JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 210 417 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
cevapcici
31 januari 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

RandomMaister skrev:
Hur ser planerna ut för 2018? smile Blir det något nytt projekt? Har du några stora planer för dina nuvarande? big_smile

För den svarta sedanen finns det rätt omfattande planer, om dom blir verklighet innan sommaren kvarstår att se. Allt kostar ju tyvärr pengar. Men finns en stor plan och jag tar en sak i taget allt eftersom möjlighet finns wink

Vafan du ska inte snacka om pengar! Alltid nytt godis inköpt ju tongue

JKDesign
31 januari 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

RandomMaister skrev:
Hur ser planerna ut för 2018? smile Blir det något nytt projekt? Har du några stora planer för dina nuvarande? big_smile

För den svarta sedanen finns det rätt omfattande planer, om dom blir verklighet innan sommaren kvarstår att se. Allt kostar ju tyvärr pengar. Men finns en stor plan och jag tar en sak i taget allt eftersom möjlighet finns wink

Vafan du ska inte snacka om pengar! Alltid nytt godis inköpt ju tongue

Det är ju det, handlar man mycket får man lite pengar wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Vilhelmsson
31 januari 2018 · 48 Inlägg

Har följt tråden nu ett tag och tycker det ser jävligt bra ut. Väldigt imponerad av din motivation smile
Måste dock påpeka en liten grej...
Såg att du ville smörja in glipinnarna med kopparpasta, ajabaja.
Såg att en annan även rekommenderade aluminiumpasta eftersom oken är av aluminium.
Även detta är fel.
Glidpinnarna skall smörjas in med silikonfett, rubber grease eller någon annan typ av fett som är bra för gummi.
Kopparpastan kan "stelna" efter ett tag och gummit tycker ej om detta. Därför många glidpinnar har beläggningar på sig som man måste slipa av.

Som sagt silikonfett eller något annat som gummi trivs ismile

Annars är jag väldigt imponerad av bygget!

Saab 9-3 (2002)
JKDesign
31 januari 2018 · 4 442 Inlägg

Vilhelmsson skrev:
Har följt tråden nu ett tag och tycker det ser jävligt bra ut. Väldigt imponerad av din motivation smile
Måste dock påpeka en liten grej...
Såg att du ville smörja in glipinnarna med kopparpasta, ajabaja.
Såg att en annan även rekommenderade aluminiumpasta eftersom oken är av aluminium.
Även detta är fel.
Glidpinnarna skall smörjas in med silikonfett, rubber grease eller någon annan typ av fett som är bra för gummi.
Kopparpastan kan "stelna" efter ett tag och gummit tycker ej om detta. Därför många glidpinnar har beläggningar på sig som man måste slipa av.

Som sagt silikonfett eller något annat som gummi trivs ismile

Annars är jag väldigt imponerad av bygget!

Tack för kommentaren! Och kul att du följer wink

Bra tips som jag absolut tar åt mig av, kanon!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
31 januari 2018 · 4 442 Inlägg

Händer inte supermycket för tillfället, har dragits med halsfluss/förkyldning länge.

Blev dock lite tvångsmek i helgen när jag helt plötsligt inte fick i 1-2an längre hmm
Visade sig att axeln från växelspaken in i länkage hade lyckats vrida sig lite. Efter en stund i garaget var det fixat iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7cfe736908e53b5ef53ca7dbb15362ca.jpg
Blev en stor uppgradering av spolarvätskalocket wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-03dee09c53b420ae49f5e83eac8ddac9.jpg

Sen har ja sagt innan att jag inte hade som plan att köra bana med bilen...big_smile

Har varit ute på 2 tjänsteresor i veckan och ena så passerade jag Anderstorp Raceway
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-748a792e421efba68dc6c3d9ebf0119c.jpg
Och sedan Mantorp Park
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-20acbb50dae0cf2ae6911b550ee58dbe.jpg

Kan ju vara en slump eller ren tillfällighet, men ja tror det är ett tecken wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
jojje81 George
31 januari 2018 · 1 956 Inlägg

Vilhelmsson skrev:
Har följt tråden nu ett tag och tycker det ser jävligt bra ut. Väldigt imponerad av din motivation smile
Måste dock påpeka en liten grej...
Såg att du ville smörja in glipinnarna med kopparpasta, ajabaja.
Såg att en annan även rekommenderade aluminiumpasta eftersom oken är av aluminium.
Även detta är fel.
Glidpinnarna skall smörjas in med silikonfett, rubber grease eller någon annan typ av fett som är bra för gummi.
Kopparpastan kan "stelna" efter ett tag och gummit tycker ej om detta. Därför många glidpinnar har beläggningar på sig som man måste slipa av.

Som sagt silikonfett eller något annat som gummi trivs ismile

Annars är jag väldigt imponerad av bygget!

Säker på att jag inte sa att man ska alupasta på glidipinnarna då jag själv aldrig har det.
Sa att man inte ska ha kopparpasta o närheten av ett aluok.. utan att man isf bör ha alupasta smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Vilhelmsson
31 januari 2018 · 48 Inlägg

jojje81 skrev:

Vilhelmsson skrev:
Har följt tråden nu ett tag och tycker det ser jävligt bra ut. Väldigt imponerad av din motivation smile
Måste dock påpeka en liten grej...
Såg att du ville smörja in glipinnarna med kopparpasta, ajabaja.
Såg att en annan även rekommenderade aluminiumpasta eftersom oken är av aluminium.
Även detta är fel.
Glidpinnarna skall smörjas in med silikonfett, rubber grease eller någon annan typ av fett som är bra för gummi.
Kopparpastan kan "stelna" efter ett tag och gummit tycker ej om detta. Därför många glidpinnar har beläggningar på sig som man måste slipa av.

Som sagt silikonfett eller något annat som gummi trivs ismile

Annars är jag väldigt imponerad av bygget!

Säker på att jag inte sa att man ska alupasta på glidipinnarna då jag själv aldrig har det.
Sa att man inte ska ha kopparpasta o närheten av ett aluok.. utan att man isf bör ha alupasta smile

Det tvivlar jag inte på men i videon sa han att han ville ha kopparpasta på glidpinnarna och då tolkade jag det som att du ville att han skulle byta ut det mot alupasta smile

Saab 9-3 (2002)
jojje81 George
31 januari 2018 · 1 956 Inlägg

Vilhelmsson skrev:

jojje81 skrev:

Vilhelmsson skrev:
Har följt tråden nu ett tag och tycker det ser jävligt bra ut. Väldigt imponerad av din motivation smile
Måste dock påpeka en liten grej...
Såg att du ville smörja in glipinnarna med kopparpasta, ajabaja.
Såg att en annan även rekommenderade aluminiumpasta eftersom oken är av aluminium.
Även detta är fel.
Glidpinnarna skall smörjas in med silikonfett, rubber grease eller någon annan typ av fett som är bra för gummi.
Kopparpastan kan "stelna" efter ett tag och gummit tycker ej om detta. Därför många glidpinnar har beläggningar på sig som man måste slipa av.

Som sagt silikonfett eller något annat som gummi trivs ismile

Annars är jag väldigt imponerad av bygget!

Säker på att jag inte sa att man ska alupasta på glidipinnarna då jag själv aldrig har det.
Sa att man inte ska ha kopparpasta o närheten av ett aluok.. utan att man isf bör ha alupasta smile

Det tvivlar jag inte på men i videon sa han att han ville ha kopparpasta på glidpinnarna och då tolkade jag det som att du ville att han skulle byta ut det mot alupasta smile

Ahaa.. ja lätt att tolka så nu när du säger det! Annars har jag som du silikonfett eller inget alls faktiskt.. bara torkar rent.

Bra iaktagelse hur som helst smile
Uppenbarligen lätt att tolka fel.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
3 februari 2018 · 4 442 Inlägg

Update:

Nya skivorna hemma! Vilka j*vla as, grymt feta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bf858f6bc00d6c71f630e8901bdd2fad.jpg

Valde att köra på kvalitetsmärke, beställde brembo först men dom tillverkade tyvärr inte till Turbo-X. Så det blev Zimmermann skivor och belägg istället, lär vara minst lika bra.

Blev ju även lite film på detta wink
https://youtu.be/Cp3NUgZyzNI

Har fått hem bromsslangar också! Så nu fattas endast 4brickor och 2 banjoskruvar, sen är det dags för montering wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
3 februari 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Update:

Nya skivorna hemma! Vilka j*vla as, grymt feta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bf858f6bc00d6c71f630e8901bdd2fad.jpg

Valde att köra på kvalitetsmärke, beställde brembo först men dom tillverkade tyvärr inte till Turbo-X. Så det blev Zimmermann skivor och belägg istället, lär vara minst lika bra.

Blev ju även lite film på detta wink
https://youtu.be/Cp3NUgZyzNI

Har fått hem bromsslangar också! Så nu fattas endast 4brickor och 2 banjoskruvar, sen är det dags för montering wink

Riktigt rolig video smile Kul med folk som gillar sitt jobb för det märktes på han som gav oss en lektion  på plats hos Getech! Riktigt bra info smile

JKDesign
3 februari 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Update:

Nya skivorna hemma! Vilka j*vla as, grymt feta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bf858f6bc00d6c71f630e8901bdd2fad.jpg

Valde att köra på kvalitetsmärke, beställde brembo först men dom tillverkade tyvärr inte till Turbo-X. Så det blev Zimmermann skivor och belägg istället, lär vara minst lika bra.

Blev ju även lite film på detta wink
https://youtu.be/Cp3NUgZyzNI

Har fått hem bromsslangar också! Så nu fattas endast 4brickor och 2 banjoskruvar, sen är det dags för montering wink

Riktigt rolig video smile Kul med folk som gillar sitt jobb för det märktes på han som gav oss en lektion  på plats hos Getech! Riktigt bra info smile

Tackar, ja det var lite kul tycker ja!

Sen är det inte helt lätt att prata framför kamera, men tycker han klara det sjukt bra för att vara helt random wink

Hade velat göra mer sånt här framöver, kul att se lite ”hemma” hos företagen.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
3 februari 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Update:

Nya skivorna hemma! Vilka j*vla as, grymt feta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bf858f6bc00d6c71f630e8901bdd2fad.jpg

Valde att köra på kvalitetsmärke, beställde brembo först men dom tillverkade tyvärr inte till Turbo-X. Så det blev Zimmermann skivor och belägg istället, lär vara minst lika bra.

Blev ju även lite film på detta wink
https://youtu.be/Cp3NUgZyzNI

Har fått hem bromsslangar också! Så nu fattas endast 4brickor och 2 banjoskruvar, sen är det dags för montering wink

Riktigt rolig video smile Kul med folk som gillar sitt jobb för det märktes på han som gav oss en lektion  på plats hos Getech! Riktigt bra info smile

Tackar, ja det var lite kul tycker ja!

Sen är det inte helt lätt att prata framför kamera, men tycker han klara det sjukt bra för att vara helt random wink

Hade velat göra mer sånt här framöver, kul att se lite ”hemma” hos företagen.

Ja jag tänkte på det också! Inget märkvärdigt alls för honom faktiskt smile

Gizmojohan
3 februari 2018 · 3 295 Inlägg

Härligt! Vad är det för cc mått på infästning på oken?

JKDesign
3 februari 2018 · 4 442 Inlägg

Gizmojohan skrev:
Härligt! Vad är det för cc mått på infästning på oken?

På okhållaren är det ca 124mm cc på infästningen.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
karlmag
3 februari 2018 · 78 Inlägg

Grym video och grymt företag! kanske blir köpa skivor där ifrån istället för speedparts smile

Off topic, hur nödvändigt i rent förebyggande motorhaveri syfte är det att ha en oljetrycksmätare? smile

JKDesign
4 februari 2018 · 4 442 Inlägg

karlmag skrev:
Grym video och grymt företag! kanske blir köpa skivor där ifrån istället för speedparts smile

Off topic, hur nödvändigt i rent förebyggande motorhaveri syfte är det att ha en oljetrycksmätare? smile

Ja finns ju lite mer möjligheter att få det som man vill wink

Jag har aldrig haft en oljetrycksmätare och jag har klarat mig rätt bra! Men har man plats och vill ha det är det ju ingen nackdel.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
karlmag
6 februari 2018 · 78 Inlägg

JKDesign skrev:

karlmag skrev:
Grym video och grymt företag! kanske blir köpa skivor där ifrån istället för speedparts smile

Off topic, hur nödvändigt i rent förebyggande motorhaveri syfte är det att ha en oljetrycksmätare? smile

Ja finns ju lite mer möjligheter att få det som man vill wink

Jag har aldrig haft en oljetrycksmätare och jag har klarat mig rätt bra! Men har man plats och vill ha det är det ju ingen nackdel.

Okej tack smile

rcy
6 februari 2018 · 1 705 Inlägg

karlmag skrev:
Grym video och grymt företag! kanske blir köpa skivor där ifrån istället för speedparts smile

Off topic, hur nödvändigt i rent förebyggande motorhaveri syfte är det att ha en oljetrycksmätare? smile

Hur nödvändig en sådan mätare är beror ganska mycket på hur du tänkt använda bilen.
För att stoppa ett haveri är den i det närmaste meningslös. Ligger du på varvstopp med öppna spjäll och oljetrycket försvinner kommer du troligtvis inte ens hinna märka att oljetrycket sjunker förräns en kolv har tittat ut genom blocket eller dylikt skittråkigt. Dessutom brukar ett plötsligt tapp av oljetryck bero på att något redan gått sönder, så då blir det mer en "du sprängde alldeles nyss din motor" upplysare. smile
Däremot kan den upplysa om att du har ett något lägre oljetryck än vad du vanligtvis har redan vid uppstart eller normal körning, vilket kan ge dig en chans att undersöka saken vid tillfälle och undvika onödigt slitage. Min erfarenhet är dock att det är sällan man har lågt oljetryck, oftast har man antingen oljetryck eller inget oljetryck alls.
Men som sagt, tappat oljetryck beror oftast på att något redan gått sönder, så särskilt förebyggande är den tyvärr inte.

Kör du ofta hårt och länge med bilen skulle jag prioritera en oljetempsmätare istället, det är oftast den som kan ge en förvarning i tid och som du har en chans att hinna reagera på. Är det en vanlig bruksbil med originaleffekt skulle jag säga att båda mätarna egentligen är helt onödiga, om inte för ren bling-effekt.
Men visst, har man möjlighet så sätt in både och, det skadar inte, men lev inte i någon falsk trygghet att mätarna kommer att varna dig i god tid innan något händer. smile

karlmag
7 februari 2018 · 78 Inlägg

rcy skrev:

karlmag skrev:
Grym video och grymt företag! kanske blir köpa skivor där ifrån istället för speedparts smile

Off topic, hur nödvändigt i rent förebyggande motorhaveri syfte är det att ha en oljetrycksmätare? smile

Hur nödvändig en sådan mätare är beror ganska mycket på hur du tänkt använda bilen.
För att stoppa ett haveri är den i det närmaste meningslös. Ligger du på varvstopp med öppna spjäll och oljetrycket försvinner kommer du troligtvis inte ens hinna märka att oljetrycket sjunker förräns en kolv har tittat ut genom blocket eller dylikt skittråkigt. Dessutom brukar ett plötsligt tapp av oljetryck bero på att något redan gått sönder, så då blir det mer en "du sprängde alldeles nyss din motor" upplysare. smile
Däremot kan den upplysa om att du har ett något lägre oljetryck än vad du vanligtvis har redan vid uppstart eller normal körning, vilket kan ge dig en chans att undersöka saken vid tillfälle och undvika onödigt slitage. Min erfarenhet är dock att det är sällan man har lågt oljetryck, oftast har man antingen oljetryck eller inget oljetryck alls.
Men som sagt, tappat oljetryck beror oftast på att något redan gått sönder, så särskilt förebyggande är den tyvärr inte.

Kör du ofta hårt och länge med bilen skulle jag prioritera en oljetempsmätare istället, det är oftast den som kan ge en förvarning i tid och som du har en chans att hinna reagera på. Är det en vanlig bruksbil med originaleffekt skulle jag säga att båda mätarna egentligen är helt onödiga, om inte för ren bling-effekt.
Men visst, har man möjlighet så sätt in både och, det skadar inte, men lev inte i någon falsk trygghet att mätarna kommer att varna dig i god tid innan något händer. smile

Okej tack för svar, jag har ju trott att Teng var oljetempen men det är ju såklart kylartempen..

Nä nå värst trim är det inte, steg 1 nordic, då är det nog bättre att jag sparar till nya kolvar som håller tongue

rcy
7 februari 2018 · 1 705 Inlägg

karlmag skrev:
Okej tack för svar, jag har ju trott att Teng var oljetempen men det är ju såklart kylartempen..

Nä nå värst trim är det inte, steg 1 nordic, då är det nog bättre att jag sparar till nya kolvar som håller tongue

Är det kolvarna du oroar dig för så är det avgastemp och förbränningstemp du ska hålla koll på och då snackar vi betydligt dyrare mätare så då är nog smidda kolvar en bättre investering. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang