5556
Sök

Volvo 760 turbo som tappar ork o bluddrar till?

97 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
har som sagt en 760 turbo 90års med b230ft. problemet är att den sticker bra på 1an om man gasar på men när man lägger i 2 3 4 5an så tappar den ork o börjar bluddra? samma är det om man belastar 1an hårt en stund ca10-15 sek. känns typ som att den suger tomt på bensin o tappar bränsle tryck för sen om man kör lungt ett tag så kommer den igån en kosrt stund igen sen samma problem. det som är gjort med motorn är 3 tums lmm, gröna 968 r spridare, alu intercooler, 3" avgas, malpassi linjär btr, 044 bränslepump under bilen org i tanken o båda går, har provat o bytt lambda men vet inte om det är rätt (sitter nån beru historia nu) har ingen felkod men lambda lampan lyser i panelen.
om jag tar av minus polen en stund från batteriet o sätter tillbaks o startar så tar det ca 30 sek så tänds lampan igen. blir helt galen på det här så om nån kan hjälpa med nån bra svar vore jag väldigt tacksam.

mvh _rockabilly86_

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

Kör du bensin eller etanol?
Har kört samma motor på etanol, gick hur fint som helst i åratal, sen helt plötsligt gick den som du beskriver din, men efter bensin i tanken gick det perfekt igen

Mvh

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
17 augusti 2011
hade kontrollerat bränsletrycket under last och filtret är väl hyfsat nytt ifall du nu bytt pump under bilen?

Drar den kanske in luft i soppasystemet någonstans? vilket du lär märka ifall du har koll på bränsletrycket.. smile

Är bilen mappad/chippade efter sakerna som är ditsatta?

~Andy~

1 163 Inlägg
17 augusti 2011
RightFront skrev:
Har kört samma motor på etanol, gick hur fint som helst i åratal, sen helt plötsligt gick den som du beskriver din, men efter bensin i tanken gick det perfekt igen

Mvh

Låter som en av soppa pumparna gav upp där tongue e

~Andy~

97 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
jag kör på bensin. boxarna är mappade på turbocenter till dom grejerna som sitter på. bränsle filter sitter inget för tillfället och båda pumparna går. ska kolla soppa trycket i dag o se vad som pågår. tackar för svar

97 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
jag kör på bensin. boxarna är mappade på turbocenter till dom grejerna som sitter på. bränsle filter sitter inget för tillfället och båda pumparna går. ska kolla soppa trycket i dag o se vad som pågår. tackar för svar

385 Inlägg
17 augusti 2011
Andyy90 skrev:
RightFront skrev:

Mvh

nej det låter mer som att etanolen har kleggat igen spridarna. vanligt med etanolen här i sverige.

mvh

1 163 Inlägg
17 augusti 2011
volvo142-73 skrev:
Andyy90 skrev:
RightFront skrev:

Mvh

nej det låter mer som att etanolen har kleggat igen spridarna. vanligt med etanolen här i sverige.

mvh

vad är det för special spridare som klarar etanol och vanligt bränsle på samma gång då?
Det är samma spridare.. har iaf aldrig hört att spridarna tar skit av det iaf :p

~Andy~

341 Inlägg
17 augusti 2011
finns inga special spridare, alla bilar som ska klara av etanol lider av samma sak, räcker att ultraljudstvätta dom eller knacka på dom lite lätt så går bilen som en klocka igen smile

97 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
skulle vara tacksam om tråden höll sig till mitt problem tack.

har varit ute i garaget i dag o felsökt o kommit fram till att den har väldigt sen tändning grenröret glöder osv.
vad jag vet så går det inte ställa tändningen på deom här lh2.4
någon som har tips. jag har kollat svänghjul så det sitter rätt o nollast motorn. men inga framsteg

1 163 Inlägg
17 augusti 2011
robbinT skrev:
finns inga special spridare, alla bilar som ska klara av etanol lider av samma sak, räcker att ultraljudstvätta dom eller knacka på dom lite lätt så går bilen som en klocka igen smile

Har iaf aldrig jag varit med eller hört om.. men men

I vilket fall har du kollat över alla tänddelar? så att fördelarlocket är helt och tändkablarna sitter på rätt plats?

mvh Andy

~Andy~

97 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
har idag fortsatt skruva på skiten men inte hittat nåt fel. MEN när jag kört in bilen i garaget såg jag att knacksensorn va felkopplad och undrar om den kan påverka tändningen??

1 163 Inlägg
18 augusti 2011
_rockabilly86_ skrev:
har idag fortsatt skruva på skiten men inte hittat nåt fel. MEN när jag kört in bilen i garaget såg jag att knacksensorn va felkopplad och undrar om den kan påverka tändningen??

Kollade lite på infon om din bil, kör du med original turbon nu?

~Andy~

97 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
japp jag kör med org turbo för tillfället men bilen gick bra med den tidigare. men tydligen så är det knacksensorn som sänker tändningen upp till 10 grader när den inte får signal så problemet löst.

Sök