Laddtryck på lägre varvtal?

Turbofamilj Utan turbo suger ... :D
2 september 2011 · 79 Inlägg

Hejsan ! har en snabb fråga som jag kanske kan få snabbt svar på. Som titeln lyder. Kan man få högre laddtryck på lägre varvtal? min turbo börjar inte ladda förens 3500 varv. vill ha det mycket tidigare. Kan man det?

Tack på förhand.

I <3 T5
Volvo 855 T5 "R-optik" (1996)
Mack Forum- och sitemoderator
2 september 2011 · 26 149 Inlägg

Montera mindre turbo. Då kommer kraften tidigare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
SimonGT
2 september 2011 · 105 Inlägg

Beror väl på vad de e för bil o turbo, lite mer info hade nog ingen dött av!

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Turbofamilj Utan turbo suger ... :D
2 september 2011 · 79 Inlägg

Har en 855 t5, orginal turbo. Chippad och skruvad.

I <3 T5
Volvo 855 T5 "R-optik" (1996)
Marlboroman
2 september 2011 · 8 233 Inlägg

Klart man kan. Men man vill inte. Att laddtrycket kommer sent har en bra anledning. Det är nämligen som så att högt tryck på låga varv gärna knäcker vevstakar, och originalstakarna i 850 är klena... Men ger den inget laddtryck alls innan 3500 så är något fel, men börjar den ladda tidigare men inte dra riktigt förrens dess så är det som man får räkna med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Turbofamilj Utan turbo suger ... :D
2 september 2011 · 79 Inlägg

Tack för svar.
Den kanske börjar ladda tidigare, men man känner inte av trycket ( att den drar iväg ) förens 3500 varv.

I <3 T5
Volvo 855 T5 "R-optik" (1996)
Marlboroman
2 september 2011 · 8 233 Inlägg

Det man kan göra om det inte är gjort redan är att byta avgassystem, framförallt så gör en 3" downpipe skillnad. Då laddar den lite fortare och svarar bättre.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Turbofamilj Utan turbo suger ... :D
2 september 2011 · 79 Inlägg

Det ska jag göra. Har 3" från caten och bakåt, så får se om det gör någon skillnad då smile

I <3 T5
Volvo 855 T5 "R-optik" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 september 2011 · 13 742 Inlägg

dom är sånna man får leva med det dom är väldigt döda på lite lägre varv

inget jag reagerade på när jag åkte aut sen skaffade jag min 854turbo med manuell låda och man får varva en hel del innan det händer något

kör med 3" från turbon autotech steg3 vita 5:orna är inte som en 8v rödblockare karaktärerna är helt skilda så är du van vid rödblockar turbo så är det nog derför du reagerar så pass

om den nu inte är helt stendöd
det är viktigt att ha grundladdet rätt inställt annars har regleringen svårt att jobba rätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Christian S
3 september 2011 · 4 816 Inlägg

det är väll en 2 litare du har (Står att den är på 155Kw på transportstyrelesens hemsida)?  dom är ju betydligt slöare på låga varv än en 2,3 litare

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
myran Foto/Bilnörd
3 september 2011 · 1 541 Inlägg

Byt till en effektivare nordärnare turbo.
Bättre flöde i motorn ger mera fart på turbon tidigare.

Mappningsbart styrsystem och en seriös mappning kan gör stor skillnad.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang