4481
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 337 207 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
1 080 Inlägg
4 december 2013
Alla tre byggs i samma fabrik i taiwan och delarna är utbytbara dem emellan. Om det däremot finns fabriker i usa oxå ska jag väl kanske låta vara osagt, det är jag inte säker på. Känns dock som att priserna inte är tillräckligt höga för mänskliga löner wink
Senast redigerat av pontiacen (4 december 2013)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 december 2013
när jag köpte dom så fick vi vänta på att paketet skulle byggas o sedan skickas ifrån usa tongue

4 442 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
Coilovers blir det inte iaf, står mellan sänkningsfjädrar ifrån maptun 35mm (25mm) eller Klracing 40mm(30mm).

Slutpriserna med frakten inkluderad blir rätt så likvärdig.

3 295 Inlägg
5 december 2013
Jag köpte sänkfjädrar från maptun. Dom sänkte inget alls, bilen blev 1 cm högre än innan. Ringde och maila maptun ifall det blivit nåt fel vid beställningen men dom hävdade att det skulle vara så enligt deras mätningar.... Enligt dom så hade min bil "sunkiga orginalfjädrar därför som den blev högre". La ner den konversationen och köpte koni stötar och eibach fjädar istället...

4 442 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
Slave_joe skrev:
Jag köpte sänkfjädrar från maptun. Dom sänkte inget alls, bilen blev 1 cm högre än innan. Ringde och maila maptun ifall det blivit nåt fel vid beställningen men dom hävdade att det skulle vara så enligt deras mätningar.... Enligt dom så hade min bil "sunkiga orginalfjädrar därför som den blev högre". La ner den konversationen och köpte koni stötar och eibach fjädar istället...

Tack för dina rader! Då är maptun fjädrar uteslutna iaf. Har sneglat lite på eibach, dom verkar vara rätt så grymma.
Hade H&R på min förra men hade nog velat ha någon centimeter lägre ändå.

4 442 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
Har inget roligt att uppdatera om för tillfället, men har varit och lagt på nya vintermackor idag. Skönt med färskt gummi kan jag säga

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fcae2a829016d3efe9de8650448592b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0e1a36c2941bc8006fce8a3298b9ecec.jpg

Från gamla 205/50 17" till 225/45 17".

Har börjat kika efter billigaste sättet att fixa siemens deka 630cc spridare så ja kan rulla på etanol nästa år och med lite mer krydda wink

Mer planer smids även, funderar på att lacka alla lister och eventuellt handtagen så det verkligen blir blanksvart. Skulle det kunna vara något att satsa på?

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

3 295 Inlägg
5 december 2013
Jag är riktigt nöjd med eibach fjädrarna. Dock så blev den lite för låg bak pga av bakfjädrar till en sedan. Men det är löst nu, satte dit till en kombi istället;)

4 442 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
Slave_joe skrev:
Jag är riktigt nöjd med eibach fjädrarna. Dock så blev den lite för låg bak pga av bakfjädrar till en sedan. Men det är löst nu, satte dit till en kombi istället;)

Klockrent, man vill ju ha "framåtlut" stuket wink

1 705 Inlägg
6 december 2013
Slave_joe skrev:

Jag kör med Maptuns fjädrar på min 9-3 och dom funkar kanon, sänkte perfekt och alldeles lagom hårda.
Så till 9-3 funkar dom iaf.

4 442 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
rcy skrev:
Slave_joe skrev:

Jag kör med Maptuns fjädrar på min 9-3 och dom funkar kanon, sänkte perfekt och alldeles lagom hårda.
Så till 9-3 funkar dom iaf.

Skumt! Efter allt jag har läst nu så verkar alla som använder sig av sänkfjädrar få väldigt varierande resultat, dock känns det som att dom som får bäst resultat byter till nya dämpare som är tillverkade för säkningssatser.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 december 2013
ja du sliter ju ut orginaldämpare snabbare som inte är byggda för sänksatser smile

1 705 Inlägg
6 december 2013
JKDesign skrev:
Skumt! Efter allt jag har läst nu så verkar alla som använder sig av sänkfjädrar få väldigt varierande resultat, dock känns det som att dom som får bäst resultat byter till nya dämpare som är tillverkade för säkningssatser.

Givetvis. Alla bussningar byttes samtidigt som fjädrarna och stötdämparna byttes till Bilstein Sprint B8 som funkar mycket väl ihop med Maptuns 40mm sänkning. Även motorfästena justerades för att behålla vinkeln på drivaxlarna.

Ursäkta uttrycket, men att bara slänga på kortare fjädrar och tro att det ska bli bra är lite för mycket bondmeck för mig.

4 442 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
rcy skrev:
JKDesign skrev:

Givetvis. Alla bussningar byttes samtidigt som fjädrarna och stötdämparna byttes till Bilstein Sprint B8 som funkar mycket väl ihop med Maptuns 40mm sänkning. Även motorfästena justerades för att behålla vinkeln på drivaxlarna.

Ursäkta uttrycket, men att bara slänga på kortare fjädrar och tro att det ska bli bra är lite för mycket bondmeck för mig.

Har man inte dom ekonomiska förutsättningarna får man förlita sig på "bondmeck" om man nu vill kalla det för det.

Sänkte V6an med endast h&r fjädrar och den blev riktigt stabil i chassit, dessutom va det med standard dämpare. Nu har jag förutsättningen att det är sportchassi orginal och den är stabil. Dock vill jag ha den lite lägre för ögats skull wink

1 705 Inlägg
7 december 2013
JKDesign skrev:
rcy skrev:
JKDesign skrev:

Har man inte dom ekonomiska förutsättningarna får man förlita sig på "bondmeck" om man nu vill kalla det för det.

Sänkte V6an med endast h&r fjädrar och den blev riktigt stabil i chassit, dessutom va det med standard dämpare. Nu har jag förutsättningen att det är sportchassi orginal och den är stabil. Dock vill jag ha den lite lägre för ögats skull wink

Har full förståelse för att man inte vill lägga ut så mycket pengar, det var mer bara ett påpekande vad dom varierande resultaten troligtvis beror på. smile

4 442 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
rcy skrev:
JKDesign skrev:
rcy skrev:

Har full förståelse för att man inte vill lägga ut så mycket pengar, det var mer bara ett påpekande vad dom varierande resultaten troligtvis beror på. smile

Förstår det wink och det är ju precis som du säger. Lite powerflex bussningar, nya dämpare, nya fjädrar, lite camber shims och en 4hjuls inställning är ju det ultimata för ett perfekt resultat.

1 958 Inlägg
7 december 2013
Slave_joe skrev:

Var det ett standard eller ett standard sportchassi på din bil innan? Det kan ge olika resultat de med. Sportchassit sänker ju 10mm mot standard chassit.

Mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

3 295 Inlägg
8 december 2013
Mr_Lööf skrev:
Slave_joe skrev:

Var det ett standard eller ett standard sportchassi på din bil innan? Det kan ge olika resultat de med. Sportchassit sänker ju 10mm mot standard chassit.

Mvh Mr_Lööf

Jo det är jag medveten om, men då skulle det ha sänkt ytterligare 2 cm ändå? Bilen blev liksom högre än standard aero kombi?

1 705 Inlägg
8 december 2013
Ni som säger att bilarna inte blir lägre vid sänkning, hur långt åker ni innan ni mäter?
Tog säkert 20-30 mil innan min bil "satt sig" ordentligt efter bytet.

4 442 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
Insnöad!

Idag har jag helt låst mig på att jag kan bygga en egen 3" downpipe smile
Hur det ska gå till är inte klart än, problemet är ju att bilen måste rulla dagligen. Så när original plockas bort skall min egen 3" kunna passa bolt-on. Min första tanke var att köpa en billig begagnad och kopiera alla vinklar, men känns onödigt. Har plockat ihop lite rördelar, flänsar och en racekat på skoj. Då landar kalaset på ca.1700:- känns som en okej summa om man får det att funka. Har kikat på olika märken för att få id'eer.

Två av dom lite mindre bra JT och MAPTUN

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f4c499300e7e93e3902fd2a50685545a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f8653517313e439ee27b9c2b839e8ef7.jpg

Tycker böjarna i början är lite för snäva.

Det som ja kommer försöka efterlikna vid ett eventuellt bygge är ferritas, sjukt najs "flow" !

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5db38903b8f6834f1169e5bee196a472.jpg

Synpunkter och tips???

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

3 295 Inlägg
9 december 2013
Det är enkelt att bygga en egen downpipe. Fläns behöver du inte köpa heller, kapar bara bort den gamla från orginalet precis efter lambda muttern.

Sök