4307
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 354 995 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
16 maj 2015
Trådstartare
Edps 2015

En dag på strippen till ända, tidigare 2år har man blivit riktigt stekt av solen. I år blåste det kallt hela dagen men en del bra repor blev det. Nästan roligast tycker jag det var att PA körde med sin 1000hk 9-3a smile

Några få bilder från dagen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-cc1ac59a72ff683ec573acd9df8989ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-cd793c6f4df93ce9dfff061b2a1fd776.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-93a0318ce9a1763a7abd08fd621f7728.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-235b5235dd0c5315687366dbfadc3f0f.jpg

Efter en sån här heldag så är man ju lite småsugen att uppgradera snurran osv smile 400hk hade varit skoj.

4 442 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
En fråga till er som kan.

Om man skall byta till t5 kolvar och stakar, från vilken modell / år skall dom vara? Spelar det någon roll om dom suttit i en 900 eller 9000?

Vad är rimligt pris att ta för en uppsättning kolvar och stakar?

Har även sett att folk byter till t5 kamaxel?

Känns nästan som det billigast är att köpa en hel t5 motor. Bör det vara en aero motor?

70 Inlägg
18 maj 2015
Min är ju t5 konverterad.

Jag köpte kolvar och stakar från en b234. Alltså 2.3t 9000.

Jag kör med t7 toppackning, då jag var stressad att få ihop den iom att jag inte hade någon annan bil.

Annars e det ju smart att svarva av kolvarna 1.1 mm och köra t5 toppackning, då den är mer hållbar.

Ang 900 och 9000, så ska du ju ha 2.3liters grejer. Och 2.3l 900t krylar det ju inte av wink Är väl bara viggen?

Jag fick ge 1500 för kolvar och stakar som gått ca 18k mil i fint skick.
Gav 200 för t5 kamaxlar, men dem har jag inte stoppat i än, då man bör anpassa mjukvaran för dem för att få ut något sägs de.

// Peter W

JKDesign skrev:

Om man skall byta till t5 kolvar och stakar, från vilken modell / år skall dom vara? Spelar det någon roll om dom suttit i en 900 eller 9000?

Känns nästan som det billigast är att köpa en hel t5 motor. Bör det vara en aero motor?

70 Inlägg
18 maj 2015
Sen är det grymt skönt att veta att motorn håller för lite plåg.
Då t7 orginal spis kan rasa av orginal effekt utan problem smile

Du behöver ju bara en 19t för att klättra upp till 370+ ? hk efter att monterat t5 spis! wink

// Peter w

250 Inlägg
18 maj 2015
byter du kolvringar osv då vid montering utav T5 kolvar/stakar? klurigt att få ner i omlopp?

70 Inlägg
18 maj 2015
På min rev vi av toppen, ner med sumpen å bytte med motorn kvar! Och självklart nya kolvringar, och packningar!

// Peter w

flinten skrev:
byter du kolvringar osv då vid montering utav T5 kolvar/stakar? klurigt att få ner i omlopp?

4 442 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
Peterw skrev:

Jag kör med t7 toppackning, då jag var stressad att få ihop den iom att jag inte hade någon annan bil.

Annars e det ju smart att svarva av kolvarna 1.1 mm och köra t5 toppackning, då den är mer hållbar.

Ang 900 och 9000, så ska du ju ha 2.3liters grejer. Och 2.3l 900t krylar det ju inte av wink Är väl bara viggen?

Gav 200 för t5 kamaxlar, men dem har jag inte stoppat i än, då man bör anpassa mjukvaran för dem för att få ut något sägs de.

// Peter W

JKDesign skrev:

Tack för svaret Peter! Och din har rullat utan problem hur många mil?

Hade varit najs med 19t, t5 kolvar och stakar + en tålig koppling lär behövas.

Men är det inte t7 stålpackningen som ör mer hållbar?

2 564 Inlägg
18 maj 2015
Kört t5 motorer i alla mina. Kört med t5 packning. Den är i papp ska man hålla sig runt 400 räcker det. Ska man ha t7 packningen som är i stål får man svarva ner kolvarna. Haft 19t mycket trevligt turbo. Eller 20t finns nu. Kört Aero  tryck platta med 6 puckad sinter lamell med fjädrat centrum.

tack till:
www.MBSCA.com

336 Inlägg
18 maj 2015
Precis, det är T7-packningen som är i stål man ska ha, och då får man svarva T5-kolvarna 1,1mm.
Jag har för mig att det just är kolvarna som är dåliga i B2x5-motorerna, och att resten fungerar bra även för lite högre effektuttag, men man åker väl på att skaffa stakarna också...

För övrigt måste jag fråga vad du använder för tejp till att maskera lister, lyktor osv. när du polerar bilen? smile
Senast redigerat av AChr (18 maj 2015)

Just turbo power, no real shit.

4 442 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
AChr skrev:
Precis, det är T7-packningen som är i stål man ska ha, och då får man svarva T5-kolvarna 1,1mm.
Jag har för mig att det just är kolvarna som är dåliga i B2x5-motorerna, och att resten fungerar bra även för lite högre effektuttag, men man åker väl på att skaffa stakarna också...

För övrigt måste jag fråga vad du använder för tejp till att maskera lister, lyktor osv. när du polerar bilen? smile

Tack för ditt svar.

Det är maskeringstejp som ofta säljs på målerifirmor. Den är klockren till just maskering för den släpper väldigt lätt när man skall dra loss den. Vanlig maskeringstejp (vit/brun) brukar ofta sitta som fan + att det blir småbitar när man väl ska ha loss den.

4 442 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
nyllet skrev:
Kört t5 motorer i alla mina. Kört med t5 packning. Den är i papp ska man hålla sig runt 400 räcker det. Ska man ha t7 packningen som är i stål får man svarva ner kolvarna. Haft 19t mycket trevligt turbo. Eller 20t finns nu. Kört Aero  tryck platta med 6 puckad sinter lamell med fjädrat centrum.

Vad pallar koppling om man byter till 6puckad sinter? Hur är körbarheten jämfört med original?

1 958 Inlägg
18 maj 2015
Ca 600Nm pallar en Aero tryckplatta med 6 puckad sinter. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

336 Inlägg
18 maj 2015
JKDesign skrev:
Tack för ditt svar.

Det är maskeringstejp som ofta säljs på målerifirmor. Den är klockren till just maskering för den släpper väldigt lätt när man skall dra loss den. Vanlig maskeringstejp (vit/brun) brukar ofta sitta som fan + att det blir småbitar när man väl ska ha loss den.

Just det jag märkt, vanlig lämnar en massa rester, och då är det nästan bättre utan...
Grymt snygg är kärran din i alla fall. smile

Just turbo power, no real shit.

George
1 956 Inlägg
19 maj 2015
Jag har kolvar/stakar... eller komplett motor om du vill bygga vid sidan om.
Finns tom i nybro.

Ska du trimma så gör allt från början och me nya (org) prylar.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

2 564 Inlägg
19 maj 2015
JKDesign skrev:
nyllet skrev:

Vad pallar koppling om man byter till 6puckad sinter? Hur är körbarheten jämfört med original?

den pallar la ca 550 nm. körde ofjädrar 4 puckad den går fan knapt köra med inte i göteborg. därför valde jag 6puack med fjädrar centrum det är så nära orginal du kan komma. inte så mycket hårdare. men har ju inte samma dragläge du har mot orginal. köpte min sista på KL racing tror jag.. inte så dyra

tack till:
www.MBSCA.com

70 Inlägg
19 maj 2015
Jag har kört 5000mil nu med t5. Inga problem alls!
Självklart har du rätt ang packningarna, jag skrev tvärtom! smile Har t5 packning och osvarvade kolvar. smile
Ang koppling , så smäll dit en 6pucks fjädrar sinter från typ Klracing (1200:-), och Aero tryckplattan. Det ska hålla långt! Tror jag läst 700+nm med 4puck sinter, och 550+nm med 6puck!
6Puck e nog att föredra då du skulle ha i familjen ibland va? wink

// Peter W

JKDesign skrev:
Peterw skrev:

// Peter W

JKDesign skrev:

4 442 Inlägg
19 maj 2015
Trådstartare
jojje81 skrev:
Finns tom i nybro.

Oh nice, riktigt bra att veta wink

Kunde du svetsa i aluminium med nya svetsen?

Ska man behöva justera i mjukvaran efter man har flyttat lmm till trycksidan?
Av någon anledning laddar inte bilen mer än 0,9bar nu hmm misstänker bortbyglingen av magnetventilen, skall sätta i den nya ventilen och se om det blir någon knuff.

Fan att nordic ligger så långt bort, hade gärna sett att bilen blev mappad på riktigt efter man fått i alla grejer.

4 442 Inlägg
19 maj 2015
Trådstartare
Peterw skrev:
Jag har kört 5000mil nu med t5. Inga problem alls!
Självklart har du rätt ang packningarna, jag skrev tvärtom! smile Har t5 packning och osvarvade kolvar. smile
Ang koppling , så smäll dit en 6pucks fjädrar sinter från typ Klracing (1200:-), och Aero tryckplattan. Det ska hålla långt! Tror jag läst 700+nm med 4puck sinter, och 550+nm med 6puck!
6Puck e nog att föredra då du skulle ha i familjen ibland va? wink

// Peter W

JKDesign skrev:
Peterw skrev:

// Peter W

Även som nyllet skrev så verkar ju en 6puckad sinter med fjädrat centrum vara en bra uppgradering.
Familjebil är det ju än så länge iaf smile

Annars är ja lite sugen på en spec koppling men då kostar det ju lite också.

70 Inlägg
19 maj 2015
Nordic grabbarna verkar vara mer impade av Aero lamell och sinter än , Spec satserna!
Och dem har väl ett par bilar på sitt samvete wink

// Peter

George
1 956 Inlägg
19 maj 2015
JKDesign skrev:
jojje81 skrev:
Finns tom i nybro.

Oh nice, riktigt bra att veta wink

Kunde du svetsa i aluminium med nya svetsen?

Ska man behöva justera i mjukvaran efter man har flyttat lmm till trycksidan?
Av någon anledning laddar inte bilen mer än 0,9bar nu hmm misstänker bortbyglingen av magnetventilen, skall sätta i den nya ventilen och se om det blir någon knuff.

Fan att nordic ligger så långt bort, hade gärna sett att bilen blev mappad på riktigt efter man fått i alla grejer.

Nej det ska inte behövas någon ändring i mjukvaran. Gick den på lägre ladd direkt eller kom det efter ett tag?

Jag kan svetsa alu ja smile

Vad e det för bygling du gjort och varför?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Sök