Hej! Vill börja med att berätta hur det ligger till helt så jag inte kommer med fler frågor sen. Laddningen i min bil börjar bli riktigt dålig. Det hela började i juni då jag glömde lysena på (p-ljus och dimmljus combo) så hela batteriet var helt tomt när jag kom ner till bilen. Så jag fick hjälp av en kompis och få igång bilen igen och sen åkte jag ca 100 km landsväg/stadskörning. Det gick bra att starta den 3-4 ggr men den började bli segare och segare om jag tog bara korta vändor. Så efter 3-4 starter så var jag tvungen och ha igång den tillräckligt länge för att kunna starta den nästa dag/gång. Så tänkte att batteriet har gjort sitt för dom ska ju inte laddas ur helt. Så åkte iväg 5mil till grannkommun för att kolla volt antalet när den är igång och avstängd. Då visade den 12.2 avstängd samt 12.4 när bilen var igång. Så då fixade jag ett nytt batteri där den låg på 12.7 (eller nåt) och då höjdes laddningen till 13.6 när bilen var igång. Då tänkte jag att då kanske det funkar igen ett tag. Gick bra i ca 3 veckor och hade inget problem alls att starta den gång på gång. Men nu för ca 2 veckor sen så har samma fel uppstått att den blir riktigt trött efter 2-3 starter sen ger den upp och orkar inte riktigt slå runt längre. Så jag antar det är laddreläet det är dags att byta.
Men då jag kollar på generatorn så ser jag inget laddrelä på varken på sidan eller uppe eller nere. Har kollat runt på nätet nu hela dagen för svar men hittar inget jag lär mig mer av så därför jag skriver här. Nån som vet exakt om det är en externt relä någonstans i bilen eller är jag helt blind? (har självklart bett några mer kompisar titta och dom säger samma sak att det finns inte där)
Generatorn vi pratar om är en Bosch med artikelnr 0123 500 006. Verkar vara samma som på vanliga 960 med eftersom jag kollade på min morbrors som har en sådan och såg inget laddrelä där heller.
Vore tacksam för svar för är trött på att ringa efter starthjälp hela tiden och slösa så mycket onödiga pengar på soppa för att kunna starta den nästa gång jag ska starta. Hoppas jag fick med allt jag vet och jag vill poängtera att laddningen funkade helt galant innan batteritorsket.
Absolut, jag är "bilmekaniker", eller har gått ut fordonsprogrammet iallafall. Och har bytit relät många ggr på andra bilar, men hittar ju ingen sån på denna.
Får göra det. Japp det är en likadan. Men som du ser på bilden med så sitter inget kol/relä etc på den, den jag undrar vart den är så jag kan byta
Jadu. Aldrig bytt på en 960/V90. Kan ju vara kolen med. Prova för säkerhetsskull att "jucka lite" på tändningsnyckeln när bilen startat. Mät igen. Antar att laddningslampan lyser när enbart tändning är på och motor av?
Ta av minuspolen på batt, ta av B+ på generator och stålborsta kabelanslutning och på gen. Samma på flatstiftet på gen. Bara för att utesluta en enkel glappkontakt. Å mät igen...
Japp den lyser endast då, stängs av direkt bilen går igång. Jovisst ska testa rengöra i varje pool, dock har jag bara enkelt "jucka" på alla sladdar utan att borsta av dom men man vet ju aldrig med glapp ändå.