3317
Sök

V70 tdi driftproblem!!

21 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Har en v70 tdi som motorlampan lös på, åker och släcker den varvid bilen börjar ryka som f*n. den blir helt kraftlös och går knappt att komma upp i 50km/h men ingen felkod finns. vad kan vara felet, stort behov av hjälp. jag har fått hem bilen med nöd och näppe, och jag körde tomgång på D läget sista 5 km hem och det gick inte att accelerera. den ryker helt sjukt , tacksam för all hjälp!!

2fast4you
371 Inlägg
2 september 2011
ryker den svart eller grått?

haru kört fast eller

21 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
den ryker tjock svart rök, en hel del sot på marken när man står på tomgång, obränd diesel

21 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
har hittat en liten spricka på 1-2mm tjocklek som är ca 8cm lång i botten på intercoolern, kan den vara orsaken till allt? går det att laga provisoriskt så kan ta mig till att skaffa en ny?

2fast4you
371 Inlägg
3 september 2011
nej tvivlar starkt på det du, om den även ryker svart på tomgång så har det inget med det o göra. troligtvis har pumpremmen hoppat eller så har pumpen gett upp. inte helt för ovanligt

haru kört fast eller

21 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
spacklade intercoolern och provkörde, den var lika seg först men sen susa det till och den gick bra som fan om man bara kom över 80kmh men rök väldigt mycket, sen lossna spacklet och bilen blev som död igen. ska testa imorgon och byta IC och sen återkommer jag mer:-) trevlig helg allesammans

Motborgare
1 099 Inlägg
3 september 2011
Heinrich_auf_hell skrev:
Har en v70 tdi som motorlampan lös på, åker och släcker den varvid bilen börjar ryka som f*n. den blir helt kraftlös och går knappt att komma upp i 50km/h men ingen felkod finns. vad kan vara felet, stort behov av hjälp. jag har fått hem bilen med nöd och näppe, och jag körde tomgång på D läget sista 5 km hem och det gick inte att accelerera. den ryker helt sjukt , tacksam för all hjälp!!

Vad var det för felkod då?

-- K

21 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
det stod något med egr ventil, han på volvoverkstaden raderade alla felkoder och kom inte upp igen och han hittade inget fel på EGR en .

21 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Nu är IC bytt och problemet kvarstår, den ryker och ibland kämpar den upp sig i varv o pinnar på men minsta backe så tappar den all ork och dör. den startar fint o går på tomgng och då finns inget problem att gasa upp den i varv, sen sätter jag i back eller drive och den dör. väntar några minuter på tomgng kan jag köra iväg med ytterst lite gas, första backen som kommer så dör den bara. kan någon hjälpa?

Motborgare
1 099 Inlägg
4 september 2011
Heinrich_auf_hell skrev:
det stod något med egr ventil, han på volvoverkstaden raderade alla felkoder och kom inte upp igen och han hittade inget fel på EGR en .

Som du beskriver felet, så låter det precis som att EGR-ventilen hänger sig öppen.

-- K

21 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
ja, jag var inne med den som sagt och enligt han på volvo där så är det inget fel på EGRen, men chansen finns endå? är det bara till att byta för att veta svaret?

Motborgare
1 099 Inlägg
4 september 2011
Heinrich_auf_hell skrev:
ja, jag var inne med den som sagt och enligt han på volvo där så är det inget fel på EGRen, men chansen finns endå? är det bara till att byta för att veta svaret?

Det låter i alla fall som om den läcker som fan. Har du haft loss den och tittat om den är full av sot, så den kan kärva ibland?

-- K

21 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
nej jag har inte tittat på det, är det lätt o plocka ner o fatta funktionen?

Motborgare
1 099 Inlägg
4 september 2011
Heinrich_auf_hell skrev:
nej jag har inte tittat på det, är det lätt o plocka ner o fatta funktionen?

Japp. Den sitter på ett rör mellan insug och grenrör. Den skall öppna vid låg belastning och återcirkulera endel av avgaserna. Sen skall den stänga när belastningen ökar. Återcirkulerar den för mycket, så förträngs för mycket av syret från insugsluften och du får svart rök och tappar nästan all effekt, precis som du beskriver det.

Det finns ett annat fel som ger ungefär precis samma sidoeffekter, och det är turboras, fast det brukar man höra att turbin eller kompressor går i vantet. Stallar turbon, så blir det precis samma problem med avsaknad av syre och tillsvarande svartrök och absolut ingen ork. Du kan ju plocka av insuget mot turbon och känna på axeln på kompressorsidan om den glappar.

-- K
Senast redigerat av Kavli (4 september 2011)

21 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
skall kolla på detta imorgon:-) tack så länge

21 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
felet löst,boxen kass och vacumstyrningen.

Sök