Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

Founder
22 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

R_Weber skrev:

Founder skrev:
I asien jobbar man standard 60 timmar i veckan, oftast 12 timmar per dag i 5 dagar eller ibland 8 timmar i 6 dagar, sällan man är ledig på lördagar. Övertid ifrågasätts sällan... Månadslönen är ungefär den samma som vi har...

Skatten är dock ca 10-15% dvs halva mot Sverige. Samma sak för företagen...

Och så frågar man sig i Sverige varför företag flyttar utomlands? Jag tror att svaret finns här ovan wink

Det beror snarare på att arbetarna i dessa länder inte har något val eftersom dem blir avskedade om dem inte kan jobba jämt och ständigt. Dessutom är lönerna bra mycket lägre än i Sverige och västvärlden.
Med andra ord: Den ultimata situationen för multinationella företag med ständig vinsttörst...
Detta är globaliseringens mörka baksida.

Det har även varit så här i Sverige, men det förbättrades i början av 1900-talet tack vare att det bildades fackföreningar som stod på sig. Samtidigt bildades ett parti vid namn Allmänna valmansförbundet som ville förhindra denna förbättring, det partiet heter numera Moderaterna...

Visst har dom ett val, jag läste precis APPLE's enorma rapport om situationen i deras kina fabriker, det var mycket intressant kan jag lova, många gånger har dom bättre standard och bättre avtal än vad vi har...

Men poängen är lite den att fackförbunden och politikerna har tagit sig så mycket makt att det inte längre blir lönsamt att driva företag, då är det dags att ta ett steg bakåt och revidera situationen...

Man måste tänka på att man är anställd för att göra ett jobb och därmed är det slut, börjar man kräva det ena och det andra måste man räkna med i dagens internationella samhälle att företagen ser sig om efter folk som kanske hellre jobbar utan att ställa dessa krav.

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
22 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Toresson skrev:
alliansen vill ju sänka skatterna och slopa arbetsgivaravgiften och.
skatterna betalar sjukvården mm.
arbetsgivaravgift går bland annat till våran pension det berör oss alla här inne dom flesta här inne lär bli gamla en dag. och dom vill försvaga fackets inflytande och med ett svagare fack får arbetaren sämre vilkor och bland annat sämre lön och försämrade arbetstider. det kanske rent av blir som i usa där dom som inte har högt uppsatta och/eller välbetalda jobb får ta sig 2 st arbeten för att ens ha råd med hyra och matt på bordet. det låter ju underbart. dom vill även sänka bensinskatten som inte alla vet kommer trafikförsäkringen att fördubblas det låter ju också jätte bra eftersom att trafikförsäkring då ska täcka allt det som skatten på bensinskatten idag täcker.

RÖSTA RÄTT RÖSTA RÖTT!!

Du betalar ju redan den summan som man lägger på traffik försäkringen i skatt till försäkringskassan så det blir ingen skillnad för din del...

Sen hur många finns det inte idag som redan har 2 jobb för att kunna överleva? jag känner till flera... även jag har haft extra jobb bara för att få några kr över i månaden när hyran m.m. är betald...

Sen kan du ju räkna lite på hur mycket en pensionär får utav dom pengar som kommer ifrån arbetsgivaravgifter och skatter, samt vilka administrativa kostnader som sjukvården i sverige har, du lär bli förundrad över hur mycket pengar det rör sig om, speciellt om man jämför läget i andra europeiska länder, så ser man att det kanske inte är så bra i sverige ändå...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
jonTe
22 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Kan man rösta på något annat är Moderaterna när man är moderator ....wink

Nä allvarligt skämtat så är jag rätt trött på de röda och mina åsikter stämmer bättre överrens med blått parti.
Dessutom tror jag Reinfeldt skulle bli en utmärkt stadsminister.

MVH Jonas
..............
Phaetoon
22 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

jonTe skrev:
Kan man rösta på något annat är Moderaterna när man är moderator ....wink

Nä allvarligt skämtat så är jag rätt trött på de röda och mina åsikter stämmer bättre överrens med blått parti.
Dessutom tror jag Reinfeldt skulle bli en utmärkt stadsminister.

Du kanske skulle satsa på en Mauderat?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Toresson
22 augusti 2006 · 38 Inlägg

Bullo skrev:

Toresson skrev:
sossarna så klart..
det är ett riktigt arbetarparti,
Och är inte ett parti som låtsas vara nåt annat än vad dom är som tillexempel "NYA MODERATERNA"  som lockar röster genom att låtsas vara ett arbetarparti, jo dom e ju för arbete till sämre löner och villkor, det skapar säkert fler jobb genom att det blir lättar att sparka sina personal.

lättare att sparka sin personal? är det något fel med det? tycker det verkar mycket vettigt, varför ska man jobba kvar om man inte sköter sig pga en lag? eller om man suger på det man gör? borde inte rätt man vara på rätt plats och vara en tillgång för företaget? kan lova dig att du inte blir sparkad om du sköter dig och är en tillgång...

sen vet jag att mamma lediga, sjukskrivna mm. inte bör bli sparkade med en gång.. men det är bara en bieffekt och i det stora hela gör det mer nytta än skada anser jag.

Moderaterna tror jag att det blir, blått iaf. så trött på sossarna och deras bihang(vänstern och miljöpartiet)

men förklara för mig om du vet varför det ska bli lättare att sparka personal som är under 25 år
jobbar en under 25 år sämre än en som e 26.
26 åringen kan va kass på d han gör också förslaget gälller ju bara upp till 25.
det är enligt mig bara ett sätt att försöka krossa facket

BERNI
22 augusti 2006 · 252 Inlägg

det blir M för mig.......

Got vtec?
Honda S2000 "Den röda." (2003)
BoraV6
22 augusti 2006 · 677 Inlägg

Ang. facket:

På min arbetsplats är bara facket a bunch of pussies, som gör som företaget vill och för sällan de anställdas talan. Det har i fler år funnits rykten om hur dom är uppköpta av företaget. Trodde dock inte på detta, eller brydde mig för den delen. Jag var inte med i facket på den tiden!

Men så när det var dags för fast anställning så sa arbetsgivaren att jag fick kicken om jag inte anslöt mig till Metall samma dag som jag skrev på pappret.

Så nu sitter jag och betalar en fackavgift på runt 400:- i månaden och får aldrig min talan igenom och personalen behandlas som skit.
Känade dock lite på det då jag blev sjukskriven en längre period och fick ersättning även från facket. Men samtidigt så har jag fått igen långt från vad jag betalat.

Och vad det gäller löneförhandlingar så ska den årliga höjningen komma i april, men kommer aldrig före november. Det betyder att man ska få retroaktiv höjning från april, den har vi blivit blåsta på pga facket.

Jag kanske haft otur, men facket är i min mening inte vad det borde. Precis som sossarna!


Vad det gäller arbete i Asien. Motsvarande mig i Kina gör liknande jobb för en 16 del av min lön och vissa arbetar bara för mat.

Senast redigerat av BoraV6 (22 augusti 2006)

Fimpha
22 augusti 2006 · 557 Inlägg

Jag är inte alls insatt, så det blir antagligen en blank röst. Om inte jag röstar på Piratpartiet smile
Kanske väljer Sossarna, men aldrig Moderaterna. Hatar deras förslag att man ska behöva betala sina sjukhusbesök själv. Varför ska folk med mindre pengar få sämre vård? USCH nej aldrig... Hoppas starkt på att dom inte vinner...

//Jerry
jonesono Personal- och beteendevetare
22 augusti 2006 · 1 082 Inlägg

Tack och lov för att garaget.org inte är något vidare representativ källa á la Temo, Sifo osv. Säkerligen är bortåt 95 % som skrivit i denna tråden män, samma siffra när det gäller åldern på de som skriver här (ungefär mellan 18-25 år) och även i stort befolkas garaget.org mest av män i dessa åldrar. Det är väldigt tydligt att män i dessa åldrar "dras" åt höger i större utsträckning än andra kategorier människor. Någon tidning (kommer tyvärr ej ihåg vilken, men har läst och hört det på radio) gjorde en undersökning om vilka sd:s anhängare är och merparten var yngre män (som inte vet bättre skulle jag vilja lägga till där). Känner att jag har en HEL del att göra och skriva här i tråden innan fler lockas in i detta giriga blåa fördärv men tid finnes inte just nu... så jag återkommer (innan valet iaf)! smile

Lite humor att Bora V6 skriver att personalen på hans arbete behandlas som skit, samtidigt som någon annan skrev något i stil med att "men arbetsgivarna är väl inte onda"... nej, men de gör allt för att utnyttja dig och din arbetskraft så långt det går. Har själv upplevt det med egna ögon samtidigt som jag pluggar alldeles för mycket om sådant, så man blir ibland lite väl medveten.
Så då är det ju bara att plocka bort facket.. jajemensan, då blir det grejer.. ta och rösta på ett parti som definitivt aldrig någonsin har stått på arbetarnas sida (men säger sig vilja göra det.. jo eller hur b-shit vit som snö) och låt dem dra bort allt vad trygghet och fack att göra.. hur många vill jobba då? Oh god, gör sverige mer likt USA.. är det tanken eller? Och allt dillande om hur det är i asien.. är det nån jävla förebild eller? Ett klockrent exempel på hur att gått åt helvete? Fackförbunden har ju för fan problem att en få finnas till.. folk blir trakasserade, torterade, misshandlade osv om de har varit med i facken. Sen finns det någon jävla pundare som skapat en hemsida här i sverige där den som erbjuder sig att jobba för lägsta tänkbara lön för jobbet? What??! Fan, man kan bli gråhårig för mindre! Skulle gladeligen be någon "hacker" att lägga ner den sidan för gott, om jag kände nån.

Återkommer med mer längre fram.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Founder
22 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Fimpha skrev:
Jag är inte alls insatt, så det blir antagligen en blank röst. Om inte jag röstar på Piratpartiet smile
Kanske väljer Sossarna, men aldrig Moderaterna. Hatar deras förslag att man ska behöva betala sina sjukhusbesök själv. Varför ska folk med mindre pengar få sämre vård? USCH nej aldrig... Hoppas starkt på att dom inte vinner...

Och du menar att du inte redan nu betalar för dina sjukhusbesök genom skatt? skillnaden är ju den att du betalar för det du använder o inte det som alla andra använder...

Varför ska jag som tex aldrig åker buss eller tåg betala skatt så att andra kan få åka billigare?

Varför ska jag som tex betalar för min privata sjukvård behöva betala mer skatt så andra får billigare sjukvård?

Varför ska man betala för sådant man aldrig använder?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
22 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:
Tack och lov för att garaget.org inte är något vidare representativ källa á la Temo, Sifo osv. Säkerligen är bortåt 95 % som skrivit i denna tråden män, samma siffra när det gäller åldern på de som skriver här (ungefär mellan 18-25 år) och även i stort befolkas garaget.org mest av män i dessa åldrar. Det är väldigt tydligt att män i dessa åldrar "dras" åt höger i större utsträckning än andra kategorier människor. Någon tidning (kommer tyvärr ej ihåg vilken, men har läst och hört det på radio) gjorde en undersökning om vilka sd:s anhängare är och merparten var yngre män (som inte vet bättre skulle jag vilja lägga till där). Känner att jag har en HEL del att göra och skriva här i tråden innan fler lockas in i detta giriga blåa fördärv men tid finnes inte just nu... så jag återkommer (innan valet iaf)! smile

Lite humor att Bora V6 skriver att personalen på hans arbete behandlas som skit, samtidigt som någon annan skrev något i stil med att "men arbetsgivarna är väl inte onda"... nej, men de gör allt för att utnyttja dig och din arbetskraft så långt det går. Har själv upplevt det med egna ögon samtidigt som jag pluggar alldeles för mycket om sådant, så man blir ibland lite väl medveten.
Så då är det ju bara att plocka bort facket.. jajemensan, då blir det grejer.. ta och rösta på ett parti som definitivt aldrig någonsin har stått på arbetarnas sida (men säger sig vilja göra det.. jo eller hur b-shit vit som snö) och låt dem dra bort allt vad trygghet och fack att göra.. hur många vill jobba då? Oh god, gör sverige mer likt USA.. är det tanken eller? Och allt dillande om hur det är i asien.. är det nån jävla förebild eller? Ett klockrent exempel på hur att gått åt helvete? Fackförbunden har ju för fan problem att en få finnas till.. folk blir trakasserade, torterade, misshandlade osv om de har varit med i facken. Sen finns det någon jävla pundare som skapat en hemsida här i sverige där den som erbjuder sig att jobba för lägsta tänkbara lön för jobbet? What??! Fan, man kan bli gråhårig för mindre! Skulle gladeligen be någon "hacker" att lägga ner den sidan för gott, om jag kände nån.

Återkommer med mer längre fram.

Kan ju säga som så att när Saab gjorde neddragningar 2003 fick ingen som var med i facket och hade arbetat mindre än 1 år ens en chans att få vara kvar. Metall bestämde att alla skulle bort utan någon tid lades på förhandling... är det rätt?

De få som dock tack o lov inte var med i facket fick många gånger stanna kvar på grund av sin kompetens...

Så facket är inte alltid frid o fröjd ska du veta!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Nknn
22 augusti 2006 ·

Intressant läsning på mitt förra inlägg founder, tack för svaret.

Men vill moderaterna ta bort facket? Och har dem rätt till det? Är facket typ statligt ägd lr nåt sånt? Iallafall, som sagt har ingen aning om vad det kann innebära utan isåfall. smile Antar att det blir mer utnyttjande från arbetsgivarens sida.

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
22 augusti 2006 · 2 456 Inlägg

På något annat en Den där Fetknoppen Persson ..... Har fått nog av honom å hans flathet bakom styret ...... Nog att han ej kunde leda saker å ting efter Sonamin å sen ej kunna sparka dom som gort fel ...... Vist för att det tog lång tid till Frejvals insåg att hon måste nog gå ... men snubben som ej kan klargöra å prata ur skägget den där Danielsson stor spark i röven på han med ... å den där M-Salin ... *suck* säjer jag bara .....

Så det lutar åt Blåååååtttt ...... till Riksdagen se vad dom kan få gort på 4 år eller om dom kör åss i bottnet vem vet ... men Rött till Kommun valet i min kommun Håbo då den som sitter där har gjor bra i från sig anser jag .... wink

Samt att miljö partiet skall pressas under 4% spärren så vi slitter deras käbbel ...
För miljö frågorna klarar nog det som styr landet efter valet .....

//Sverige behöver ett nytt styre .... för det e för gammla hjul spår som vi rullar i nu ....

//Sami

Senast redigerat av lonewolf-holm (22 augusti 2006)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Founder
22 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

N0kan skrev:
Intressant läsning på mitt förra inlägg founder, tack för svaret.

Men vill moderaterna ta bort facket? Och har dem rätt till det? Är facket typ statligt ägd lr nåt sånt? Iallafall, som sagt har ingen aning om vad det kann innebära utan isåfall. smile Antar att det blir mer utnyttjande från arbetsgivarens sida.

Självklart vill moderaterna inte ta bort facken, det skulle dom aldrig kunna men skulle nog kunna se ett samhälle utan dom. Samma sak som sossarna vill göra sig av med kungen, dock är folklig opinon emot dom när det gäller det. Att införa ett sådant förslag skulle vara politiskt självmord.

Däremot måste det finnas ett vågspel mellan arbetar rörelse och den situation som råder i världen. Företag har idag inga som helst problem att flytta utomlands om dom måste det på grund av eknomiska skäl. Facken får inte växa sig för starka för då skapas ett företagsklimat likt det i tyskland där industrierna läggs ner på löpande band på grund av för dålig lönsamhet och för starka förmåner för arbetarna som i dagens kraftiga konkurens inte företagen längre har råd med...

Det gäller att tjäna pengar, det företag som tjänar pengar skapar självklart också ett bra arbetsklimat för sina anställda för att dom felsta chefer vet att arbetare som trivs bygger kvalite och kvalite är det enda som vi i västvärlden har idag som kan konkurrera med asien...

Mvh Tim

Senast redigerat av Founder (22 augusti 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
BoraV6
22 augusti 2006 · 677 Inlägg

jonesono skrev:
Tack och lov för att garaget.org inte är något vidare representativ källa á la Temo, Sifo osv. Säkerligen är bortåt 95 % som skrivit i denna tråden män, samma siffra när det gäller åldern på de som skriver här (ungefär mellan 18-25 år) och även i stort befolkas garaget.org mest av män i dessa åldrar. Det är väldigt tydligt att män i dessa åldrar "dras" åt höger i större utsträckning än andra kategorier människor. Någon tidning (kommer tyvärr ej ihåg vilken, men har läst och hört det på radio) gjorde en undersökning om vilka sd:s anhängare är och merparten var yngre män (som inte vet bättre skulle jag vilja lägga till där). Känner att jag har en HEL del att göra och skriva här i tråden innan fler lockas in i detta giriga blåa fördärv men tid finnes inte just nu... så jag återkommer (innan valet iaf)! :)

Så bara för att man röstar lite åt höger så är man nazist?
Då är alltså du kommunist då eller?



Founder,

Resonerar också så. Om inte vi svenskar slutar kräva så jäkla mycket av våra arbetsplatser så kommer varenda företag att flytta utomlands. Det finns helt enkelt inte pengar till all lyx som idag förväntas på arbetsplatsen. Det är ju i slutänden affärer det handlar om.

Som sagt, den lyxen kan dom unna personalen när det går bra för företaget, det ska inte vara ett krav när företaget håller på att gå omkull.

Senast redigerat av BoraV6 (22 augusti 2006)

Slovenian
22 augusti 2006 · 482 Inlägg

camaro67 skrev:
Jag röstar på Fi eller va dom hette;P feminister...

Fis hette dom.. (passande namn om du frågar mig)

Skämt o sido, jag frågar nog för flera st när jag ställer den klassiska frågan: Varför? smile

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
jonesono Personal- och beteendevetare
22 augusti 2006 · 1 082 Inlägg

Founder skrev:

Fimpha skrev:
Jag är inte alls insatt, så det blir antagligen en blank röst. Om inte jag röstar på Piratpartiet smile
Kanske väljer Sossarna, men aldrig Moderaterna. Hatar deras förslag att man ska behöva betala sina sjukhusbesök själv. Varför ska folk med mindre pengar få sämre vård? USCH nej aldrig... Hoppas starkt på att dom inte vinner...

Och du menar att du inte redan nu betalar för dina sjukhusbesök genom skatt? skillnaden är ju den att du betalar för det du använder o inte det som alla andra använder...

Varför ska jag som tex aldrig åker buss eller tåg betala skatt så att andra kan få åka billigare?
Börja åk tåg eller buss..

Varför ska jag som tex betalar för min privata sjukvård behöva betala mer skatt så andra får billigare sjukvård?

Varför ska man betala för sådant man aldrig använder?

För att alla har inte så jättemycket pengar.. alla som lever på bidrag gör det inte för att de vill (vilket många tyvärr verkar anse) utan de kan vara sjuka osv. Det är ju en slags utjämningspolitik där de som har det svårast skall kunna klara av vardagen iaf måttligt. De komiska är att de flesta som gnäller är de som har alldeles för mycket pengar över ändå.

För att det antagligen skulle gå åt helvete för många fler än vad det gör idag. Du vet nog svaret själv.. långt där inne. Varför har du privat sjukvård? Jo, för du har råd med det.. varför har inte alla andra det? Därför att de inte har råd. Ja, det finns ett klassamhälle fortfarande vad än många tokar där ute försöker påstå!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
22 augusti 2006 · 1 082 Inlägg

Founder skrev:

jonesono skrev:
Tack och lov för att garaget.org inte är något vidare representativ källa á la Temo, Sifo osv. Säkerligen är bortåt 95 % som skrivit i denna tråden män, samma siffra när det gäller åldern på de som skriver här (ungefär mellan 18-25 år) och även i stort befolkas garaget.org mest av män i dessa åldrar. Det är väldigt tydligt att män i dessa åldrar "dras" åt höger i större utsträckning än andra kategorier människor. Någon tidning (kommer tyvärr ej ihåg vilken, men har läst och hört det på radio) gjorde en undersökning om vilka sd:s anhängare är och merparten var yngre män (som inte vet bättre skulle jag vilja lägga till där). Känner att jag har en HEL del att göra och skriva här i tråden innan fler lockas in i detta giriga blåa fördärv men tid finnes inte just nu... så jag återkommer (innan valet iaf)! smile

Lite humor att Bora V6 skriver att personalen på hans arbete behandlas som skit, samtidigt som någon annan skrev något i stil med att "men arbetsgivarna är väl inte onda"... nej, men de gör allt för att utnyttja dig och din arbetskraft så långt det går. Har själv upplevt det med egna ögon samtidigt som jag pluggar alldeles för mycket om sådant, så man blir ibland lite väl medveten.
Så då är det ju bara att plocka bort facket.. jajemensan, då blir det grejer.. ta och rösta på ett parti som definitivt aldrig någonsin har stått på arbetarnas sida (men säger sig vilja göra det.. jo eller hur b-shit vit som snö) och låt dem dra bort allt vad trygghet och fack att göra.. hur många vill jobba då? Oh god, gör sverige mer likt USA.. är det tanken eller? Och allt dillande om hur det är i asien.. är det nån jävla förebild eller? Ett klockrent exempel på hur att gått åt helvete? Fackförbunden har ju för fan problem att en få finnas till.. folk blir trakasserade, torterade, misshandlade osv om de har varit med i facken. Sen finns det någon jävla pundare som skapat en hemsida här i sverige där den som erbjuder sig att jobba för lägsta tänkbara lön för jobbet? What??! Fan, man kan bli gråhårig för mindre! Skulle gladeligen be någon "hacker" att lägga ner den sidan för gott, om jag kände nån.

Återkommer med mer längre fram.

Kan ju säga som så att när Saab gjorde neddragningar 2003 fick ingen som var med i facket och hade arbetat mindre än 1 år ens en chans att få vara kvar. Metall bestämde att alla skulle bort utan någon tid lades på förhandling... är det rätt?

De få som dock tack o lov inte var med i facket fick många gånger stanna kvar på grund av sin kompetens...

Så facket är inte alltid frid o fröjd ska du veta!

Nej, klart det finns vissa jävliga fall och det där exemplet låter inget vidare! Det är alldeles för lite klös i de fackliga förbunden idag, inget jävlar anama! Mycket handlar nog om feghet, men jag stödjer fortfarande att den fackliga verksamheten skall vara stark. Jag håller på och utbildar mig till personal- och beteendevetare nu, så kanske att jag i framtiden nån gång pysslar mer med sånt och kan ordna till det. smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Founder
22 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:

Founder skrev:

Fimpha skrev:
Jag är inte alls insatt, så det blir antagligen en blank röst. Om inte jag röstar på Piratpartiet smile
Kanske väljer Sossarna, men aldrig Moderaterna. Hatar deras förslag att man ska behöva betala sina sjukhusbesök själv. Varför ska folk med mindre pengar få sämre vård? USCH nej aldrig... Hoppas starkt på att dom inte vinner...

Och du menar att du inte redan nu betalar för dina sjukhusbesök genom skatt? skillnaden är ju den att du betalar för det du använder o inte det som alla andra använder...

Varför ska jag som tex aldrig åker buss eller tåg betala skatt så att andra kan få åka billigare?
Börja åk tåg eller buss..

Varför ska jag som tex betalar för min privata sjukvård behöva betala mer skatt så andra får billigare sjukvård?

Varför ska man betala för sådant man aldrig använder?

För att alla har inte så jättemycket pengar.. alla som lever på bidrag gör det inte för att de vill (vilket många tyvärr verkar anse) utan de kan vara sjuka osv. Det är ju en slags utjämningspolitik där de som har det svårast skall kunna klara av vardagen iaf måttligt. De komiska är att de flesta som gnäller är de som har alldeles för mycket pengar över ändå.

För att det antagligen skulle gå åt helvete för många fler än vad det gör idag. Du vet nog svaret själv.. långt där inne. Varför har du privat sjukvård? Jo, för du har råd med det.. varför har inte alla andra det? Därför att de inte har råd. Ja, det finns ett klassamhälle fortfarande vad än många tokar där ute försöker påstå!

Jag har inte privat sjukvård för att jag har råd med det, jag har det för att mitt yrke kräver det... visst hade det varit gött om staten stog för det men sen tänker man efter, varför ska nån annan betala för mina utgifter. Nej dom får jag allt stå för själv och det gör jag med gott samvete.

Och jag tror inte att det skulle gå åt helvete om alla betalade för sina egna grejer. Det är därför tex sjukförsäkringar finns, man skulle tex kunna sänka skatten med den summan som sjukvården idag kostar och folk själva betala in dom på en sjukförsäkring, de som prioriterar pengarna på något annat och en dag blir sjuka och inte får någon hjälp har ju gjort sitt val. Det skulle skapa fler jobb, minska statens administrativa kostnader och garanterat ge bättre sjukvård då sjukhusen får slåss lite mot varandra för att få patienter över huvudtaget om dom ger dålig vård...

Sen tror jag inte att det är dom som har mycket pengar som klagar, det är dom som vill ha mycket pengar som klagar, dom som lagt ner 100'000 tals kr på utbildningar men får inget jobb eller måste skatta bort större delen av pengarna dom tjänat ihop, det är inte så kul att gå till jobbet när 3 av 5 dagars lön går raka vägen i statens ficka...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
22 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:

Founder skrev:

jonesono skrev:
Tack och lov för att garaget.org inte är något vidare representativ källa á la Temo, Sifo osv. Säkerligen är bortåt 95 % som skrivit i denna tråden män, samma siffra när det gäller åldern på de som skriver här (ungefär mellan 18-25 år) och även i stort befolkas garaget.org mest av män i dessa åldrar. Det är väldigt tydligt att män i dessa åldrar "dras" åt höger i större utsträckning än andra kategorier människor. Någon tidning (kommer tyvärr ej ihåg vilken, men har läst och hört det på radio) gjorde en undersökning om vilka sd:s anhängare är och merparten var yngre män (som inte vet bättre skulle jag vilja lägga till där). Känner att jag har en HEL del att göra och skriva här i tråden innan fler lockas in i detta giriga blåa fördärv men tid finnes inte just nu... så jag återkommer (innan valet iaf)! smile

Lite humor att Bora V6 skriver att personalen på hans arbete behandlas som skit, samtidigt som någon annan skrev något i stil med att "men arbetsgivarna är väl inte onda"... nej, men de gör allt för att utnyttja dig och din arbetskraft så långt det går. Har själv upplevt det med egna ögon samtidigt som jag pluggar alldeles för mycket om sådant, så man blir ibland lite väl medveten.
Så då är det ju bara att plocka bort facket.. jajemensan, då blir det grejer.. ta och rösta på ett parti som definitivt aldrig någonsin har stått på arbetarnas sida (men säger sig vilja göra det.. jo eller hur b-shit vit som snö) och låt dem dra bort allt vad trygghet och fack att göra.. hur många vill jobba då? Oh god, gör sverige mer likt USA.. är det tanken eller? Och allt dillande om hur det är i asien.. är det nån jävla förebild eller? Ett klockrent exempel på hur att gått åt helvete? Fackförbunden har ju för fan problem att en få finnas till.. folk blir trakasserade, torterade, misshandlade osv om de har varit med i facken. Sen finns det någon jävla pundare som skapat en hemsida här i sverige där den som erbjuder sig att jobba för lägsta tänkbara lön för jobbet? What??! Fan, man kan bli gråhårig för mindre! Skulle gladeligen be någon "hacker" att lägga ner den sidan för gott, om jag kände nån.

Återkommer med mer längre fram.

Kan ju säga som så att när Saab gjorde neddragningar 2003 fick ingen som var med i facket och hade arbetat mindre än 1 år ens en chans att få vara kvar. Metall bestämde att alla skulle bort utan någon tid lades på förhandling... är det rätt?

De få som dock tack o lov inte var med i facket fick många gånger stanna kvar på grund av sin kompetens...

Så facket är inte alltid frid o fröjd ska du veta!

Nej, klart det finns vissa jävliga fall och det där exemplet låter inget vidare! Det är alldeles för lite klös i de fackliga förbunden idag, inget jävlar anama! Mycket handlar nog om feghet, men jag stödjer fortfarande att den fackliga verksamheten skall vara stark. Jag håller på och utbildar mig till personal- och beteendevetare nu, så kanske att jag i framtiden nån gång pysslar mer med sånt och kan ordna till det. smile

Se där ja smile Jag är pilot och i den branshen får man inte jobb om man är med i facket... smile speciellt inte om man inte har tillräckligt med flygtid, å andra sidan är det så att de bolag som missköter sig lyckas inte behålla sina piloter särskillt länge så det är i deras eget intresse att dom tar hand om de som jobbar hos dom... jag är övertygad om att samma princip funkar på dom flesta andra arbetsplatser också...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang