7285
Sök

Spridare som står öppna Volvo 740 B230f-88

islurren1
6 september 2011
Trådstartare
Tänkte ta tag i grabbens volvo 740-88 med B230f motor. Kan inte komma på varför spridarna öppnade hela tiden när jag hadde ur dom. Har flyttat reläer.styrdon mm från min bil till hans. Min går felfritt men hans startar ej. Den kan gå igång när det inte är minusgrader ute.Men då ska den starta med en gång iså fall. Om den skulle vilja starta så får man försöka varva upp den så den får hinka ur sej allt bränsle. Hostar och svartryker i ca 30 sekunder sen går den riktikt!!!  Men de e som sagt bara om den skulle råka starta.
De enda jag inte bytt är "tomgångsmotorn"?  kallstartsventilen och kabelflätan ..
Så frågan är. Varför sprutade det bränsle hela tiden ur spridarna när man körde på starten med spridarna ur plockade...
Ingen som vet? Styrs öppnandet med - eller + ström?
Senast redigerat av islurren1 (8 september 2011)

154 Inlägg
18 september 2011
vad är det för färg på spridarna ? det kan vara kallstarten eller så har ni inget spridarmotstånd, om man inte har det så står dom öppna hela tiden, eller så har ni spridarmotstånd och fel spridare då kan den göra så också

Trimma lungt!

385 Inlägg
18 september 2011
vart sitter spridarmotståndet och hur funkar det? roll

börn i varje hörn är fett rätt;)

154 Inlägg
18 september 2011
smekallracing skrev:

jag är inte säker men jag har för mig att det ska sitta under hanskfacket vid bränsleboxen på 700 serien, jag kör 200 så jag har fått bygga om.

Styrenheten skickar ut signal till högohmiga spridare, därför behövs det motstånd till vissa spridare för att de flesta är lågohmiga.

På 200 serien (b230f motor) sitter det högohmiga spridare och därför sitter det inget motstånd där.
På 700 serien (b230f motor) sitter det lågohmiga spridare och därför behövs motstånd, annars kan både box och spridare gå sönder med största sannolikhet. Om det nu fungerar vilket det gör innan man bränner boxen så står spridarna helt öppna hela tiden om man har lågohmiga spridare utan motstånd i ett höohmigt system..

Trimma lungt!

385 Inlägg
19 september 2011
Volvo_Trimm skrev:
smekallracing skrev:

jag är inte säker men jag har för mig att det ska sitta under hanskfacket vid bränsleboxen på 700 serien, jag kör 200 så jag har fått bygga om.

Styrenheten skickar ut signal till högohmiga spridare, därför behövs det motstånd till vissa spridare för att de flesta är lågohmiga.

På 200 serien (b230f motor) sitter det högohmiga spridare och därför sitter det inget motstånd där.
På 700 serien (b230f motor) sitter det lågohmiga spridare och därför behövs motstånd, annars kan både box och spridare gå sönder med största sannolikhet. Om det nu fungerar vilket det gör innan man bränner boxen så står spridarna helt öppna hela tiden om man har lågohmiga spridare utan motstånd i ett höohmigt system..

jaha man tackar, nu är jag med! =9 men kan man då slänga i höghmiga spridare från 240s b230f och köra med dom utan motstånd i 740 med andra ord... tongue

385 Inlägg
19 september 2011
sen en sak till hur funkar ett motstånd för det vet du väl med som byggt om själv? ^^ hehe

islurren1
19 september 2011
Trådstartare
Vet inte riktigt vart ni ville komma med det här!! Men sitter inte motstånden på turbobilarna? Sug motorerna utan?
Det är orginal gula spridare. Ingen som pillat och bytt...
Skulle de va kallstarten som gör att spridarna står öppna hela tiden när man kör på starten? Hmm?
Ja.. vi får fundera vidare... smile
Senast redigerat av islurren1 (19 september 2011)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 september 2011
Volvo_Trimm skrev:
smekallracing skrev:

det där är ju helt fel
alla rödblocks sugmotorer har högohmiga spridare
och alla rödblocks turbomotorer har lågohmiga spridare

båda 230f i 240 och 740\940 har högomiga spridare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

islurren1
19 september 2011
Trådstartare
Hadde för mej de smile Men varför står dom öppna? öppnas dom via en minus signal så dom kan få tjyv jord på nått vis kanske?

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
19 september 2011
islurren1 skrev:
Hadde för mej de smile Men varför står dom öppna? öppnas dom via en minus signal så dom kan få tjyv jord på nått vis kanske?

Har du ingen haynes bok med elschema??

//Per-Arne

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 september 2011
vad för reläer har du flyttat då ??? har du bytt spridarrelät????
har du testat att byta bränsleboxen ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

islurren1
19 september 2011
Trådstartare
Har flyttat över boxen mm från min fungerande bil. även relät vid expansionskärlet.Tror de e spridarrelät eller?
Ny tempmätare till styrningen. rotor,fördelarlock,kablar,stift....

Sök