6415
Sök

El Camino -75, går konstigt, ställa förgasare? motor: 327

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Tjena!
har lite problem med min El camino med 327 motor i.
motorn är trimmad med annan kam, annat tändsystem och andra toppar å kolvar, samt en 4 portad holley.

problemet jag har är att jag inte kan ge "lite lagom" gas för att komma iväg, för då dör den, utan måste trampa till på pedalen rejält för att den ska komma iväg!

har provat med olika inställningar på blandskruvarna, samt andra munstycken.

första problemet var att jag fick fel avgasvärden och den drack på tok för mycket bensin. därav satte jag i mindre munstycken efter råd att prova, från en kompis pappa.

efter det så fick jag detta problem och tänkte nu höra här om någon kan hjälpa mig på rätt väg! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 augusti 2011
Det låter som att du har problem med bestyckningen, du ska troligen ha nåt mellan dina gamla & nya munstycken. Jag har inga större erfarenheter av holley men det brukar ha med primärmunstyckena att göra när man får problem med "off-idle", om det inte hjälper med justering av skruvarna alltså. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 672 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
vad mer exakt menas med "off-idle"? smile
får försöka skaffa fler munstycken isf på något sätt att prova med..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 augusti 2011
båge skrev:
vad mer exakt menas med "off-idle"? smile
får försöka skaffa fler munstycken isf på något sätt att prova med..

"Off-idle" är precis efter tomgång d.v.s precis när du kliver iväg, typ 900-1100rpm, jag har helt enkelt inget bra i mitt ordförråd som passar bättre. Jag hade samma problem men i mitt fall var det tjuvluft som var problemet.

2 672 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
okay!
vart hade du tjuvluft? kan ju vara så i mitt fall också kanske.

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 augusti 2011
Jag hade på undersidan av insuget, helt hopplöst att märka om det inte tjuter. Men att byta packningar är inte speciellt svårt i allmänhet. Det går att googla fram kompletta guider, jag minns fan inte hur det ser ut på Cheva.

2 672 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
ok, får kolla om jag hittar något som kan vara läckage!
har fått tips på att tändningen kan vara knas också, ska tydlige ha 26-28 graders förtändning med det tändsystem jag har nu.

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 augusti 2011
båge skrev:
ok, får kolla om jag hittar något som kan vara läckage!
har fått tips på att tändningen kan vara knas också, ska tydlige ha 26-28 graders förtändning med det tändsystem jag har nu.

Jag hoppas att du inte menar att den ska ha det som grundinställning?

2 672 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
med detta tändsystem och övrigt trim som sitter i ska det, enligt en som tydligen grejat med denna motorn innan, vara såpass förtändning.
om det stämmer vet jag dock inte..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 augusti 2011
båge skrev:
med detta tändsystem och övrigt trim som sitter i ska det, enligt en som tydligen grejat med denna motorn innan, vara såpass förtändning.
om det stämmer vet jag dock inte..

Det beror ju på om du har vakum inkopplat eller inte, en bra grundinställning UTAN vakum inkopplat är 8-12° en bra grundinställning, sedan får man exprimentera mer vid behov. Men på 10° så ska den gå, det ska inte vara några som helst problem. En så hög grundinställning som 26° lär ge problem på en normal gatmotor, för att få det att funka så lär du tanka 102oktan & ha en överjävligt elak kam.

2 672 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
okay bra info! smile
har ingen vakumstyrning på fördelaren, utan vikter tydligen. och det är när vikterna gjort sitt som tändningen skulle vara 26-28 tydligen! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 augusti 2011
båge skrev:
okay bra info! smile
har ingen vakumstyrning på fördelaren, utan vikter tydligen. och det är när vikterna gjort sitt som tändningen skulle vara 26-28 tydligen! smile

Det är inte heller så jättebra, vid fullt utslag så skulle jag vilja påstå att den ska vara något högre ändå, framförallt anser jag att du bör skaffa en fördelare med vakumförställning. Vakumförställning gör bara nytta under ca 3000rpm men det är ju där man kör 90% av tiden så på gatbilar är det absolut rekomenderat med vakumförställning.
Däremot så fungerar den inte med rikgtigt vassa kammar, men dessa kammar är inte speciellt lämpliga för gatbilar heller. Jag körde med en vakumlös fördelare förut och den var kanonbra på lite varv men bilen går lite svalare och mycket billigare efter fördelarbytet, dessutom blev tomgången betydligt jämnare.
Fördelare med enbart mekanisk tändförställning rekomenderas således bara till bilar med herrejösses-jävla-elaka kammar & till rattlåsracing. smile

2 672 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
okay, kan ju ta och prova montera på originalfördelare å testa med! smile

bytte tillbaka till från 50 till 62 munstycken idag, och då går hon iväg lugnt och fint utan att dö..
men luktar väldigt mycket soppa från avgaserna..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Sök