Oljigt tändstift.

Pidmeister
21 augusti 2011 · 163 Inlägg

• Bilmodell
Audi A3 (8L)
1.8l


• Årsmodell
1997


• Miltal
25,000 mil



• Hur yttrar sig felet? 
Bilen har varit allmänt ryckig och svag på vissa varvtal.



• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Skulle byta tändstift idag. De två första vare inge problem med, helt rena och fina. Det tredje var lite oljigt i mitten på tändstiftet, dock ingen olja på själva (vad det nu heter längst ut).
När jag kom till fjärde och sista stiftet var det extremt oljigt (det droppade olja från det när jag drog upp det!). Kollar man ner i hålen där de sitter finns det olja på botten i de 2 sista.
Kom fram till att det var ventilkåpspackningen som läckte efter lite googlande, stämmer detta? Tror inte jag vågar mig på att byta denna själv så skulle i så fall lämna in bilen på verkstad för att få den bytad.

Frågan är om det är ventilkåpspackningen som är trasig eller i fall det är något annat?

Senast redigerat av Pidmeister (21 augusti 2011)

Bjornn
21 augusti 2011 · 749 Inlägg

Pidmeister skrev:
• Bilmodell
Audi A3 (8L)
1.8l


• Årsmodell
1997


• Miltal
25,000 mil



• Hur yttrar sig felet? 
Bilen har varit allmänt ryckig och svag på vissa varvtal.



• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Skulle byta tändstift idag. De två första vare inge problem med, helt rena och fina. Det tredje var lite oljigt i mitten på tändstiftet, dock ingen olja på själva (vad det nu heter längst ut).
När jag kom till fjärde och sista stiftet var det extremt oljigt (det droppade olja från det när jag drog upp det!). Kollar man ner i hålen där de sitter finns det olja på botten i de 2 sista.
Kom fram till att det var ventilkåpspackningen som läckte efter lite googlande, stämmer detta? Tror inte jag vågar mig på att byta denna själv så skulle i så fall lämna in bilen på verkstad för att få den bytad.

Frågan är om det är ventilkåpspackningen som är trasig eller i fall det är något annat?

Jepp det bör det nog vara om det ej kommit dit på annat sätt.
Men du menar att det var olja i tändstiftshålen med tändstiften monterade och inte olja på tändstiften?

Har du individuella tändspolar så brukar dessa gå sönder och det är inte säkert att den ojämna gången har något med oljan att göra.

Senast redigerat av Bjornn (21 augusti 2011)

engolf
21 augusti 2011 · 3 235 Inlägg

Ventilkåpspackningen ja. Samlas olja nere i tändsfitshålet kan det leda till överslag/misständningar.

Pidmeister
21 augusti 2011 · 163 Inlägg

Bjornn skrev:
Men du menar att det var olja i tändstiftshålen med tändstiften monterade och inte olja på tändstiften?

Det var olja i hålet samt själva tändstiftet var dränkt i olja, och då menar jag hela tändstiftet. Tror det var lite tryck underifrån så olja bubblade upp när jag tog bort tändstiftet för hylsan blev dränkt i olja den med.

Bjornn
21 augusti 2011 · 749 Inlägg

Pidmeister skrev:

Bjornn skrev:
Men du menar att det var olja i tändstiftshålen med tändstiften monterade och inte olja på tändstiften?

Det var olja i hålet samt själva tändstiftet var dränkt i olja, och då menar jag hela tändstiftet. Tror det var lite tryck underifrån så olja bubblade upp när jag tog bort tändstiftet för hylsan blev dränkt i olja den med.

Fast oljan rann förmodligen över stiften när du tog upp dem.
Har du individuella tändspolar så tror jag en sån fungerar dåligt och orsakar ojämn gång, de går ständigt sönder på VAG bilar.

Pidmeister
21 augusti 2011 · 163 Inlägg

Bjornn skrev:

Pidmeister skrev:

Bjornn skrev:
Men du menar att det var olja i tändstiftshålen med tändstiften monterade och inte olja på tändstiften?

Det var olja i hålet samt själva tändstiftet var dränkt i olja, och då menar jag hela tändstiftet. Tror det var lite tryck underifrån så olja bubblade upp när jag tog bort tändstiftet för hylsan blev dränkt i olja den med.

Fast oljan rann förmodligen över stiften när du tog upp dem.
Har du individuella tändspolar så tror jag en sån fungerar dåligt och orsakar ojämn gång, de går ständigt sönder på VAG bilar.

Är inte så insatt.. Hur vet jag om jag har individuella tändspolar?

Bjornn
21 augusti 2011 · 749 Inlägg

Pidmeister skrev:

Bjornn skrev:

Pidmeister skrev:

Det var olja i hålet samt själva tändstiftet var dränkt i olja, och då menar jag hela tändstiftet. Tror det var lite tryck underifrån så olja bubblade upp när jag tog bort tändstiftet för hylsan blev dränkt i olja den med.

Fast oljan rann förmodligen över stiften när du tog upp dem.
Har du individuella tändspolar så tror jag en sån fungerar dåligt och orsakar ojämn gång, de går ständigt sönder på VAG bilar.

Är inte så insatt.. Hur vet jag om jag har individuella tändspolar?

Då finns inga tändkablar utan tänspolarna är fyrkantiga ovanpå med ett kontaktstycke med mindre sladdar till varje.

Pidmeister
21 augusti 2011 · 163 Inlägg

Bjornn skrev:

Pidmeister skrev:

Bjornn skrev:
Fast oljan rann förmodligen över stiften när du tog upp dem.
Har du individuella tändspolar så tror jag en sån fungerar dåligt och orsakar ojämn gång, de går ständigt sönder på VAG bilar.

Är inte så insatt.. Hur vet jag om jag har individuella tändspolar?

Då finns inga tändkablar utan tänspolarna är fyrkantiga ovanpå med ett kontaktstycke med mindre sladdar till varje.

I så fall är det inte individuella tändspolar för tändkablar finns det. Kanske dags att byta dom?

Senast redigerat av Pidmeister (21 augusti 2011)

Bjornn
21 augusti 2011 · 749 Inlägg

Pidmeister skrev:

Bjornn skrev:

Pidmeister skrev:

Är inte så insatt.. Hur vet jag om jag har individuella tändspolar?

Då finns inga tändkablar utan tänspolarna är fyrkantiga ovanpå med ett kontaktstycke med mindre sladdar till varje.

I så fall är det inte individuella tändspolar för tändkablar finns det. Kanske dags att byta dom?

Ej säker i så fall, kan blivit skadade av överslag kanske, prova att rengöra, montera de nya stiften och se om den går bättre innan du byter mer.

Pidmeister
21 augusti 2011 · 163 Inlägg

Bjornn skrev:

Pidmeister skrev:

Bjornn skrev:

Då finns inga tändkablar utan tänspolarna är fyrkantiga ovanpå med ett kontaktstycke med mindre sladdar till varje.

I så fall är det inte individuella tändspolar för tändkablar finns det. Kanske dags att byta dom?

Ej säker i så fall, kan blivit skadade av överslag kanske, prova att rengöra, montera de nya stiften och se om den går bättre innan du byter mer.

Fast jag ska väl byta ventilkåpspackningen först? Ska åka ner till verkstan i morgon och fråga vad det skulle kosta att byta den, tänker inte ge mig på att byta den själv..

Gör det något om man kör med bilen tills packningen är bytt?

Bjornn
22 augusti 2011 · 749 Inlägg

Pidmeister skrev:

Bjornn skrev:

Pidmeister skrev:

I så fall är det inte individuella tändspolar för tändkablar finns det. Kanske dags att byta dom?

Ej säker i så fall, kan blivit skadade av överslag kanske, prova att rengöra, montera de nya stiften och se om den går bättre innan du byter mer.

Fast jag ska väl byta ventilkåpspackningen först? Ska åka ner till verkstan i morgon och fråga vad det skulle kosta att byta den, tänker inte ge mig på att byta den själv..

Gör det något om man kör med bilen tills packningen är bytt?

Nej det gör inget, den olja som fanns i hålen har det förmodligen tagit mkt lång tid för att fyllas.

Pidmeister
22 augusti 2011 · 163 Inlägg

Bjornn skrev:

Pidmeister skrev:

Bjornn skrev:

Ej säker i så fall, kan blivit skadade av överslag kanske, prova att rengöra, montera de nya stiften och se om den går bättre innan du byter mer.

Fast jag ska väl byta ventilkåpspackningen först? Ska åka ner till verkstan i morgon och fråga vad det skulle kosta att byta den, tänker inte ge mig på att byta den själv..

Gör det något om man kör med bilen tills packningen är bytt?

Nej det gör inget, den olja som fanns i hålen har det förmodligen tagit mkt lång tid för att fyllas.

Var inne på verkstad idag och frågade vad det skulle kosta att byta packningen, 2500 kr...
Känns lite mycket när packningen själv kostar 350 kr på mekonomen (troligen billigare online).

Efter att ha forskat runt lite så är det lite blandade tankar om att byta den själv. Vissa säger att det är busenkelt och vissa säger att det är svårt. Pappa trodde det skulle gå att byta den själv, risken är ju att det blir fel så måste jag in till verkstad i alla fall. Men det är ju trots allt runt 2200 kr jag sparar på att göra det själv.

Jerry Reparatör
22 augusti 2011 · 306 Inlägg

Det är inga som helst problem att byta själv såvida man inte har tummen mitt i handen.

Bjornn
22 augusti 2011 · 749 Inlägg

Beror på om kamaxlen/axlarna är lagrad direkt i ventikåpan, isåfall behöver man lossa kamremmen först.
Annars lossar kamaxlen när du tar bort ventilkåpan.

Men om kamaxlen har enskilda lageröverfall så är det betydligt enklare, då är det bara att lossa ventilkåpan, så ta reda på det.

Är inte svårt att lossa och montera kamremmen på de flesta VAG motorer men man måste göra rätt, det är lätt när man kan och inget man kanske bör ge sig på om man är osäker.
Blir det fel så kan resultatet bli motorskador.

Senast redigerat av Bjornn (22 augusti 2011)

Mitsuhini
22 augusti 2011 · 337 Inlägg

2200spänn för att byta ventilkåpspackning?? herregud, man kanske skulle blivit bilmeck till vardags istället.. okej om de menade topplockspackning tongue

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Bjornn
22 augusti 2011 · 749 Inlägg

Mitsuhini skrev:
2200spänn för att byta ventilkåpspackning?? herregud, man kanske skulle blivit bilmeck till vardags istället.. okej om de menade topplockspackning tongue

Jepp det är ganska hög arbetskostnad, ungefär 3.5 - 4 timmars arbete för verkstan verkar det som.
En indikation på att man kanske behöver lossa kamremmen.

Senast redigerat av Bjornn (22 augusti 2011)

Mitsuhini
22 augusti 2011 · 337 Inlägg

det är väl som vanligt... mitsubishi tar 12000 för att byta kamrem på min gt. själv gör jag det på drygt 1 timme med rökpaus. man tycker ju att VAG borde ha gjort det där 100gånger om så det borde ju gå i ett nafs. men dom gör väl som alla andra. de flesta kunderna har ju ingen koll på bilmek så dom tackar och betalar bara...

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Bjornn
22 augusti 2011 · 749 Inlägg

Mitsuhini skrev:
det är väl som vanligt... mitsubishi tar 12000 för att byta kamrem på min gt. själv gör jag det på drygt 1 timme med rökpaus. man tycker ju att VAG borde ha gjort det där 100gånger om så det borde ju gå i ett nafs. men dom gör väl som alla andra. de flesta kunderna har ju ingen koll på bilmek så dom tackar och betalar bara...

Det finns fasta priser och det går man efter.
Den minsta kostnaden i ett kamremsbyte brukar vara arbetet, det som kostar mest är delarna.
Dessutom lämnar en verkstad garanti på jobbet.

Senast redigerat av Bjornn (22 augusti 2011)

Pidmeister
22 augusti 2011 · 163 Inlägg

Det är ingen märkesverktad vi snackar om nu. Bytte nyligen kamrem och oljepump på samma verkstad, det kostade endast 5000kr!

Men får troligen ta det på verkstad, ska fråga runt lite och kolla om det är billigare någon annanstans.

Mitsuhini
24 augusti 2011 · 337 Inlägg

Bjornn skrev:
Det finns fasta priser och det går man efter.
Den minsta kostnaden i ett kamremsbyte brukar vara arbetet, det som kostar mest är delarna.
Dessutom lämnar en verkstad garanti på jobbet.

delarna går på ca 3000:- varav arb 9000:- en annan auktoriserad verkstad spec på 3000gt tar för samma jobb 5000:- med garanti. poängen var bara att vissa saker tar verkstäder hutlöst betalt för och det är värt att kolla upp alternativ samt vilket tillvägagångssätt de gör.. kolla upp först vilken väg man måste gå på just din bil. hör med ett par olika verkstäder hur mycket de vill ha..

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang