Saab 9-3 Aero -02 ----> B234

Renovering av B234 från en 9000, ska ner i min 9-3 Aero, med större turbo, större spridare, uppgraderingar på upphängning m.m
  • 27 Följare
  • 14 993 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 december 2019
Vilhelmsson
2 december 2017 · 48 Inlägg

Hejsan, har valt att även lägga upp min projekttråd här, som även återfinns på stcs forum.


25/11-17
Nu ska jag äntligen ta och renovera min 9-3 samt byta ut motorn mot en 2.3L från en 9000.

Lite saker som ska göras under resans gång.

Helrenovera B234
TD04-19t
Spridare 630cc alt. 750cc
Snygga till i motorrummet.
Rostlaga.....
Byte av bussningar i hela bilen till powerflex.
Byte av fjädrar samt stötdämpare.
Montera styrväxelklämma.
Någon typ av uppgraderad koppling.
Med mera med mera..

Tanken är att ta en B234 och hinka ner i motorutrymmet på den gamla 9-3an. Kommer köra med svarvade kolvar samt T7 topp och packning.
Framtidsplaner är väl att jag ska kunna sätta på en större snurra än den jag har tänkt. Därav att jag vill riva ner hela motorn, gå igenom och renovera, allt ska bytas.
Toppen kommer att lämnas iväg för planing, fräsning av ventilsäten m.m.

Igår var jag då och inhandlade en B234.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/vBzinW.jpg

Dags att ta av tråget för att kontrollera skicket på motorn.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/KNULXZ.jpg

Alla skruvar/muttrar organiseras.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/JvTEzi.jpg

Tråget avplockat.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/FcCKn4.jpg

Ser inte så värst roligt ut.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/mCht77.jpg

Dock så var där väldigt lite som var magnetiskt, hittade även dessa två små gossarna i tråget. Någon som har en aning om var det kan komma ifrån?
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/xHahm3.jpg

Dags att plocka av lite överfall och kontrollera lager.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/hTdzKf.jpg

Det ser hyffsat bra ut, inga kännbara spår. Bilderna ger sig inte tillrätta här.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/5q948Q.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/w9QROO.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/1ZP729.jpg

Det var allt jag hann med idag. Kommer att fortsätta imorgon med att plocka av topppen, få ur kolvarna så jag kan kontrollera cylinderväggarna samt plocka ner kamkedjan.

26/11-17
Idag blev det även en tur till garaget för att fortsätta demontering av motorn.

Passade även på att knäppa en bild på bilen som härket ska ner i.

En 9-3 årgång 2002, med 21900 mil på mätaren.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/MQ5U2l.jpg

Snart fortsätter motorrivandet, men först behöver jag fixa en arbetsbänk.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/7DjMN3.jpg

Sagt och gjort, 20min senare stod den där. Den vinner inga skönhetspriser, men den duger för ändamålet.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/yM7oj6.jpg

Remhjulet åker av.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/93Grm4.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/O865fv.jpg

Det gäller att skrapa ur skit ur skruvarna, vill verkligen inte runddra dem.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/D2SXc9.jpg

Näst på tur, toppen.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/RHg0yp.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/j25bzD.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/aSNNpi.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/o46WAA.jpg

Därefter åkte kolvarna ur.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/oUSBq4.jpg

Lagom skevt lager på 4ans cylinder, någon som vet vad det kan bero på?
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/Arpegn.jpg

Fick även göra om och göra rätt.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/Vnfhg3.jpg

Och till sist åkte veven ut.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/fHAm1w.jpg


Nog mekat med motorn, dags att se vad vi kan göra med bilen i nuläget.

Fick ta och snygga till den förra ägarens försök att installera USA blinkers. Inte det bästa alternativen, men bättre än vad det var innan.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/qn7XNa.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/PPDUBW.jpg

Har alltid hatat strålkastartorkningen, så den åkte bort.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/tymnpe.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/SfFMtJ.jpg

Definitivt ett lyft.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/jPQ2bu.jpg


Kan även bjuda på en lite extragrej som bilen har.

Nämligen en Webasto Thermo Top bensinvärmare. Aktiveras antingen i kupén, eller genom att ringa ett telefonnummer!
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/Acsh7Y.jpg

02/12-17
Lite godis har inhandlats, begagnat = billigt.

Komplett Do88 kit med svarta silikonslangar.
Td04 19t
Samt en Intercooler från Maptun.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/qHfAwx.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/pRJrXG.jpg

Sen bar det av hemåt för rengöring av lite motordelar.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/73i9BK.jpg

Använde mig utav Scholl Spam, sinnessjukt bra medel som löser upp sot och annan skit.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/HiwI5U.jpg

Kolvar tvättade, dags för torkning.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/ojjOS0.jpg

Slutresultatet blev väldigt bra. Använde mig utav ungefär hälften av 5L dunken.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/VtfY2e.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/UUS2Gr.jpg

Det var allt för idag. Kommer fortsätta tvätta motordelar under morgondagen, har dock inte bestäm mig för vilka delar jag ska använda från respektive motor. Det får jag se när jag har rivit ur T7 från bilen.
Väntar även på ett spännande paket ifrån Speedparts, som borde komma på Måndag!

Saab 9-3 (2002)
JKDesign
2 december 2017 · 4 442 Inlägg

Kommer att följas!

Spännande projekt wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Vilhelmsson
3 december 2017 · 48 Inlägg

Fick även lite gjort idag, dock inget som kräver bilder.
Rengjorde blocket lite grann, ska försöka mäta upp det och se om det behövs lämnas in för deckning.
Kan väl även nämna att toppen ska lämnas in för planing, inslipning av ventiler, fräsning av ventilsäten och sleevning av styrningar (om det behövs).
Detta kommer ske så fort T7an är ute ur bilen.
Kan bli nästa vecka, kan även bli senare. Vi får se...

Saab 9-3 (2002)
Vilhelmsson
4 december 2017 · 48 Inlägg

Lite nya saker precis uthämtade från posten!

Styrväxelklämma
Kamkedjekit
Spännare
Kolvringar
Ventiltätningar
Sotningssats
Packningssats bottendel
Powerflex bussningar till i princip allt
Nya fjädrar
Stötdämpare bak
Och sist men inte minst, ett huvemblem

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/pdBMdO.jpg

Kommer försöka mig på att sätta dit styrväxelklämman idag iallafall, resten får vänta tills jag har ställt av bilen.
Kommer bli sjukt spännande att se hur väghållningsegenskaperna förändras!

Saab 9-3 (2002)
EPG Kärnkraftstomte
4 december 2017 · 766 Inlägg

Insug och oljetråg lär du ju få ta från 9-3:an i alla fall och även toppen skulle jag ha tagit från B205:an.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Vilhelmsson
4 december 2017 · 48 Inlägg

EPG skrev:
Insug och oljetråg lär du ju få ta från 9-3:an i alla fall och även toppen skulle jag ha tagit från B205:an.

Det är tanken, topp från T7 med T5 kammar, oljetråg från T7, det är väl mest blocket jag funderade över, för det skiljer väl inget mellan dom?
Tänkte ta det som är "renast" då.

Saab 9-3 (2002)
IFakiezZ
9 december 2017 · 450 Inlägg

Intressant att följa

Volvo 740 "Sture" (1990)
Vilhelmsson
9 december 2017 · 48 Inlägg

Har lite fundering över en oljetrycksmätare.
Funderar på om jag ska köpa en sån här http://realcar.se/index.php?id_produ... … ;id_lang=1
Eller kan jag koppla in mig på original oljetrycksgivare på något sätt?

Saab 9-3 (2002)
Vilhelmsson
21 december 2017 · 48 Inlägg

Projektet har äntligen tagit fart.
Bilen är uppallad för den långa vilan och arbetet med att få ur motorn är igång.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/3l8tWM.jpg

Hjulhusen är i bra skick, underredsbehandlade den förra året.
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/FEN5bb.jpg

Stötfångare och framskärmar är bortplockade, huven kommer tas av så fort jag får en extra hand med det smile
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/zRKdT1.jpg

Återigen, märka upp så mycket kablar som möjligt.
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/gBcbHa.jpg

Såhär såg spjällhuset ut, kobran var ungefär lika mycket täckt av olja. Var kommer all olja ifrån?
Vevhusventilationen är den senaste och backventiler fungerar. Vad beror detta på? Det kan väl inte vara meningen att hela insugssidan ska vara täckt av olja...
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/kKGrWK.jpg


Arbetet fortsätter och jag hoppas att motorn ska vara ur bilen före jul!

Saab 9-3 (2002)
Vilhelmsson
21 december 2017 · 48 Inlägg

Åkte en sväng till garaget och fick gjort lite saker, tänkte plocka ner framvagnen på båda sidor.
Men ja ni vet hur det är, saker och ting kärvar...

Fick iallafall ner vänstersidan. Försökte mig på att dela på bärarm och hjälparm, men Torxskruven satt så in i!
Funderar på om jag kan skära bort bussningen och försöka få bort skruven.

Tog även en titt på rosten kring hundbenen, slipade ner det lite och såg att det inte alls var så farligt som jag trodde.
Det satt en skyddsplast över hundbenen och jag misstänker att detta har hjälpt dem att inte rosta sönder.
Hade helst velat byta ut plåten mot ny, men i garaget där jag står är det förbud mot svets och kap......
Jag får helt enkelt göra det bästa av situationen och försöka slipa bort all rost.

Hittade även en slang som inte leder till något alls i motorutrymmet.
Nämligen denna. Ska den verkligen hänga  fritt ut i atmosfären? Kunde både blåsa och suga ur den. Den svarta grunkan som slangen sitter i sitter på insuget om jag inte missminner mig.
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/N62qvO.jpg

Motorutrymmet som det ser ut nu.
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/yTPL0P.jpg

Så mycket hat mot denna just nu..
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/Y9oERv.jpg

Det fattas något? roll
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/rxeqm7.jpg

Hundben vänster.
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/VYO5kO.jpg

Hundben höger.
[url=https://imageshack.com/i/pmjjB7HTj]https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/jjB7HT.jpg

Saab 9-3 (2002)
Vilhelmsson
22 december 2017 · 48 Inlägg

Snabb update.

Motorn är ur!
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/TwTmwx.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/1Dz0kh.jpg

Kommer under mellandagarna riva isär motorn och kolla hur blocket ser ut, sen får jag bestämma mig över vilket block jag ska använda.
Därefter kommer topp och block att lämnas in till en motorfirma.

Saab 9-3 (2002)
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
22 december 2017 · 472 Inlägg

Blir riktigt bra detta!

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
Vilhelmsson
22 december 2017 · 48 Inlägg

VinternNoll02 skrev:
Blir riktigt bra detta!

Det får vi hoppas! smile

Saab 9-3 (2002)
Vilhelmsson
22 december 2017 · 48 Inlägg

Har en lite fråga, eller egentligen en fundering. Har haft märkbara vibrationer i bilen runt 110km/h.
Nu när jag fick ur motor så kände jag på den inre drivknuten på förarsidan, den glappade in mot växellådan.
Ska det vara såhär? Kan detta ge upphov till vibrationer?

Det är alltså "medbringaren", enligt EPC, jag pratar om.

Saab 9-3 (2002)
Vilhelmsson
27 december 2017 · 48 Inlägg

Ännu en kväll i garaget.

Höll på att spy när jag såg oordningen så först fixades detta till.
Såklart så har jag glömt öppna bakluckan innan jag rev ur motorn, så jag får glatt fälla ett säte och krypa in smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-afc55792871f6d093a023e8765965130.jpg

Men det blev lite bättre, nu snubblar jag inte över grejer iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-a6885f1b36203596c613840e79052d0d.jpg


På dagsprogrammet stod det "tvätt av delar".
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-0843d9dd1e0f9a129daaaa49bfdb2a05.jpg

La ner ventilkåpa, lite oljerör, och annat smått i en blandning av 8L vatten och ungefär 1L Alfanol Grön.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-0d598e1af6343fe216be379a3b3e3c75.jpg

Nu glömde jag ju såklart ta förebilder, men efterbilderna talar väl för sig själv.
Nu vet jag inte hur dessa delarna såg ut nya. Men det kan inte vara långt ifrån detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-246164609cea6e04c180664c56a7d859.jpg

Tog även och tvätta av och slipade ner ett vattenrör.
Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-d7a910ec370562b9b9fafdf9f57eebb4.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-3c9e1aa0e2ca0514f70fcc1b8a7b6fd3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-4dafeff78abd12862d26996b98592c67.jpg

Och detta visar väl egentligen målbilden över motorutrymmet. Allt som går att renovera upp, skall renoveras upp. Det ska tamejfan se ut som nytt!

Gjorde också en rolig upptäck. Eller två stycken egentligen.

När jag lossa växellådan från motorn så ploppade hela slavcylindern/urtrampningslagert ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-60b8d3f3691888c4d15eb825d632b722.jpg

Förra ägaren berättade om att han hade bytt till Viggen koppling och samtidigt bytt till ny slavcylinder.....

Den andra upptäckten, eller jag jag upptäckte väl detta när jag började hinka ur motorn, var detta.
Låter bilderna tala för sig själv.

Här sitter första Lambdasonden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-905d61d07381340a0761efb68ae514bc.jpg

Här sitter den andra. (Det var här jag började klia mig i huvudet, eftersom den sitter före katalysatorn)
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-27d0c02fb58f0a96be011f749f6a6934.jpg

Sen efter katalysatorn hittade jag det här. En tredje lambdasond, med kabeln avklippt....
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-ac5b56263589cdf525d26fd83e22da49.jpg


Jag bryr mig inte särskilt mycket, bilen har gått igenom besiktning och jag hade ändå tänkt installera en bredbandslamba. Så nu slipper jag ju göra hål för den iallafall.
Funderar bara på var jag ska sätta bredbandslambdan. Ha kvar de vanliga lambdasonderna där de är och montera bblambda efter katten.
Eller sätta bblambdan efter turbon och flytta lambda 2 till hålet efter katalysatorn?

Imorgon så får ventilkåpan byta plats med tråget, som också skall rengöras.
Det såg inte så himla farligt ut faktiskt, mycket bättre än vad jag trodde.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-ae9ffe0a5dc8c1b0de4b7e20bc50e8fe.jpg

Saab 9-3 (2002)
Mr_Lööf
28 december 2017 · 1 911 Inlägg

Ser bra ut!
Undrar varför man har valt att montera andra lambdasonden före katalysatorn?

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Vilhelmsson
28 december 2017 · 48 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Ser bra ut!
Undrar varför man har valt att montera andra lambdasonden före katalysatorn?

Det undrar jag också...
Kabeln till den lambdan som sitter efter katalysatorn låg i motorutrymmet, avklippt.
Kanske var så att förra ägaren inte fick loss den, men då har han ändå lagt en massa jobb på att borra nytt hål och svetsa nån mutter.
Dessutom så har avgasvärdena legat på en bra nivå på besiktning.

Kommer iallafall att använda de tre hålen, eftersom jag ska montera bredbandslambda.

Saab 9-3 (2002)
anjo95
31 december 2017 · 129 Inlägg

Kul att se att mina gamla tryckrör kommer komma till någon nytta wink Lycka till!

Vilhelmsson
17 januari 2018 · 48 Inlägg

För er som tror att projektet har stannat av, så kan jag meddela att det INTE har gjort det.
Jag har väl legat lite på latsidan, men en del har jag fått gjort.
Mestadels tvätt av delar som tar tid.

Fick iallafall med mig toppen, tråget och två kåpor till jobb som jag kunde köra i hetvattentvätt (förmodligen något annat rengöringsmedel också).


Som vanligt så har jag knappt några förebilder, men slutresultatet blev iallafall godkänt.
Det som nu återstår är att lämna in toppen och kolvarna till motorfirma.

Fick tyvärr bara toppen med på bild men den såg förjävlig ut innan tvätten.
Motsvarande denna som jag hittade på Google.
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-576fdc6d0c76166491e7e2f87e4f5853.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-40397e5d92c4692890e450903c559957.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-5d2d1d0786e9da6d91b92e2db45a00e4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-3896e5b674d4f18dae87637cfade720d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206653/206653-4b62ce079815ea2a2228a270b9bb50cf.jpg

Saab 9-3 (2002)
anjo95
17 januari 2018 · 129 Inlägg

Grymt! Hur tvättade du ditt topplock och alla kamaxelöverfall? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang