5983
Sök

Skoda pickup 1,3 2000 kokar på tomgången

GARAGET V.D.
900 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Hej
köpte en skoda och när jag var på väg hem, så stannade jag på MCdonalds drive in, det tog ca 5 min och jag hade bilen på tomgången. jag åkte iväg och precis när jag körde in på motor vägen så såg jag temp.mätern var nästan på max, jag stannade omedelbart och kollade vattnet i expantionskärlet och den var på max, men när jag skruvade loss locket så började det spruta lite vatten därifrån. fläkten snurrade inte, jag kollade alla säkringar osv. jag väntade 5 min och sen åkte jag igen. den kokade aldrig och värmen var normal. jag misstänker att den kokar endast på tomgången. någon som kan ge mig lite tips på var jag ska börja någon stans?

det e en skoda pickup 1,3 års 2000

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

888 Inlägg
31 augusti 2011
Enda felet va att du lossade på locket till expansionskärlet så trycket i systemet blev lägre och vattnet började koka. Fyll på vatten och rör inte locket när bilen e varm.

583 Inlägg
31 augusti 2011
Iome att din temperatur är okej sålänge du kör betyder detta att din vattenpump och termostat är okej.
Antar att ditt kylarsystem är tätt med iome -00 och att du ej har skrivit något om ett vatten lekage.

Dvs ditt enda problem är att nödkylfläktarna ej startar.
Detta kan bero på:
-att fläktarna är trasiga (ej sannolikt).
-att fläktarna ej får strömförsörjning fram till sig.
-att bilens dator ej får signal att det börjar bli för varmt och därför ej skickar ström till fläktarna.
-att något fläktrelä är trasigt / dålig kontakt.
-att fläkt säkringarna är kassa.

Börja med att:
-manuellt mata fläktarna med ström för att se ifall de ens snurrar.
-leta upp fläktrelä & fläktsäkring och testa så att båda är hela (titta inte bara på dem).
-titta på kontakter relaterat till dem och se ifall det är mycket skit och ärj på kontakterna.

Fråga:
Är din temperaturmätare Celsius graderad eller icke graderad (blått och rött fält)?

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (31 augusti 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

888 Inlägg
31 augusti 2011
Har själv en skoda pickup 1.3 på startar inte fläkten förrän tempmätaren är riktigt högt upp nästan max. Bilen kokar aldrig kan stå mycket länge på tomgång eller i köer. Tempmätaren i skodan är graderad upp till 110grader och sen är det en bit upp till rött. Att den är nästan på max betyder inte att den kokar.

2 414 Inlägg
31 augusti 2011
Öppna aldrig locket under eller direkt efter körning smile Du tappar mycket vatten på detta eftersom det ska vara ett tryck i systemet och när locket försvinner så går trycket uppåt, dvs ut i luften tillsammans med vattnet. Du behöver inte oroa dig över vattnet så länge det inte är mycket tryck redan vid kallstart och det bubblar fast vattnet inte kokar.

Sök