3788
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 336 962 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
GarageKenger
17 oktober 2013
#742
L
JKDesign skrev:
DrBrutal skrev:
Tackar för den info. Någon erfarenhet av Kina-beställningar?

Varsegod.

Absolut, tar oftast lång tid 3-5veckor och dyker oftast upp när man tänker "va fan är mitt paket igentligen".
Och jag kan säga att det är typ 70% chans att man slipper tull/moms avgifter. Dom gångerna det blir avgifter så får du betala det på ditt utlämningsställe.

När man köper ifrån kina så fyller dom i en följesedel där dom bockar i "gift" oftast, samt skriver ett värde på innehållet som ofta är lägre än vad det skall vara.

Missar kinesen att skriva ett värde kommer tullen öppna paketet och höfta ett pris som du får betala avgifter på.

Ofta är ju grejer mycket billigare i kina så man tjänar i regel på att köpa där även om paketet stannar på vägen.


Ett tips är att kolla England, i och med att det är inom EU slipper man jobbiga överaskningskostnader.

England = Lite billigare vara inkl frakt(Mot Sverige) + snabba leveranser. Många i England köper från kina och har lager som dom säljer ifrån. ex. xenonkit, LED dioder osv...

Ok, tackar för info med ledtid från Kina. Kan ju vara bra att ha i beräkningarn. Skall kolla lite i england också.

4 442 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#743
DrBrutal skrev:
L
JKDesign skrev:
DrBrutal skrev:
Tackar för den info. Någon erfarenhet av Kina-beställningar?

Varsegod.

Absolut, tar oftast lång tid 3-5veckor och dyker oftast upp när man tänker "va fan är mitt paket igentligen".
Och jag kan säga att det är typ 70% chans att man slipper tull/moms avgifter. Dom gångerna det blir avgifter så får du betala det på ditt utlämningsställe.

När man köper ifrån kina så fyller dom i en följesedel där dom bockar i "gift" oftast, samt skriver ett värde på innehållet som ofta är lägre än vad det skall vara.

Missar kinesen att skriva ett värde kommer tullen öppna paketet och höfta ett pris som du får betala avgifter på.

Ofta är ju grejer mycket billigare i kina så man tjänar i regel på att köpa där även om paketet stannar på vägen.


Ett tips är att kolla England, i och med att det är inom EU slipper man jobbiga överaskningskostnader.

England = Lite billigare vara inkl frakt(Mot Sverige) + snabba leveranser. Många i England köper från kina och har lager som dom säljer ifrån. ex. xenonkit, LED dioder osv...

Ok, tackar för info med ledtid från Kina. Kan ju vara bra att ha i beräkningarn. Skall kolla lite i england också.

Va så lite så doktorn wink


GarageKenger
17 oktober 2013
#744
lol
Uppe tidigt ser jag.

4 442 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#745
Update:

Körde ett ryck igår kväll också, gjorde ett nytt försök på att byta växellådsolja.

Special verktyget, Fick loss påfyllningen utan att flytta något vilket är riktigt sweet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-daaec19fc02ccf5f00114381f113dcc4_tn.jpg

Sen fick jag avbryta ändå då insexen till avtappningen va i så dåligt skick, ville inte förstöra mer än va som redan va gjort och har dessutom ingen ny plugg sad Får bli ett senare problem.

Körde vidare på nästa grej ist. Toning eller "fet kebab" som man kallar det när man kör 5% toning.

Började med bakrutan som är det mest kritiska i toningsprocessen. Gjorde om bakrutan på min gamla 9-5a 3 gånger och sista gången nöjde jag mig med resultatet men nu hade jag youtubat lite mer smile
Bakrutan preppades med tvål som fick torka till en skyddande hinna på rutan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-911ad1922949661ca048e4d2bf9baaba_tn.jpg

Efter det blöter men en tvättlapp och gör ett stort H så filmen fäster i mitten och i ändarna, sen är det bara börja värma och forma försiktigt med lite i taget. I och med tvålen under så nyper inte filmen medans man formar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-27465dff19a259d3fbecb4f0c8222c49_tn.jpg 


100% Har aldrig lyckats med detta koststycke innan men är glad att denna metoden funkade
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-573d5148eea52c395c50908977234950_tn.jpg

Och lite bilder på total resultatet, ska tilläggas att detta är Steg 1
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a232331db4e236bd926fd200171c86ab_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-aa7e38d06b8076c8f537dfd7a91e21d0_tn.jpg



Detta väntar i Steg 2 = Framrutestreamer 5% och båda framrutorna i blyga 50%
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-92304783cc6690b06c18b353eacb0abd_tn.jpg


Skall besikta bilen och byta framrutan sen åker steg 2 på wink

Edit: Besiktade bilen nyss, rullar godkänt till 28e Februari 2015 smile
Senast redigerat av JKDesign (17 oktober 2013)


4 442 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#746
DrBrutal skrev:
lol
Uppe tidigt ser jag.

Alltid wink Man tjänar inga pengar på att sova.


343 Inlägg
17 oktober 2013
#747
Blir grymt bra med djävulusiskt mörk toning på svarta niofemmor! Bra jobbat och grattis till bes! smile

4 442 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#748
Micksson skrev:
Blir grymt bra med djävulusiskt mörk toning på svarta niofemmor! Bra jobbat och grattis till bes! smile

Ja så ska det vara! Tack så mycket wink


GarageKenger
17 oktober 2013
#749
JKDesign skrev:
Micksson skrev:
Blir grymt bra med djävulusiskt mörk toning på svarta niofemmor! Bra jobbat och grattis till bes! smile

Ja så ska det vara! Tack så mycket wink

Instämmer wink

4 442 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#750
Update:

Då har man varit igång igen wink

Orginal burken nerplockad! Kul att AEM filtret nästan är lika stort som hela orginalboxen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-09a6945acc31260e25eac0320b815b1a_tn.jpg

Här har filtret hittat hem till sin rätta plats, fyller ut fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e557f6aba31f3482c48087622e790a7c_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7c08e35fb7c2951f2e2b61a4f4be72e7_tn.jpg

Jag lät orginalsugröret hänga kvar, kanske kan bidra med någon gnutta luft, drog fast det med en stripe så den inte hänger och dinglar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-32cc85bc82f63fe84150f035e9eaad80_tn.jpg

Som alla vet är det ju ett sjukt utsatt ställe att ha ett öppet filter på. Tillverka "splash" skydd som gäller, denna gången i aluminium för att det är sportigt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f026b24e6773f0c6779d4f0a7519b269_tn.jpg

Kapade till aluplåten så den täcker perfekt under filtret. borrade sedan många små små hål under så filtret får lite luft men så det stoppar vatten och skit från att skvätta upp. Satte även lite skumbitar i kanten för att det inte skall skramla och hoppa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-111e399bce856a22a4a5a3df01f7794c_tn.jpg

SMACK! på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b23dbf8ce769dc6cf2ee025d82aec1f1_tn.jpg


Och sedan lite bonus luft ifrån fronten
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f8bfe28b13bb76ad7910d73cfa7304c7_tn.jpg


Stay tuned for more....


GarageKenger
21 oktober 2013
#751
JKDesign skrev:
Update:

Då har man varit igång igen wink

Orginal burken nerplockad! Kul att AEM filtret nästan är lika stort som hela orginalboxen smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-09a6945acc31260e25eac0320b815b1a_tn.jpg

Här har filtret hittat hem till sin rätta plats, fyller ut fint.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e557f6aba31f3482c48087622e790a7c_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7c08e35fb7c2951f2e2b61a4f4be72e7_tn.jpg

Jag lät orginalsugröret hänga kvar, kanske kan bidra med någon gnutta luft, drog fast det med en stripe så den inte hänger och dinglar.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-32cc85bc82f63fe84150f035e9eaad80_tn.jpg

Som alla vet är det ju ett sjukt utsatt ställe att ha ett öppet filter på. Tillverka "splash" skydd som gäller, denna gången i aluminium för att det är sportigt smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f026b24e6773f0c6779d4f0a7519b269_tn.jpg

Kapade till aluplåten så den täcker perfekt under filtret. borrade sedan många små små hål under så filtret får lite luft men så det stoppar vatten och skit från att skvätta upp. Satte även lite skumbitar i kanten för att det inte skall skramla och hoppa.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-111e399bce856a22a4a5a3df01f7794c_tn.jpg

SMACK! på plats.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b23dbf8ce769dc6cf2ee025d82aec1f1_tn.jpg


Och sedan lite bonus luft ifrån fronten
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f8bfe28b13bb76ad7910d73cfa7304c7_tn.jpg


Stay tuned for more....

Man kan även kapa orginalfilterboxen på hela ovansidan. Då blir det öppet och eftermarknadsfiltret får plats och blir skyddat. Man kan även behålla plastpipen på orginalboxen som sitter i gummibussningen upp under skärmsidan så sitter det stabilt. Det du gjort blir nog bra och är snyggt wink. Men som ett alternativ om din lösning på nått sätt failar.

4 442 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#752
DrBrutal skrev:
JKDesign skrev:
Update:

Då har man varit igång igen wink

Orginal burken nerplockad! Kul att AEM filtret nästan är lika stort som hela orginalboxen smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-09a6945acc31260e25eac0320b815b1a_tn.jpg

Här har filtret hittat hem till sin rätta plats, fyller ut fint.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e557f6aba31f3482c48087622e790a7c_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7c08e35fb7c2951f2e2b61a4f4be72e7_tn.jpg

Jag lät orginalsugröret hänga kvar, kanske kan bidra med någon gnutta luft, drog fast det med en stripe så den inte hänger och dinglar.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-32cc85bc82f63fe84150f035e9eaad80_tn.jpg

Som alla vet är det ju ett sjukt utsatt ställe att ha ett öppet filter på. Tillverka "splash" skydd som gäller, denna gången i aluminium för att det är sportigt smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f026b24e6773f0c6779d4f0a7519b269_tn.jpg

Kapade till aluplåten så den täcker perfekt under filtret. borrade sedan många små små hål under så filtret får lite luft men så det stoppar vatten och skit från att skvätta upp. Satte även lite skumbitar i kanten för att det inte skall skramla och hoppa.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-111e399bce856a22a4a5a3df01f7794c_tn.jpg

SMACK! på plats.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b23dbf8ce769dc6cf2ee025d82aec1f1_tn.jpg


Och sedan lite bonus luft ifrån fronten
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f8bfe28b13bb76ad7910d73cfa7304c7_tn.jpg


Stay tuned for more....

Man kan även kapa orginalfilterboxen på hela ovansidan. Då blir det öppet och eftermarknadsfiltret får plats och blir skyddat. Man kan även behålla plastpipen på orginalboxen som sitter i gummibussningen upp under skärmsidan så sitter det stabilt. Det du gjort blir nog bra och är snyggt wink. Men som ett alternativ om din lösning på nått sätt failar.

Tack för tipset, men då blir det lite trångt runt filtret.

Övergången mellan filter och anslutningen till LMM sitter skruvat med en M8 där plastpipen satt, så den går ingenstanns wink


4 442 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#753
På lördag blir det service, har beställt:

*Olja+Filter+Ny plugg & brickor
*Bränslefilter + bultar och brickor
*Tändstift NGK
*Vakuum slang
*Ventilkåpspackning
*Växellådsolja ( Några extra liter Redline för att kunna göra en sköljning)


Ska försöka fixa till så mycket som möjligt kring motor + bromsok och skivor.


343 Inlägg
21 oktober 2013
#754
Fint med filtret och splashskyddet! smile Har funderat på detta själv men har inte blivit något av men jag är bra intresserad av ljudet! Du har inte lust att filma en liten snutt med öppna och stängda rutor under lite gaspådrag? smile

4 442 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#755
Micksson skrev:
Fint med filtret och splashskyddet! smile Har funderat på detta själv men har inte blivit något av men jag är bra intresserad av ljudet! Du har inte lust att filma en liten snutt med öppna och stängda rutor under lite gaspådrag? smile

Tackar! Det är bara göra slag i saken och montera. Ljudet är så värt det, älskar sug ljudet när turbon börjar ladda. Sen att man får lite dump ljud är inte det viktigaste men en rolig bonus.

Har ingen bra kamera men kan försöka någon

Typ såhär låter det mer eller mindre:
http://youtu.be/3UeLy2LEUlw
Senast redigerat av JKDesign (21 oktober 2013)


4 442 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#756
Imorgon blir det lite kärlek till bilen ;P

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f5439225bc65653ef31c593ad9485ed3.jpg

Ska försöka hinna med så mycket som möjligt....


4 442 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#757
Update:

Först och främst ogillar jag projekttrådar med små bilder som man måste klicka upp. Alltså ogillar jag mig själv smile ÄNDRING!!!

Vi börjar med det lite tråkigare, men ack så viktiga. Nytt bränslefilter
http://i.imgur.com/kJuytAj.jpg

Innan oljebytet testade jag Crc's "engine flush". Bara hälla i oljan och låta bilen gå 10min på tomgång sedan tappa ut oljan och byta filter.

Kan tillägga att han som sålde bilen påstod att han precis hade bytt, kanske inte =/
http://i.imgur.com/WvF6XzT.jpg

http://i.imgur.com/SztGjhP.jpg

En titt under locket då jag skulle byta ventilkåpspackningen. Tycker det ser rätt fint ut, inget klägg eller klet.
http://i.imgur.com/ej1ZB1R.jpg

Sedan va det byte av stift. Dom såg rätt fina ut, dock såg dom ut att ha fått lite dåligt med bränsle.
http://i.imgur.com/cHRbr2J.jpg

Sen började det roliga, hade inte bestämt något innan angående färger eller något så det blev lite go with the flow. Började med värmeskyddet över turbon som inte såg så nice ut.
http://i.imgur.com/U86N7cn.jpg

Den fick sig en omgång värmetålig mattsvart
http://i.imgur.com/Jpk5JDC.jpg

Lite delar plockades av för att få sig en omgång färg
http://i.imgur.com/qZ6OCdF.jpg
http://i.imgur.com/VbLGZZn.jpg

Har man inte råd att köpa flashig forge dumpventil får man vara kreativ
http://i.imgur.com/IMIxfp8.jpg

In the making
http://i.imgur.com/d8QNxGB.jpg

Medans allt torkade passade jag på att plocka bort alla varningsdekaler och tog bort sprayfärg ifrån allt som tidigare ägare sprayat ner. Rust-oleum spraypaint remover = guld värd!
http://i.imgur.com/x2tXQ73.jpg

Innan hemgång slipades det lite vinge
http://i.imgur.com/l0EkXVg.jpg

Sprutspackel
http://i.imgur.com/7S0cBEI.jpg

Färg, ogillar denna vingen men men
http://i.imgur.com/A3QJnOK.jpg

Väl hemma skulle dagsverket krönas med
http://i.imgur.com/lgmKlyL.jpg

Here we go again!
http://i.imgur.com/b3059k4.jpg

Och tada!
http://i.imgur.com/he5otzE.jpg

Ska putsa upp motor fästet mer vid senare tillfälle. Kan tillägga att det byttes lite vakuum slang också b.la en som går till spjällhuset va helt sprucken och måste läckt något ofantligt.

Det var allt för nu smile


3 295 Inlägg
26 oktober 2013
#758
Skapligt mkt snyggare det blev;)


4 442 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#759
Slave_joe skrev:
Skapligt mkt snyggare det blev;)

Tack, ja det känns lite mer uppstyrt nu wink


4 442 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#760
Skriftlig update:

Denna bilen köptes i syfte att kunna övningsköra med manuell låda och nu har den börjat fylla sin funktion.
Dock medför det lite komplikationer hmm

Negativt är att "chefen" under övningsperioden inte vill ha tonade framrutor sad Dock förståligt.

Men inget negativt som inte för något positivt med sig smile
"Chefen" anmärkte på dåligt ljus och höstmörkret slukar verkligen halogenlamporna.

Så mitt förslag va nya xenon kit? "Chefen" sa BESTÄLL!

Jag har lite grejer liggande sen innan men efter att ha kört några xenonkit innan vet jag vad som skall vara till en saab 9-5 iaf.

Halvljus:
Lampa = H7R 5000K. R för att det är en liten avskärmning på lampan så man inte stör medtrafikanter i onödan och 5000k för att få bara lite blått stick i ljuset.

Ballast = 35w Can-bus av typen AC, Dom billigare kitten är av typ DC och dom skall man passa sig för.
Dessa AC Can-bus ballaster kostade mig 240:- inkl frakt ifrån england. I och med england så betyder det att jag förmodligen har dom i brevlådan inom 3-5dagar = SWEET!

Helljus
Lampa: H7 5000K. I helljuset behövs inga R lampor eftersom man ändå bländar av vid möte och den ultimata lampfärgen för att få optimalt ljus är 4300K men jag föredrar ändå det lite blåare/vitare ljuset.

Ballast: 55w Fast bright ballast av typen AC. Fast bright för att den tänder upp på 0,1sek och det är något jag saknade på min förra bil. När man väl har tänt första gången går det ju snabbt med dom andra också men jag vill ändå ha full styrka direkt. Detta kitet med lampor kostade mig 480:- inkl frakt. Lite dyrare men fortfarande halvapriset mot motsvarande utrustning i sverige.



Hoppas det kan vägleda någon lite i xenon djungeln smile



Sök