4339
Sök

945:a svårstartad varm...

5 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Hej på er alla kunniga:)

Har ett eller två problem med bilen. (Volvo 945 Ltt 96:a)
Det luktar avgaser i bilen när jag står still, typ vid rödljus el.liknande, samt att den är svårstartad varm.
Tittade i motorrummet idag och ser en spricka mitt i, upptill på grenröret.
Min teori är då att p g a läckaget får inte Lambdasonden "rätt värde". (därav svårstartad varm)..??
Borde den inte även vara svårstartad kall?
Kan det vara något annat? (att den är svårstartad)
Läckan = Avgaslukten i kupén?

Går det att MIG-svetsa grenröret?

Tacsam förs nabba svar skall besiktiga 22:a

MVH

Smålänning
7 887 Inlägg
16 augusti 2011
Lamdasonden börjar inte reglera förrän 30 sekunder efter start.

Jag skulle satsa på tempgivare och/eller luftmassemätare. Alternativt BTR.

Läst ut några felkoder?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Lamdasonden börjar inte reglera förrän 30 sekunder efter start.

Jag skulle satsa på tempgivare och/eller luftmassemätare. Alternativt BTR.

Läst ut några felkoder?

Öhh...smile Vad är BTR?

Lamdasonden börjar inte reglera förrän 30 sekunder efter start. (Även när den är varm?)

Hur kan jag mäta luftmassemätaren och tempgivaren? Vilka värden skall det vara?

Har ingen möjliget att läsa några felkoder.

MVH/sakinna

Smålänning
7 887 Inlägg
16 augusti 2011
Bränsletrycksregulator. Är den dålig så kan den skicka på för högt tryck och så durar bilen.

Åk til någon verkstad med OBD-läsare, dom brukar inte ta så mycket för att bara kolla.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Bränsletrycksregulator. Är den dålig så kan den skicka på för högt tryck och så durar bilen.

Åk til någon verkstad med OBD-läsare, dom brukar inte ta så mycket för att bara kolla.

Tack för snabba svar twin_cam:)
BTR:en är bytt i vintras så den tror jag inte att det är.

/sakinna

Smålänning
7 887 Inlägg
16 augusti 2011
Då skulle jag prova att byta temperaturgivaren. Sitter under 3:ans insug, 19mm fattning. Köp en ny på VOLVO, de du köper på Meca, Mekonomen etc är felkopplade, den ska jorda genom huset och har ett stift till bränslestyrenheten och ett till tändning.

5 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Då skulle jag prova att byta temperaturgivaren. Sitter under 3:ans insug, 19mm fattning. Köp en ny på VOLVO, de du köper på Meca, Mekonomen etc är felkopplade, den ska jorda genom huset och har ett stift till bränslestyrenheten och ett till tändning.

E den dyr eller?

Tack så mycket för dina utförliga svar,det underlättar så för en lekman.
Vet du om man kan MIG-svetsa i grenröret?

/sakinna

Smålänning
7 887 Inlägg
16 augusti 2011
sakinna skrev:
twin_cam skrev:

E den dyr eller?

/sakinna

Lungt smile

Kostar strax under 300 när jag köpte, därför borde du börja med den, så luftmassemätare brukar kosta runt 500 begagnade.

Kan och kan... det kan man väll, men det blir inget bra. Pyser det ut sprickan när bilen går på tomgång? Turbogrenrören på B230 brukar kunna spricka lite utan att det spelar roll...

Det bästa att svetsa är att hetta upp det med gasen och sen bränna på med antingen gassvetsmatrial elelr gjutjärnspinne.

5 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
sakinna skrev:
twin_cam skrev:

E den dyr eller?

/sakinna

Lungt smile

Kostar strax under 300 när jag köpte, därför borde du börja med den, så luftmassemätare brukar kosta runt 500 begagnade.

Kan och kan... det kan man väll, men det blir inget bra. Pyser det ut sprickan när bilen går på tomgång? Turbogrenrören på B230 brukar kunna spricka lite utan att det spelar roll...

Det bästa att svetsa är att hetta upp det med gasen och sen bränna på med antingen gassvetsmatrial elelr gjutjärnspinne.

Japp det pyser i sprickan, och det stinker i kupén.
Finns det nåt annat man kan laga sprickan med typ kemisk metall eller nåt?
Senast redigerat av sakinna (16 augusti 2011)

Sök