Bil är lyxvara och därför ska höjas rejält bilskatt!?!?!?

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 augusti 2011 · 901 Inlägg

Jag har läst idag en artikel i svd.se (länk: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bi … 421708.svd ) och blev arg på vad politikerna försöker att hitta på!

1)Sverige är ett littet land med 10milj invånare som kan minimalt påverka miljön! Har politikerna tänkt hur är det i många länder typ USA där man kör en gammal 5,0l/v8 bara 200m för att köpa en liter mjölk, eller hur är trafiken i Egypten,Indien mm? Där rör sig betydligt större antal bilar, med äldre teknologi& produktionsår motorer, som spyr en massa....

2)I många länder Frankrike,USA, Kanada mm FINNS INTE bilskatt

3)I Sverige vi betalar redan en hel del skatter även i bensin....

4)I en del städer som t.ex. Malmö, kommunen har:

i)kappat av en massa vägar med resultat istället att köra rakt 200m, man måste köra runt bland bostader ca 1km med 30km/tim (Djäknegatan,Värnhems,Gasverksgatan mm)

ii)har lagt en massa "gupp" som man måste stanna varje 70m,lägga ettan för att köra igen (t.ex. Södra förstadsgatan),eller

iii)har tagit bort mkinst hälften av parkeringsplatser i centrum så att man måste köra större sträckor för att hitta en parkeringsplats... och allt med tanke på miljö!!!!! (eller pengar???)

Vad tycker Ni om detta och vad kan vi göra?

Tack

Senast redigerat av gps18 (28 augusti 2011)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Kamulen
28 augusti 2011 · 930 Inlägg

Visst kan dem höja bilskatten men då tycker jag att bensinskatten kan sänkas rejält / tas bort.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 augusti 2011 · 901 Inlägg

Kamulen skrev:
Visst kan dem höja bilskatten men då tycker jag att bensinskatten kan sänkas rejält / tas bort.

De tänker inte dra bort nån bensinskatt,utan bara höja bilskatt

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Muttley
28 augusti 2011 ·

Håller med till viss del. Dock så länge man måste ha bilen inom jobbet så borde man inte beskattas för det. Men om man enbart har en bil för att nöjesköra tusentals mil så några hundringar mer. Men då ska också skatten gå till att göra våra vägar riktigt fina jämfört med vad vi har idag.

xXSammy
28 augusti 2011 · 6 595 Inlägg

"Experterna" är ju inte från Stockholm, Göteborg eller nån annan storstad med UNDERBAR kollektivtrafik.

Visst skulle jag kunna åka bil mindre men först vill jag ha ett förtroende för kollektivtrafiken vid vintertid.

Borde göra som i Italien och skatta på motorstorlek.. Sen kan ju USA höja bränsleskatten till europanivå och magic! Lågkonjunkturen är borta

Senast redigerat av Malheus (28 augusti 2011)

De/Dem
walleishere
28 augusti 2011 · 2 Inlägg

Höja bensin och dieselskatten kanske skulle vara ett sätt att locka fram fler alternativa bränslen, men då måste man komma fram med alternativ först, laddstolpar för elbilar och påfyllningsstationer för väte och biodiesel mm.
Men detta låter bara som bestraffning. Där dom inte har en lösning på verkliga problemet. Folk kommer fortfarande behöva ta sig fram.
Bilen kommer annars bara brukas av höginkomsttagare, medelklassen får sitta och trängas på äckliga tåg.
Så där borde man ha inkomstbeprövad fordonsskatt.

Hjelle
28 augusti 2011 · 6 Inlägg

look to Norway...
Gled er, nya 9-5 Aero Turbo6 kostar ju 1 mill NOK (Sverige 472k SEK), 9-3 TTiD 180hk Vector/Griffin med manuell låda kostar i Norge 400k NOK (Sverige 270k)...

Fordonsskatt kostar i Norge 2840 NOK pr år. Ska du köpa beg.bil kostar det 1585 - 22 640 NOK beroende på vikt och årsmodell. Sen har vi nog Europas sämstra vägar, tack vare all fordonsrelatert skatt vi betalar inn.
Bild på Europavägen (E39) mellan Ålesund och Bergen
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/8718_136976296057_556176057_3057613_3198561_n.jpg

Hjelle
28 augusti 2011 · 6 Inlägg

sen har du ju et "antal" betalvägar, iprinsip alla nya vägar måste man betala mellan 40-100 NOK for att bruka. Dom största byerna har också betalväg for att passera byen, typ 10-20 NOK.

Muttley
28 augusti 2011 ·

Nu prata vi om i sverige. Inte norge.

Hjelle
28 augusti 2011 · 6 Inlägg

tkd_rille skrev:
Nu prata vi om i sverige. Inte norge.

Ja, men mitt poeng är att i Norge betalar vi mycket fordonsrelaterad skatt, utan att kollektivtilbud och vägstandard blir så mycket bättre.

Senast redigerat av Hjelle (28 augusti 2011)

Aero T16
28 augusti 2011 · 1 327 Inlägg

Busslinjer dras in och bussbiljetter blir bara dyrare här i norrbotten.

Ska man åka ensam buss någonstans så är det ungefär samma pris som att köra bil. Ska man åka buss istället så kostar ju resan dubbelt så mycket om man är fler än två stycken. Ändå rullar bussarna omkring nästan tomma, men pga att bussbolagen får betalt lika bra om de kör tomma som fulla bussar så bryr dom sig inte om priserna är för höga.

I stockholm kan det nog fungera att åka buss osv men alla bor inte i stockholm.

Sarge
28 augusti 2011 · 2 337 Inlägg

Nu var det ju inte politiker som skrivit det dar, utan ett gang forskare. Det gnalls val snarare pa att politikerna inte hojer skatterna pa bilar och bilrelaterade saker, sa an sa lange borde vi ju vara glada for vad politikerna (inte) gor.

Drfrasse Trabant und Saab Uber alles:) 14
28 augusti 2011 · 1 035 Inlägg

många som bor ute på landet klarar osss inte utan bilen, trött på dessa förbannade gnäll***** dem får gärna flytta ut hit o se om de går o leva utan bil. bussen går typ alldrig och att cykla går inte när närmsta affär för mat finns 7+ km iväg. klart använder vi bilarna för att kunna dra ut o ha det bra så nej ja tycker dem ska hålla tyst o skämmas smile

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14
Saab 9000 cse 2.3T a50 "Fidelli" (1998)
Mazda 323 GLC "Kadaffi rwd" (1979)
Trabant 1.1 "Sportcombi Trabi" (1990)
Muttley
28 augusti 2011 ·

Drfrasse skrev:
många som bor ute på landet klarar osss inte utan bilen, trött på dessa förbannade gnäll***** dem får gärna flytta ut hit o se om de går o leva utan bil. bussen går typ alldrig och att cykla går inte när närmsta affär för mat finns 7+ km iväg. klart använder vi bilarna för att kunna dra ut o ha det bra så nej ja tycker dem ska hålla tyst o skämmas smile

har du sett hästmannen wink gick på tv i veckan.  Men visst vill man väl inte gå tillbaka till ett sådant levnadsätt big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=UoyVHn3Jzts

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 augusti 2011 · 901 Inlägg

Sarge skrev:
Nu var det ju inte politiker som skrivit det dar, utan ett gang forskare. Det gnalls val snarare pa att politikerna inte hojer skatterna pa bilar och bilrelaterade saker, sa an sa lange borde vi ju vara glada for vad politikerna (inte) gor.

Tro mig,politikerna använder alla sådana uppfattningar som underlag för att vidare höja skatter. Jag pratar ur erfarenheten,eftersom jag har varit politiskt aktiv i 10+år.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 augusti 2011 · 901 Inlägg

Aero T16 skrev:
Busslinjer dras in och bussbiljetter blir bara dyrare här i norrbotten.

Ska man åka ensam buss någonstans så är det ungefär samma pris som att köra bil. Ska man åka buss istället så kostar ju resan dubbelt så mycket om man är fler än två stycken. Ändå rullar bussarna omkring nästan tomma, men pga att bussbolagen får betalt lika bra om de kör tomma som fulla bussar så bryr dom sig inte om priserna är för höga.

I stockholm kan det nog fungera att åka buss osv men alla bor inte i stockholm.

Även in i Malmö busstrafik -speciellt efter kl 21- är usell!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
M103
28 augusti 2011 · 1 570 Inlägg

Ok, bilar ska vara någonting för de rika. Trevlig politik att staten avgör vad som är nödvändigt för medborgaren. Snart får man betala extra skatt för fint vin för att staten tycker det är onödigt. Kommunism kallades såna där idéer förr. En liten elit av fula akademiker i sandaler och cykelhjälmar som sitter och bestämmer över pöbeln. J-vla pack!

Ok dags att köpa sitt livs bil till nästa sommar. V8 eller något så man kan ha lite kul innan man blir tvingad att åka häst och vagn till jobbet.

Senast redigerat av M103 (28 augusti 2011)

Rquired Allmänt envis
28 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Det finns två ganska intressanta reflektioner på detta ämnet:

-Lokaltrafik är en värdelös idé, tanken att ta sig mellan A och B genom att försöka hitta hyfsat närliggande punkter C och D talar mot sig själv. Detta är tydligt i praktiken där systemet fungerar dåligt men i alla fall godkänt i stora städer som Stockholm, Göteborg och Malmö och sedan tar det stopp.

-De personer som kommer med förslag som detta är skrämmande ofta samma personer som påstår sig vilja minska klassklyftor och vill ha rättvisa för alla. Resultatet av sådana lösningar, trängselavgift är ett utmärkt exempel, blir att personer med dålig ekonomi eller svag ekonomi varken vill eller kan köra bil till stan. Men förare med god ekonomi och bilar med en milkostnad (Ink. värdeminskning) på 50-100kr/mil struntar blankt i om de får betala 10-15kr/dag för att komma in i stan med sina stora, tunga och törstiga bilar.

Det är samtidigt, enligt samma trångsynta kategori, de som har råd med dyra bilar som kör för nöjes skull.  Genierna måttar alltså en spark mot sina påstådda miljöbovar men träffar istället dem som redan ligger av andra skäl.

Hela idén är så tokig att det inte går att sätta ord på det!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hamilton
28 augusti 2011 · 8 873 Inlägg

Politiska diskussioner hänvisas till för ändamålet bättre lämpade forum.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang