JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 211 550 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
3 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

wBes skrev:
9-5NG är ju en fruktansvärt vacker bil, men som sann SAAB-kramare kommer du dessvärre bli grymt besviken. På tok för mycket barnsjukdomar som aldrig löstes och SAAB-känslan finns tyvärr inte där på samma sätt. Är det en större bil du är på jakt efter får du nöja dig med en OG9-5 Kombi eller byta märke.. "/

Den dagen jag byter märke på heltid lutar det åt Lexus, BMW eller MB, bakhjulsdrift är det enda jag saknar egentligen..

Tack för input! Ja har ju kört 9-5 NG innan och man åker skönt osv men det är något som inte riktigt stämmer... håller med!

Kan bli en 9-5 biopower sc och plocka på lite godis och köra tillsvidare. Men helt klart sugen att testa Lexus

9-5NG är en fin bil men måste ses som en beta bil med många problem!  Lexus är väldigt fina bilar, kört både RX400h och GS400h. RX400h är dock tråkigt att köra, klumpig att parkera , hårda säten och drog mer än min 9-5a, fick runt 400-500km per tankning. Personligen hade jag sagt att kolla på en Passat B7 TDI , billig i drift,rätt få problem och trimmar lätt till 200+ hk  medans den drar 0.5

Tack för kommentaren! Kul att du kört rx400h, trodde inte det skulle vara hårda säten direkt hmm snarare tvärrt om.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
amazinjoey
3 oktober 2017 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

Tack för input! Ja har ju kört 9-5 NG innan och man åker skönt osv men det är något som inte riktigt stämmer... håller med!

Kan bli en 9-5 biopower sc och plocka på lite godis och köra tillsvidare. Men helt klart sugen att testa Lexus

9-5NG är en fin bil men måste ses som en beta bil med många problem!  Lexus är väldigt fina bilar, kört både RX400h och GS400h. RX400h är dock tråkigt att köra, klumpig att parkera , hårda säten och drog mer än min 9-5a, fick runt 400-500km per tankning. Personligen hade jag sagt att kolla på en Passat B7 TDI , billig i drift,rätt få problem och trimmar lätt till 200+ hk  medans den drar 0.5

Tack för kommentaren! Kul att du kört rx400h, trodde inte det skulle vara hårda säten direkt hmm snarare tvärrt om.

Stenhårda tyvärr...Kan dock bero på att jag är van vid 9-5an sportstolar!  Dock en bra bil i övrigt så rekommenderas testköra. Bilen lånade jag av en polare till mig i 1 månad medans han provade min saab.

En annan rolig bil du kan titta på är cayenne turbo , de ligger runt 80-100k men du får lätt ur 600hk på en sån jävel för en rätt billig peng!

kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
3 oktober 2017 · 174 Inlägg

Med pappret i handen så hade du säkert fått 80k för den big_smile
Röstar förövrigt på en hyfsat fullproppad Aero/Griffin -06++. Med lite kromborttagningsmedel på fronten så äre en mycket trevlig uppdatering från den äldre 9-5an. (Som du förövrigt kört runt i sen din V6a). Med rätt modifikationer så har den åldrats jäkligt bra.

BioPowered SAAB 9-5
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
3 oktober 2017 · 174 Inlägg

Eller om du har tröttnat på Saab så finns det ju ala flygplan 535D.  0,65 landsväg
Steg 2 från Göran med tömt partikelfilter så peakar det på bra smile

https://www.blocket.se/ostergotland/Bmw … 11&w=3
http://www.gdmperformance.se/trimsatser … -2010.html

BioPowered SAAB 9-5
amazinjoey
4 oktober 2017 · 1 139 Inlägg

kitqeb skrev:
Med pappret i handen så hade du säkert fått 80k för den big_smile
Röstar förövrigt på en hyfsat fullproppad Aero/Griffin -06++. Med lite kromborttagningsmedel på fronten så äre en mycket trevlig uppdatering från den äldre 9-5an. (Som du förövrigt kört runt i sen din V6a). Med rätt modifikationer så har den åldrats jäkligt bra.

Kvaliten på 98-05 är dock så mkt bättre hmm Och väldigt lätt att facelifta till 06-10 smile Har uppgraderat hela min inredning till 06 i dagsläget förutom ACC.

jojje81 George
4 oktober 2017 · 1 956 Inlägg

kitqeb skrev:
Eller om du har tröttnat på Saab så finns det ju ala flygplan 535D.  0,65 landsväg
Steg 2 från Göran med tömt partikelfilter så peakar det på bra smile

https://www.blocket.se/ostergotland/Bmw … 11&w=3
http://www.gdmperformance.se/trimsatser … -2010.html

Det e en sån jag funderar på att köpa nu smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
4 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

Stort tack för alla tips och åsikter!

535d ser ju inte alls dum ut, men framtiden för diesel ser väl inte så ljus ut? Sen misstänker ja att skatten inte är helt gratis?

Lutar väl mest åt att skaffa en 9-5 06 eller nyare och tuffa runt i ett tag. Vet att 00-05 är mer gediget byggda men vill ha något som ser lite nyare ut.

Men än är inget beslut fattat wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
amazinjoey
4 oktober 2017 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:
Stort tack för alla tips och åsikter!

535d ser ju inte alls dum ut, men framtiden för diesel ser väl inte så ljus ut? Sen misstänker ja att skatten inte är helt gratis?

Lutar väl mest åt att skaffa en 9-5 06 eller nyare och tuffa runt i ett tag. Vet att 00-05 är mer gediget byggda men vill ha något som ser lite nyare ut.

Men än är inget beslut fattat wink

Går ju alltid facelifta, det som behövs är huv, stöttfångare och byte av huvlås.

wBes
4 oktober 2017 · 405 Inlägg

Visst går det att facelifta, men det är betydligt mycket enklare att hitta en 06-10 i bra skick. Prisskillnaden är ju inte så stor heller i dagsläget..

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
4 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:
Visst går det att facelifta, men det är betydligt mycket enklare att hitta en 06-10 i bra skick. Prisskillnaden är ju inte så stor heller i dagsläget..

Skulle nästan säga att det inte är någon prisskillnad. Känns väldigt meningslöst att lägga ner så mycket arbete på något som igentligen inte ger något. Men visst om man vill ha något att pilla med så är det ju något att göra. Bättre köpa 06-10 direkt och uppgradera med det man vill ha

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
4 oktober 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

wBes skrev:
Visst går det att facelifta, men det är betydligt mycket enklare att hitta en 06-10 i bra skick. Prisskillnaden är ju inte så stor heller i dagsläget..

Skulle nästan säga att det inte är någon prisskillnad. Känns väldigt meningslöst att lägga ner så mycket arbete på något som igentligen inte ger något. Men visst om man vill ha något att pilla med så är det ju något att göra. Bättre köpa 06-10 direkt och uppgradera med det man vill ha

Det ger ju förvisso något till den som inte gillar "dame edna" faceliften dvs 06-10. Jag personligen avskyr den och tyckte og 9-5 var mkt finare med 05:ans aerofront och kjolar osv. (om vi nu bortser från att amazingjoey endast pratar om inredningen och inget annat).

Man har kvar det yttre från OG, men inre från 06-10.

Vill minnas att det fanns någon som hade köpt en Facelift 06 och bytt ut allt det yttre så det ser ut som en OG 9-5. Totalt onödigt rent ekonomiskt, då man kan göra så mycket annat för pengarna på motor osv.

Senast redigerat av cevapcici (4 oktober 2017)

kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
4 oktober 2017 · 174 Inlägg

Har haft 13.000 ”problemfria” mil. Endast en katalysator som inte klarade av massa pisk tillsammans med Steg 1.
Inget som gått sönder pga dålig kvalite’ eller tråkiga rostfläckar.
Köper man en -06+ får man en nybilskänsla jämfört med gamla bettan.
Saknar navigator dock, men man kan inte få allt.

BioPowered SAAB 9-5
JKDesign
4 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

wBes skrev:
Visst går det att facelifta, men det är betydligt mycket enklare att hitta en 06-10 i bra skick. Prisskillnaden är ju inte så stor heller i dagsläget..

Skulle nästan säga att det inte är någon prisskillnad. Känns väldigt meningslöst att lägga ner så mycket arbete på något som igentligen inte ger något. Men visst om man vill ha något att pilla med så är det ju något att göra. Bättre köpa 06-10 direkt och uppgradera med det man vill ha

Det ger ju förvisso något till den som inte gillar "dame edna" faceliften dvs 06-10. Jag personligen avskyr den och tyckte og 9-5 var mkt finare med 05:ans aerofront och kjolar osv. (om vi nu bortser från att amazingjoey endast pratar om inredningen och inget annat).

Man har kvar det yttre från OG, men inre från 06-10.

Vill minnas att det fanns någon som hade köpt en Facelift 06 och bytt ut allt det yttre så det ser ut som en OG 9-5. Totalt onödigt rent ekonomiskt, då man kan göra så mycket annat för pengarna på motor osv.

En sån ide hade jag varit mer pepp på! Att köpa en -10 och bygga om fronten till -05.

Som sagt är ju det mesta samma, lite billigare kvalitet efter 06 på vissa prylar då besparingar gjordes. I övrigt är det ju rost på hundbenen och tanklocket oavsett haha!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
amazinjoey
4 oktober 2017 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

wBes skrev:
Visst går det att facelifta, men det är betydligt mycket enklare att hitta en 06-10 i bra skick. Prisskillnaden är ju inte så stor heller i dagsläget..

Skulle nästan säga att det inte är någon prisskillnad. Känns väldigt meningslöst att lägga ner så mycket arbete på något som igentligen inte ger något. Men visst om man vill ha något att pilla med så är det ju något att göra. Bättre köpa 06-10 direkt och uppgradera med det man vill ha

Helt klart!  Beror helt klart vad man har för ork och möjlighet, men facelifta framdelen speciellt som kombi är billigaste alternativet och snyggaste.

Skillnaden med dame edna är  att ljudisoleringen är bättre innan faceliftet, bättre rostskydd,Bättre kvalite på paneler som brädan, dörrsidor m.m Allt det går dock att fixa i efterhand.

Då du håller på med tuning rekommenderar jag en 08a där P-Busen redan är dragen till odb2 porten.

kitqeb skrev:
Har haft 13.000 ”problemfria” mil. Endast en katalysator som inte klarade av massa pisk tillsammans med Steg 1.
Inget som gått sönder pga dålig kvalite’ eller tråkiga rostfläckar.
Köper man en -06+ får man en nybilskänsla jämfört med gamla bettan.
Saknar navigator dock, men man kan inte få allt.

Jo 06-10 är inga dåliga bilar och jag är toknöjd med min 08a men kvalitemässigt så är de sämre rostskydd, sämre ljudisolering.  Navigator kan man alltid eftermontera wink

amazinjoey
4 oktober 2017 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Skulle nästan säga att det inte är någon prisskillnad. Känns väldigt meningslöst att lägga ner så mycket arbete på något som igentligen inte ger något. Men visst om man vill ha något att pilla med så är det ju något att göra. Bättre köpa 06-10 direkt och uppgradera med det man vill ha

Det ger ju förvisso något till den som inte gillar "dame edna" faceliften dvs 06-10. Jag personligen avskyr den och tyckte og 9-5 var mkt finare med 05:ans aerofront och kjolar osv. (om vi nu bortser från att amazingjoey endast pratar om inredningen och inget annat).

Man har kvar det yttre från OG, men inre från 06-10.

Vill minnas att det fanns någon som hade köpt en Facelift 06 och bytt ut allt det yttre så det ser ut som en OG 9-5. Totalt onödigt rent ekonomiskt, då man kan göra så mycket annat för pengarna på motor osv.

En sån ide hade jag varit mer pepp på! Att köpa en -10 och bygga om fronten till -05.

Som sagt är ju det mesta samma, lite billigare kvalitet efter 06 på vissa prylar då besparingar gjordes. I övrigt är det ju rost på hundbenen och tanklocket oavsett haha!

Den bilen rullar i västerås , sett den ett par gånger runt mälardalens högskola.

kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
4 oktober 2017 · 174 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

wBes skrev:
Visst går det att facelifta, men det är betydligt mycket enklare att hitta en 06-10 i bra skick. Prisskillnaden är ju inte så stor heller i dagsläget..

Skulle nästan säga att det inte är någon prisskillnad. Känns väldigt meningslöst att lägga ner så mycket arbete på något som igentligen inte ger något. Men visst om man vill ha något att pilla med så är det ju något att göra. Bättre köpa 06-10 direkt och uppgradera med det man vill ha

Helt klart!  Beror helt klart vad man har för ork och möjlighet, men facelifta framdelen speciellt som kombi är billigaste alternativet och snyggaste.

Skillnaden med dame edna är  att ljudisoleringen är bättre innan faceliftet, bättre rostskydd,Bättre kvalite på paneler som brädan, dörrsidor m.m Allt det går dock att fixa i efterhand.

Då du håller på med tuning rekommenderar jag en 08a där P-Busen redan är dragen till odb2 porten.

kitqeb skrev:
Har haft 13.000 ”problemfria” mil. Endast en katalysator som inte klarade av massa pisk tillsammans med Steg 1.
Inget som gått sönder pga dålig kvalite’ eller tråkiga rostfläckar.
Köper man en -06+ får man en nybilskänsla jämfört med gamla bettan.
Saknar navigator dock, men man kan inte få allt.

Jo 06-10 är inga dåliga bilar och jag är toknöjd med min 08a men kvalitemässigt så är de sämre rostskydd, sämre ljudisolering.  Navigator kan man alltid eftermontera wink

Jo klart. Har jag dock löst genom att isolera allt möjligt och hålla efter bilen så den inte rostar wink Men kanske fick en extra rostbehandlad bil. (Tetas med dig wink )
Man få ge och ta iaf!

BioPowered SAAB 9-5
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
4 oktober 2017 · 174 Inlägg

jojje81 skrev:

kitqeb skrev:
Eller om du har tröttnat på Saab så finns det ju ala flygplan 535D.  0,65 landsväg
Steg 2 från Göran med tömt partikelfilter så peakar det på bra smile

https://www.blocket.se/ostergotland/Bmw … 11&w=3
http://www.gdmperformance.se/trimsatser … -2010.html

Det e en sån jag funderar på att köpa nu smile

Jaså? Hoppas du hittar en trevlig en smile Helt bisarra siffror på Nm. 700 är ingen dålig siffra. Med +/- 0 på vikt mellan en 535d och 9-5 så kan den nog vara rätt rolig att köra.

Senast redigerat av kitqeb (4 oktober 2017)

BioPowered SAAB 9-5
JKDesign
4 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

kitqeb skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:

Skulle nästan säga att det inte är någon prisskillnad. Känns väldigt meningslöst att lägga ner så mycket arbete på något som igentligen inte ger något. Men visst om man vill ha något att pilla med så är det ju något att göra. Bättre köpa 06-10 direkt och uppgradera med det man vill ha

Helt klart!  Beror helt klart vad man har för ork och möjlighet, men facelifta framdelen speciellt som kombi är billigaste alternativet och snyggaste.

Skillnaden med dame edna är  att ljudisoleringen är bättre innan faceliftet, bättre rostskydd,Bättre kvalite på paneler som brädan, dörrsidor m.m Allt det går dock att fixa i efterhand.

Då du håller på med tuning rekommenderar jag en 08a där P-Busen redan är dragen till odb2 porten.

kitqeb skrev:
Har haft 13.000 ”problemfria” mil. Endast en katalysator som inte klarade av massa pisk tillsammans med Steg 1.
Inget som gått sönder pga dålig kvalite’ eller tråkiga rostfläckar.
Köper man en -06+ får man en nybilskänsla jämfört med gamla bettan.
Saknar navigator dock, men man kan inte få allt.

Jo 06-10 är inga dåliga bilar och jag är toknöjd med min 08a men kvalitemässigt så är de sämre rostskydd, sämre ljudisolering.  Navigator kan man alltid eftermontera wink

Jo klart. Har jag dock löst genom att isolera allt möjligt och hålla efter bilen så den inte rostar wink Men kanske fick en extra rostbehandlad bil. (Tetas med dig wink )
Man få ge och ta iaf!

Åker troligtvis till sthlm på fredag och kikar på en 9-5 sc -06 med rätt okej utrustnings nivå wink den verkar vara något av en oslipad diamant, så det kan sluta bra med lite tur!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Montecarlo
4 oktober 2017 · 444 Inlägg

Sålde min 9-5 Aero -08 för ett tag sedan, hade den i 7 år, de enda problemen: tändkassett och ett gasspjäll. Riktigt bra bil

JKDesign
4 oktober 2017 · 4 442 Inlägg

Montecarlo skrev:
Sålde min 9-5 Aero -08 för ett tag sedan, hade den i 7 år, de enda problemen: tändkassett och ett gasspjäll. Riktigt bra bil

Trevligt! Vad fick dig att byta till vw och mini cooper ist?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang