6117
Sök

Serviceprotokoll

2 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Hello!

Jag köpte en bil för ca 2 månader sedan som har varit på service vid 4 tillfällen på en och samma auktoriserad verkstad. Tyvärr så följde det inte med några papper på tidigare servicear vilket jag inte tänkte så mycket på när jag köpte bilen. Min fråga är nu har jag rätt som en ny ägare till bilen att kräva att få se dessa tidigare utförda servicear av verkstan som utförde det hela (så länge dom har själv papper). Nu syftar jag endast på serviceprotokoll som man får efter att bilen varit inne och servats vid olika intervaller. I min servicebok står det bara miltal och stämpel. Mycket har glömts att kryssas i som då skulle ha bytts eller kontrollerats vid dessas tillfällen. Vad säger lagen ang. detta och vem ska man vända sig till om man har rätt att få en kopia men verkstan inte kanske vill lämna ut?

3 354 Inlägg
21 augusti 2011
kräva vet jag inget och uttalar mig inte om men fråga dem snällt så bör du få en kopia

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Det är tanken. Men som sagt så vill jag veta om jag har rätt att kräva en kopia och se att allt stämmer. Att vara beredd på ett nej och veta vad som gäller skadar inte. Enligt serviceboken så stämmer inte allt. En protokoll skulle förklara och bekräfta en hel del. Alltid fått en själv och alltid bra att ha.
Senast redigerat av Sukoi (21 augusti 2011)

8 928 Inlägg
21 augusti 2011
Sukoi skrev:
Det är tanken. Men som sagt så vill jag veta om jag har rätt att kräva en kopia och se att allt stämmer. Att vara beredd på ett nej och veta vad som gäller skadar inte. Enligt serviceboken så stämmer inte allt. En protokoll skulle förklara och bekräfta en hel del. Alltid fått en själv och alltid bra att ha.

Nej du har inte rätt att kräva några kopior, det är helt upp till verkstan att avgöra till vem man vill lämna kopior och även ta betalt för dom.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

4 299 Inlägg
21 augusti 2011
Jag gick in hos merca o frågade efter service- och reparationshistorik på en bil jag hade då det inte fanns papper på vad tidigare ägare gjort.

Men enligt dom får inte dom ge ut kopior på det till fordonets nya ägare enligt någon lag. Det åste tydligen tidigare ägare begära att få utskrivet och sen ge till den nya.

OM man nu kan lite på de som den mindre intelligenta herrn hos Merca påstog...

Sök