2920
Sök

Volvo V70 2.5T |Refine the black one| [ 19-10 ] Nu ska den säljas!

Rullande projekt på min v70 2.5T 98

269 316 Visningar
Uppdaterades senast 31 mars 2013
930 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#221
Bjornn: Ska försöka kolla upp dessa, dock är det ju så svårt att se exakt vart det kommer ifrån.
Dock så kollade jag upp felkoden idag som jag fick igår, och det är ju den här som har återkommit några gånger (3-4) under några månader. men jag kan inte förstå vad den betyder har sökt på felkoden men aldrig fått fram något riktigt svar.
Kan det vara magnetventilen som är kass eller vakuum slangar eller är det wastegate eller vad är felet?sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95977/95977-05182c9e1ef06ed221dcc9ee963f2881.jpg

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

749 Inlägg
10 februari 2012
#222
Jo det bör vara magnetventilen det är fel på, det är ju en typ av solenoid (elektrisk-ventil) och den styr ju wastegaten.

Som tur är så är tätningarna till oljereturröret ifrån turbon inte dyra, de brukar va de vanligaste.
Senast redigerat av Bjornn (10 februari 2012)


930 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#223
Bjornn skrev:
Jo det bör vara magnetventilen det är fel på, det är ju en typ av solenoid (elektrisk-ventil) och den styr ju wastegaten.

Som tur är så är tätningarna till oljereturröret ifrån turbon inte dyra, de brukar va de vanligaste.

Ja det smidigaste hade vart om jag kunde hitta någon som har en magnetventil över så man kan testa den och se om det blir någon skillnad, fast förresten, vad skulle hända om jag drar ur kontakten till mw?

Du har ingen länk till vart man kan köpa de tätningarna?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

A.Sörman
1 299 Inlägg
12 februari 2012
#224
Jimpstyle skrev:
Bjornn skrev:
Jo det bör vara magnetventilen det är fel på, det är ju en typ av solenoid (elektrisk-ventil) och den styr ju wastegaten.

Som tur är så är tätningarna till oljereturröret ifrån turbon inte dyra, de brukar va de vanligaste.

Ja det smidigaste hade vart om jag kunde hitta någon som har en magnetventil över så man kan testa den och se om det blir någon skillnad, fast förresten, vad skulle hända om jag drar ur kontakten till mw?

Du har ingen länk till vart man kan köpa de tätningarna?

Rycker du ur mw så ska bilen gå på grundladd.

Till oljereturen är det en packning å en o-ring köps lättast på bilia eller mekonomen smile


930 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#225
OKej, och om jag rycker ur kontakten och den inte går på grundladd (0,4) , är den sönder då?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

A.Sörman
1 299 Inlägg
12 februari 2012
#226
Jimpstyle skrev:
OKej, och om jag rycker ur kontakten och den inte går på grundladd (0,4) , är den sönder då?

Har du  mer eller mindre än 0.4?

Har du mer så har någon varit å skruvat på wastgatestången

Mindre än grundladd har jag aldrig varit med om tyvärr.


Det här kanske kan hjälpa dig.Så här ställer du rätt grund ladd.

ta loss el-kontakten till mv
justera sedan längden på wg-pinnen..
LÄNGRE: mindre laddtryck
KORTARE: mer laddtryck
sätt tillbaka kontakten


930 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#227
jag har inte testat dra ur kontakten än, men tänkte just på hur ser jag skillnad på om den är sönder eller ej? Om Mw  fungerar så ska laddtrycket ligga på 0.4 och om den inte fungerar? hur beteer den sig då när jag drar ur kontakten?

Förövrigt idag när jag tvättade bilen så blev jag lite less, spolade av bilen och fick se att en färgflaga ca 2*2 cm lossnat från höger bakdörr:( visste sedan innan att det vart lite rost kommandes under dörrarna och i skärmkanterna men nu såg jag det här. blir så sugen på att lacka om men det är ju tyvärr inget jag kommer ha råd med. funderar lite på om jag skulle köpa mig en liter färg med tillbehör. och sedan ta och slipa ner alla ställen där det är rost och bucklor som finns och sen lackera på bara dom ställena och sen polera bort kanter. tror ni det skulle bli bra? går det få det hyffsat bra själv med svart bil? har ju lackerat en bil förut, inget jätte bra resultat. det var någon rinning på nåt ställe och liite apelsinskals aktigt på något ställe men!

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

930 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#228
Skulle bara informera om att nu har jag fått sålt på 850n! Kändes tråkigt att se den åka iväg:(

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

930 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#229
Var i torsdags på volvo för att köpa en magnetventil men det hade dom ju tyvärr inte inne så den beställdes och jag hämtade den idag:) sen var jag även inne på biltema och köpte lite rördelar för att bygga om mitt avgassystem lite då jag vill ha bort den gigantiska ljuddämparn ibak så köpte mig nya rör som ska ersätta den!
Dock blev det inget gjort med min bil idag då jag har hållt på med sambons golf hela dagen som vi håller på och fixar iordning!
Så uppdatering om min bil kommer imorgon!
Iallafall så var är/var alla svarta plastdetaljer på sambons golf nästan kritvita hehe så tänkte jag skulle testa att ge mig på att göra dom fina genom att värma med värmepistol och här får ni lite resultat!

Här har ni en bild på efter och före!
https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95977/95977-16217a8439a9479a4ea5726ecf2deaaa.jpg


V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

930 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#230
idag fick vi avgassystemet och magnetventilen gjort! Det var lite pill med att passa in delarna till avgaset men det blev bra tillslut:) dock ingen bild! men jävlar vad det lät, lite för mycket kanske! ska se om jag kan dämpa dörrar och bagage lite så kanske det blir lite lägre ljudnivå i bilen! Annars har ni några tips?

Sen böt jag även magnetventilen. dock så kunde jag ju självklart inte testa att gasa på ordentligt för det var det allra sjukaste jag vart med om på väglag, kunde varken gasa eller bromsa innan den spann eller gled! Så förhoppningsvis är det lite bättre imorgon så jag kan testa!

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Snickare
407 Inlägg
19 februari 2012
#231
Jimpstyle skrev:
idag fick vi avgassystemet och magnetventilen gjort! Det var lite pill med att passa in delarna till avgaset men det blev bra tillslut:) dock ingen bild! men jävlar vad det lät, lite för mycket kanske! ska se om jag kan dämpa dörrar och bagage lite så kanske det blir lite lägre ljudnivå i bilen! Annars har ni några tips?

Sen böt jag även magnetventilen. dock så kunde jag ju självklart inte testa att gasa på ordentligt för det var det allra sjukaste jag vart med om på väglag, kunde varken gasa eller bromsa innan den spann eller gled! Så förhoppningsvis är det lite bättre imorgon så jag kan testa!

Låta ska det ju göra;) men inte allt för mkt:p

Var det magnetventilen som var trasig sen?smile  hoppas det funkar nu då:)


930 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#232
Jo det är klart! men som du sa inte föör mycket:P får köra ett tag och se om det blir jobbigt men ska dämpa så mycket jag kan smile
ja när jag drog ur kontakten var det ingen skillnad så tänkte jag skulle testa byta den så får vi se:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Snickare
407 Inlägg
19 februari 2012
#233
Jimpstyle skrev:
Jo det är klart! men som du sa inte föör mycket:P får köra ett tag och se om det blir jobbigt men ska dämpa så mycket jag kan smile
ja när jag drog ur kontakten var det ingen skillnad så tänkte jag skulle testa byta den så får vi se:)

HEHE ok ja det får du nog göra då:p

okok:)


930 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#234
en liten uppdatering här!
Har nu testat bilen ett tag och problemet kvarstår fast lite annorlunda nu, förut så pendlade det ju mellan 0,4-0,7 och när jag precis växlat och sen tryckte plattan i mattan det är då den kom upp till 0,7 men nu efter jag bytt Mv så går det upp mot 1 bar ibland när jag gasar på, såg det första riktiga gaspådraget så drog den upp till 1 då släppte jag av för jag var rädd för riskerna, det kanske hade fortsatt ännu längre. iallafall så var ju antagligen mw sönder då eftersom det blev annorlunda efter jag bytt men att problemet ligger någon annanstans så jag misstänker chippet.
Så då har jag beställt tid hos Autotech på fredag för ett nytt chip! så får vi se om problemet försvinner då och gör det inte det så hjälper dom mig med en felsökning:)

Här har ni ett litet klipp från hur bilen går idag, dock så är det ju inte fullgas hela tiden då jag som sagt är rädd för risken med motorras.
Men kan va kul att jämföra lite före och efter jag har chippat om den:)


V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Snickare
407 Inlägg
25 februari 2012
#235
Hoppas det löser sig snart:)


3 151 Inlägg
26 februari 2012
#236
Fy för motorproblem. sad

Hoppas du finner lösningen snart!

930 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#237
Mervolic skrev:
Fy för motorproblem. sad

Hoppas du finner lösningen snart!

Jo det är inget kul:(
Speciellt när man inte kan hitta vad just den felkoden verkligen betyder heller=/

Iallafall så sålde jag den gamla måttanpassade baslådan igår:)
Så idag var jag på BRL och handlade en ny!
Nu ska jag ge mig på att testa Gas igen, körde det i Mazdan men då hade jag noll koll på vad jag gjorde så nu ska det nog kunna poppa på lite med denna nya låda! Spelade sjukt bra för den lilla pengen kan jag säga!
denna lådan kommer att åka in i bilen men det kommer göras om lite senare när jag får tid:) Mer säger jag inte i nuläget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95977/95977-d9bbd848c5ff6c6234a4b203b0f4d49a.jpg
Senast redigerat av Jimpstyle (28 februari 2012)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

22 Inlägg
28 februari 2012
#238
precis dylikt problem hade jag för ungefär en månad sen, det hade bildats kondens vatten i systemet och löstes med en tank tömning och påfyllning och byte av filter, vid ca. 4000 varv började den knycka märkligt och var nästan rentav omöjlig att starta. Detta inträffade vid ca -15'c. Hoppas du finner en lösning!


930 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#239
OKej, men då är det ju mer förståeligt att det bildas kondens vid -15 men nu var det ju plusgrader, samt att jag aldrig haft något sånt här problem innan,
jag tror det har något med den där jäkla skit felkoden som jag inte kan komma på vad det är, för den kommer upp när jag gasar på ordentligt, kör jag vanligt så hoppar den inte fram och när den är där så rycker bilen lite hipp som happ =/

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

22 Inlägg
28 februari 2012
#240
har du försökt att läsa felkoder när du kör? vissa dyker upp då först? ifall du får fram koden så är problemet nästan löst, ifall inte så blir det en hel del värre.



Sök