Bjornn: Ska försöka kolla upp dessa, dock är det ju så svårt att se exakt vart det kommer ifrån. Dock så kollade jag upp felkoden idag som jag fick igår, och det är ju den här som har återkommit några gånger (3-4) under några månader. men jag kan inte förstå vad den betyder har sökt på felkoden men aldrig fått fram något riktigt svar. Kan det vara magnetventilen som är kass eller vakuum slangar eller är det wastegate eller vad är felet?
Jo det bör vara magnetventilen det är fel på, det är ju en typ av solenoid (elektrisk-ventil) och den styr ju wastegaten.
Som tur är så är tätningarna till oljereturröret ifrån turbon inte dyra, de brukar va de vanligaste.
Ja det smidigaste hade vart om jag kunde hitta någon som har en magnetventil över så man kan testa den och se om det blir någon skillnad, fast förresten, vad skulle hända om jag drar ur kontakten till mw?
Du har ingen länk till vart man kan köpa de tätningarna?
Jo det bör vara magnetventilen det är fel på, det är ju en typ av solenoid (elektrisk-ventil) och den styr ju wastegaten.
Som tur är så är tätningarna till oljereturröret ifrån turbon inte dyra, de brukar va de vanligaste.
Ja det smidigaste hade vart om jag kunde hitta någon som har en magnetventil över så man kan testa den och se om det blir någon skillnad, fast förresten, vad skulle hända om jag drar ur kontakten till mw?
Du har ingen länk till vart man kan köpa de tätningarna?
Rycker du ur mw så ska bilen gå på grundladd.
Till oljereturen är det en packning å en o-ring köps lättast på bilia eller mekonomen
jag har inte testat dra ur kontakten än, men tänkte just på hur ser jag skillnad på om den är sönder eller ej? Om Mw fungerar så ska laddtrycket ligga på 0.4 och om den inte fungerar? hur beteer den sig då när jag drar ur kontakten?
Förövrigt idag när jag tvättade bilen så blev jag lite less, spolade av bilen och fick se att en färgflaga ca 2*2 cm lossnat från höger bakdörr:( visste sedan innan att det vart lite rost kommandes under dörrarna och i skärmkanterna men nu såg jag det här. blir så sugen på att lacka om men det är ju tyvärr inget jag kommer ha råd med. funderar lite på om jag skulle köpa mig en liter färg med tillbehör. och sedan ta och slipa ner alla ställen där det är rost och bucklor som finns och sen lackera på bara dom ställena och sen polera bort kanter. tror ni det skulle bli bra? går det få det hyffsat bra själv med svart bil? har ju lackerat en bil förut, inget jätte bra resultat. det var någon rinning på nåt ställe och liite apelsinskals aktigt på något ställe men!
Var i torsdags på volvo för att köpa en magnetventil men det hade dom ju tyvärr inte inne så den beställdes och jag hämtade den idag:) sen var jag även inne på biltema och köpte lite rördelar för att bygga om mitt avgassystem lite då jag vill ha bort den gigantiska ljuddämparn ibak så köpte mig nya rör som ska ersätta den! Dock blev det inget gjort med min bil idag då jag har hållt på med sambons golf hela dagen som vi håller på och fixar iordning! Så uppdatering om min bil kommer imorgon! Iallafall så var är/var alla svarta plastdetaljer på sambons golf nästan kritvita hehe så tänkte jag skulle testa att ge mig på att göra dom fina genom att värma med värmepistol och här får ni lite resultat!
idag fick vi avgassystemet och magnetventilen gjort! Det var lite pill med att passa in delarna till avgaset men det blev bra tillslut:) dock ingen bild! men jävlar vad det lät, lite för mycket kanske! ska se om jag kan dämpa dörrar och bagage lite så kanske det blir lite lägre ljudnivå i bilen! Annars har ni några tips?
Sen böt jag även magnetventilen. dock så kunde jag ju självklart inte testa att gasa på ordentligt för det var det allra sjukaste jag vart med om på väglag, kunde varken gasa eller bromsa innan den spann eller gled! Så förhoppningsvis är det lite bättre imorgon så jag kan testa!
idag fick vi avgassystemet och magnetventilen gjort! Det var lite pill med att passa in delarna till avgaset men det blev bra tillslut:) dock ingen bild! men jävlar vad det lät, lite för mycket kanske! ska se om jag kan dämpa dörrar och bagage lite så kanske det blir lite lägre ljudnivå i bilen! Annars har ni några tips?
Sen böt jag även magnetventilen. dock så kunde jag ju självklart inte testa att gasa på ordentligt för det var det allra sjukaste jag vart med om på väglag, kunde varken gasa eller bromsa innan den spann eller gled! Så förhoppningsvis är det lite bättre imorgon så jag kan testa!
Låta ska det ju göra;) men inte allt för mkt:p
Var det magnetventilen som var trasig sen? hoppas det funkar nu då:)
Jo det är klart! men som du sa inte föör mycket:P får köra ett tag och se om det blir jobbigt men ska dämpa så mycket jag kan ja när jag drog ur kontakten var det ingen skillnad så tänkte jag skulle testa byta den så får vi se:)
Jo det är klart! men som du sa inte föör mycket:P får köra ett tag och se om det blir jobbigt men ska dämpa så mycket jag kan ja när jag drog ur kontakten var det ingen skillnad så tänkte jag skulle testa byta den så får vi se:)
en liten uppdatering här! Har nu testat bilen ett tag och problemet kvarstår fast lite annorlunda nu, förut så pendlade det ju mellan 0,4-0,7 och när jag precis växlat och sen tryckte plattan i mattan det är då den kom upp till 0,7 men nu efter jag bytt Mv så går det upp mot 1 bar ibland när jag gasar på, såg det första riktiga gaspådraget så drog den upp till 1 då släppte jag av för jag var rädd för riskerna, det kanske hade fortsatt ännu längre. iallafall så var ju antagligen mw sönder då eftersom det blev annorlunda efter jag bytt men att problemet ligger någon annanstans så jag misstänker chippet. Så då har jag beställt tid hos Autotech på fredag för ett nytt chip! så får vi se om problemet försvinner då och gör det inte det så hjälper dom mig med en felsökning:)
Här har ni ett litet klipp från hur bilen går idag, dock så är det ju inte fullgas hela tiden då jag som sagt är rädd för risken med motorras. Men kan va kul att jämföra lite före och efter jag har chippat om den:)
Jo det är inget kul:( Speciellt när man inte kan hitta vad just den felkoden verkligen betyder heller=/
Iallafall så sålde jag den gamla måttanpassade baslådan igår:) Så idag var jag på BRL och handlade en ny! Nu ska jag ge mig på att testa Gas igen, körde det i Mazdan men då hade jag noll koll på vad jag gjorde så nu ska det nog kunna poppa på lite med denna nya låda! Spelade sjukt bra för den lilla pengen kan jag säga! denna lådan kommer att åka in i bilen men det kommer göras om lite senare när jag får tid:) Mer säger jag inte i nuläget!
precis dylikt problem hade jag för ungefär en månad sen, det hade bildats kondens vatten i systemet och löstes med en tank tömning och påfyllning och byte av filter, vid ca. 4000 varv började den knycka märkligt och var nästan rentav omöjlig att starta. Detta inträffade vid ca -15'c. Hoppas du finner en lösning!
OKej, men då är det ju mer förståeligt att det bildas kondens vid -15 men nu var det ju plusgrader, samt att jag aldrig haft något sånt här problem innan, jag tror det har något med den där jäkla skit felkoden som jag inte kan komma på vad det är, för den kommer upp när jag gasar på ordentligt, kör jag vanligt så hoppar den inte fram och när den är där så rycker bilen lite hipp som happ =/
har du försökt att läsa felkoder när du kör? vissa dyker upp då först? ifall du får fram koden så är problemet nästan löst, ifall inte så blir det en hel del värre.