Volvo insprutar turbo guide. Olika hk steg, med delar och prissummor.

TobbeTT
12 oktober 2012 · 946 Inlägg
#21

Fundera lite på steg 2 för 300hk är inte extern wg och extraktorgrenrör lite overkill för det? säger absolut inte att det är fel men borde inte ett original 940t grenrör som är lite putsat i och ett 19t + resterande på steg 2 för att klara det?

P--JawZ--K
12 oktober 2012 · 579 Inlägg
#22

Jo det gör det ju givetvis.

Men har man köpt en turbo som inte har en integrerad wastegate så måste man ju köra med extern, finns ju ingen direkt plats för nåt WG rör på orginal grenröret då. Men ska uppdatera grenrörs delen så det inte blir nån missuppfattning att man måste ha exktraktor grenrör för att nå 300hk.

Så är ett exktraktor grenrör nästan ett måste, enligt mitt tycke åtminstone

Som sagt min åsikt om det hela wink


EDIT;


Så där lite mer info under grenrörs delen av guiden. Såg även att jag missat lägga in info om externa wastegates. Så dä blir nästa etapp.

Senast redigerat av P--JawZ--K (12 oktober 2012)

TobbeTT
12 oktober 2012 · 946 Inlägg
#23

Jo sant men sen får man ju se ur rent besiktningssynpunkt för har själv inga bra erfarenheter med extraktorgrenrör och besiktningen men det är väl helt annan femma här

P--JawZ--K
12 oktober 2012 · 579 Inlägg
#24

Jo dem titta lite surt på mig när jag kom in med dä tongue Men kom att igenom smile Detta är ju en ren trimnings guide, inte en "vad-du-kan-komma-undan-med-på besiktningen" guide

Så kommer inte gå igenom vad som är besiktning lagligt å inte i denna tråden. För det är ju olika beroende på "besiktnings-gubben" ibland kommer man igenom å ibland inte med vissa delar.

strandberg31
13 oktober 2012 · 2 419 Inlägg
#25

klart det går med org rör! dock så är det ju ganska dumsnålt när du bygger motor de ett riktigt extraktor är mkt bättre!

Vet förövrigt en som bänkade 400whp med org grenrör som han byggt in en extern wg på!

P--JawZ--K
13 oktober 2012 · 579 Inlägg
#26

Kolla igenom den uppdaterade infon under exktraktor grenrör. Å jag sa aldrig att det inte går wink

Dä grenröret skulle jag att vilja se. Enda sättet jag kan se, som skulle kunna ge nån fördel med en extern wastegate på orginal grenröret, är en T3 till T3 adapter med wastegate uttag på. Annars så är dä lika bra å spendera den tiden å pengarna på att bygga ett riktigt grenrör istället. Eller köra med en turbo som har integrerad wastegate.

T3 till T3 Adapter med WG utgång


Lr så här - http://i134.photobucket.com/albums/q95/ … ernal2.jpg


Men själv skulle jag aldrig lägga ner energin på nåt liknande.

Senast redigerat av P--JawZ--K (13 oktober 2012)

P--JawZ--K
13 oktober 2012 · 579 Inlägg
#28

Pet noga tongue hehe

Fortfarande, hade ju vart bättre å lagt ner sig på ett riktigt grenrör istället. Och ifall han tänkte att det ska se orginal ut. Så misslyckades ha ju ganska rejält där hmm

Men rolit å testa kan dä ju iof va, vet man hur det går med dä wink

Senast redigerat av P--JawZ--K (13 oktober 2012)

Nordaan
22 oktober 2012 · 213 Inlägg
#29

Tack för en mycket bra tråd, har följt den och införhandlat en massa grejer och ska snart montera det och se vad jag får ut av det hela big_smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823
Zwudda Refined
22 oktober 2012 · 1 770 Inlägg
#30

Mycket bra initiativ på forumstråd.
En fråga dock, är effektsiffrorna som är skrivna i första inlägget i motorn eller på driven?
För det går ju utan problem att få över 300hk i motorn utan att behöva byta till exktraktor grenrör, extern wastegate eller större bränslepump.

P--JawZ--K
23 oktober 2012 · 579 Inlägg
#31

Alla effekt siffror avser effekten du kan hamna runt för motorn, ej vad du kan få på hjulen.

Du får nog läsa exktraktor delen en gång till wink


Exktraktor grenrör

Orginal grenröret på Volvo 940 turbos, är ok för steg 1 trimmare som nöjer sig med dem hk uttagen man fick uttav det. Men ska man börja tänka på större turbo, större spridare m.m. Så är ett exktraktor grenrör nästan ett måste, enligt mitt tycke åtminstone

Dock är det ej nödvändigt för att nå 300hk strecket, men har du köpt en större turbo som ej har någon intern wastegate. ......

Senast redigerat av P--JawZ--K (23 oktober 2012)

zettergren92
8 april 2013 · 1 Inlägg
#32

Tack för riktigt bra information! Kommer komma till användning smile

Xuri One Man Clan
8 april 2013 · 4 286 Inlägg
#33

orginalgrenröret på 940 orkar med 450hästar utan större problem.
Varför krånga till de om de inte behövs ?tongue

P--JawZ--K
13 april 2013 · 579 Inlägg
#34

zettergren92:

Varsågod smile


Xuri:

Ifall den personen med 450hk hästar skulle sätta på ett ordentligt exktraktior grenrör så skulle det i princip vara som natt å dag jämfört med orginal grenröret. Tro mig det lilla krångel som är med ett extraktor grenrör är väl värt mödan.

Men alla har sina synpunkter å åsikter wink

NoFantasy Garaget Anhängare!
13 april 2013 · 2 068 Inlägg
#35

Bra tråd detta, men av egen erfarenhet så behöver man annan koppling redan vid steg 250+hk
Slirar bara och tillslut så smäller man lamellen, Gjorde jag..

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Xuri One Man Clan
13 april 2013 · 4 286 Inlägg
#36

P--JawZ--K skrev:
zettergren92:

Varsågod smile


Xuri:

Ifall den personen med 450hk hästar skulle sätta på ett ordentligt exktraktior grenrör så skulle det i princip vara som natt å dag jämfört med orginal grenröret. Tro mig det lilla krångel som är med ett extraktor grenrör är väl värt mödan.

Men alla har sina synpunkter å åsikter wink

Beror ju helt å hållet vad du har dör grejer, över 650 nm vid ca 4000rpm tycker inte jag är fy skam,  så länge generöst orkar flöda de turbon gör så... Varför bygga dyrare än man behöver ?  Jag själv har de hellre mer besiktningsgodkänt under huven än ett extraktorrör å brända kablar å fan vet allt

Xuri One Man Clan
13 april 2013 · 4 286 Inlägg
#37

940 röret är faktiskt inte så dumt byggt som alla säger

Xuri One Man Clan
13 april 2013 · 4 286 Inlägg
#38

https://www1.garaget.org/archive/41/40446/34939/34939-2437750.jpg som du säkert noterar på mitt bromspapper så har jag i stort sett max effekt vid varvstoppet, om grenröret hade bromsat så tror du jag hade haft maxeffekten där då ?   Polaren plockade 440hk vid 5200rpm å 655Nm vid 4200rpm med orginal grenrör å orginal F insug.   Varför tjabbla med extraktor å annat då när orginal grejerna funkar ?

Jag sålde av mitt extraktor för de gav inte mer än bök å brända kablar.

OK jag kunde kanske plockat 20 hästar till med extraktorgrenrör... men de hade kostat mig ca 4000kr extra också.

Senast redigerat av Xuri (13 april 2013)

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
13 april 2013 · 1 163 Inlägg
#39

Xuri: hur länge höll hans grenrör? jag körde 350hk/570nm på original och det ville spricka några gånger i månaden beroende på hur man körde.. bytta till extraktor och det höll bättre.. smile Avgastempen sänktes även lite i samband med det..

~Andy~
Xuri One Man Clan
13 april 2013 · 4 286 Inlägg
#40

Andyy90 skrev:
Xuri: hur länge höll hans grenrör? jag körde 350hk/570nm på original och det ville spricka några gånger i månaden beroende på hur man körde.. bytta till extraktor och det höll bättre.. smile Avgastempen sänktes även lite i samband med det..

Själv har jag kört över 2000 mil med över 300 hästar\ 400 nm å hade inte nån spricka i de när jag sålde bilen.  Jag låg å tuggade iskörning förra vintern å grenröret sprack inte då heller trots 370hk  är de mappat rätt så avgastempen är hyffsad håller de, toppen på min egt mätare smälte vid iskörningen..

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang