7 september 2011
Trådstartare
Hej,
Har en 940 -93 med B230f under huven som fick tvåor på för höga avgasvärden på besiktningen, och har suttit och läst i timtal om detta men har inte riktigt fått allt klart för mig, så jag tänkte att jag frågar själv.
Felkoder är kollat och resultatet var inga fel på bränslesidan och felkod 1-4-3 ( Knacksensorns signal utebliven eller felaktig) på tändning. Nollade sedan och miljö/lambda/motorlampan har inte tänt sig igen och vid en andra koll av felkoder så visar den ingen alls efter att motorn gått en del. Enligt vad jag läst så är den hel om felkod inte kommer tillbaka, att det antagligen bara var nåt tuppjuck i boxen.
Har läst massor om knacksensorn och vad den gör osv, läste även något om funktionstest, att man kan knacka på bulten till knacksensor med motorn på tomgång, reagerar den så fungerar sensorn.
Har testat att knacka men den reagerade inte alls, därför undrar jag hur hårt man ska knacka innan jag utesluter något då det är en ganska dyr grej.
Lambdavärdet är perfekt men de andra är för höga. Har läst om andra med fel värden men då rör det sig om många gånger högre värden än jag har så tycker inte det kan vara nåt jättestort.
Bilen startar och går fint, jämn tomgång osv. Inte haft bilen så länge så symptomen slö och hög bränsleförbrukning kan jag inte säga om de stämmer, och inte kört alls sen jag släckte lampan så vet inte om det rättade till sig. Även blåst rent luftfilter och burk då det var riktigt mycket skit, fågelfjädrar och lite allt möjligt, lär ju också påverkat lite men inte allt då kanske.
Då det blev lite mycket text gjorde jag själva frågorna fetstilta.
Tack på förhand! // Jimmy
Senast redigerat av JiS (7 september 2011)