2312
Sök

Varför Volvos 740 så "populär"?

4 637 Inlägg
13 januari 2012
twin_cam skrev:
Volvo142_73a skrev:
twin_cam skrev:
Verkar som att du är mer eller mindre låst till Volvo, med din otur hmm
Köp 740 och 940 så slipper du krocka en 240 hmm

Han har ju inte krockat någon 240?

Nä, bäst det förblir så, därför bör hans bruksbilar vara 740 och 940 smile

Jo, synd och förstöra Volvos enda riktigt lyckade modell. smile
Senast redigerat av Navkapsel (13 januari 2012)

Amatör
155 Inlägg
13 januari 2012
SoundPressureLevel skrev:
Slain skrev:
Bjornn skrev:
Den mest speciella prototypen i 700 serien måste ändå vara Volvo 760 V6 INTERCOOLER.
Den hade en V6 motor med dubbla turbo.
Finns endast ett ex kvar i världen och den ägs av en privatperson.
Modellen började aldrig tillverkas pga problem med motorbrand pga värmen ifrån turboaggregaten, de andra prototyperna som tillverkades började brinna.
.

du har ingen mer info om denna bil?

Har för mig att motorrummet var för litet och medförde kylningsproblem. Är inte helt säker på det men har läst om att dom försökte bygga en turboladdad men gav upp efter 2 år. Rätta mig om jag har fel smile

Bilen planerades från början att få en turboladdad V6:a, baserad på B28-motorn, men med något mindre cylindervolym. Framgångsrika provkörningar genomfördes med motorn monterad i en vanligt 740/760-kaross, men i det mindre motorrummet i 780 blev motorn för varm. Dessutom var grundmotorn på utgående, så det var aldrig aktuellt att introducera turbosexan i 760.

Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257352
Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker :P

4 637 Inlägg
13 januari 2012
Snitch skrev:
Det finns 3 sorters människor som kör 740, såvitt jag har märkt.

1: Den där ungdomen som verkligen inte bryr sig, glad sålänge han/hon har nåt att ta sig fram i.
2: Den där gamla gubben/pappan som helt enkelt inte vill lägga sina hårt knegade stålar på en ny bättre bil, utan gör hellre en 50k milsservice.
3: Ungdomliga snubben som kallar sig för raggare, dunkar meduza ur ett par biltema 10"or och packar bilen full med onyktra 14 åringar, helst blonda. Som sedan skriker blattebil åt varenda Märke som inte är volvo, och som är nyare än 95.
4: Entusiaster, av alla åldrar.

Om jag har fel så får ni gärna rätta mig, men jag har sett det varenda jävla helg man har varit ute på diverse träffar, och jag slutar aldrig förvånas över klientelet som kör 740.

Men ibland kör 740-raggare annat än 740.
De som vill visa att de minsann har pengar och då köper en "nyare" bil t ex en V70 eller A4 1,8t från 90-talet trots att 740 innerst inne är den han vill ha. (Saab, riskokare mm går helbort!) Den utrustas alltid med tre stycken extraljus i fronten. Framhjulsdrift kan ägaren stå ut med, det går ju inte köpa en blattebil (BMW) eller gubbil (MB)

Och så har vi dem som gått på att en 740 dricker 3 liter milen. De väljer då en Skoda Pickup, att kvaliten är dålig och drivningen är fram är skitsamma då de faktiskt påminner om ägarens tidigare fordon, a-traktorn. Går den dessutom på diesel precis som traktorn hemma på gårn är lyckan på topp!

Bäst att tillägga att detta absolut inte gäller alla...
Senast redigerat av Navkapsel (13 januari 2012)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 januari 2012
Navkapsel skrev:
Snitch skrev:
Det finns 3 sorters människor som kör 740, såvitt jag har märkt.

1: Den där ungdomen som verkligen inte bryr sig, glad sålänge han/hon har nåt att ta sig fram i.
2: Den där gamla gubben/pappan som helt enkelt inte vill lägga sina hårt knegade stålar på en ny bättre bil, utan gör hellre en 50k milsservice.
3: Ungdomliga snubben som kallar sig för raggare, dunkar meduza ur ett par biltema 10"or och packar bilen full med onyktra 14 åringar, helst blonda. Som sedan skriker blattebil åt varenda Märke som inte är volvo, och som är nyare än 95.
4: Entusiaster, av alla åldrar.

Om jag har fel så får ni gärna rätta mig, men jag har sett det varenda jävla helg man har varit ute på diverse träffar, och jag slutar aldrig förvånas över klientelet som kör 740.

Men ibland kör 740-raggare annat än 740.
De som vill visa att de minsann har pengar och då köper en "nyare" bil t ex en V70 eller A4 1,8t från 90-talet trots att 740 innerst inne är den han vill ha. (Saab, riskokare mm går helbort!) Den utrustas alltid med tre stycken extraljus i fronten. Framhjulsdrift kan ägaren stå ut med, det går ju inte köpa en blattebil (BMW) eller gubbil (MB)

Och så har vi dem som gått på att en 740 dricker 3 liter milen. De väljer då en Skoda Pickup, att kvaliten är dålig och drivningen är fram är skitsamma då de faktiskt påminner om ägarens tidigare fordon, a-traktorn. Går den dessutom på diesel precis som traktorn hemma på gårn är lyckan på topp!

Bäst att tillägga att detta absolut inte gäller alla...

fan du beskriver mig på pricken .
s##b går fett bort , bmw vill jag inte ha, mb är gubbräser och äger en skoda pickup
har både en 740 och en 240 på gården big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
13 januari 2012
Navkapsel skrev:
Går den dessutom på diesel precis som traktorn hemma på gårn är lyckan på topp!

HAHAHAHA, +1!

172 Inlägg
13 januari 2012
Varför tror du? Billig och rolig för pengarna? loool

1 339 Inlägg
13 januari 2012
Rquired skrev:
Tror som "Volvo544special65" på att den är Svensk, visst det är en väldigt bra bil men jag och många andra tycker att det finns bättre. I Sverige har den dessutom med tiden fått ännu en fördel, många sålda exemplar innebär bra tillgång till reservdelar.

Sedan så är det en Volvo vilket faktiskt spelar roll, jag vågar påstå att samtida Mercedes E-klass är en bättre bil. Den var på sin tid säkrare, har mycket bättre väghållning och håller högre kvalité. Men här hemma "kan" du inte komma körandes i en Mercedes utan att vissa tolkar det fel, Mercedes är en bil för rika gubbar och en så dyr (<--Sagt utan några som helst belägg) skitbil köper bara människor som vill synas.

Och i landet lagom där ingen får sticka ut, är det en synd utan där är en Volvo 740 snudd på den optimala bilen att köra. smile

Har du några källor på att E-klass var en säkrare bil?

Mercedes W124: http://www.youtube.com/watch?v=q4FPaB-F … re=related

Volvo 740: http://www.youtube.com/watch?v=EZd9k_5nOYY

Folksams statistik: Likvärdiga

Slutsats: Lika säkra

Väghållningen, bättre på mercan helt klart. Dock är båda lika lätta i bakänden och diffbromsen lyser med sin frånvaro (en del valde dock till slungdiff i Volvons fall iaf).

Kvaliten? Ja detaljkvaliten på inredning osv är nog bättre på E-klassen. Men sen har vi de där med rost och där förlorar mercan med hästlängder och det är också en del av kvaliten tycker jag. Finns såklart både bra och dåliga exemplar av bådadera men jag vidhåller ändå min uppfattning om den saken.

1 339 Inlägg
13 januari 2012
Navkapsel skrev:
Munkis skrev:
JapMax skrev:
740 är ingen populär bil, det är bara körkortsfärska blöjjraggare som gillar dom.

Det är min förklaring.

Jag gillar 740 och jag har varken färskt körkort eller är en blöjraggare. Du kör med samma generaliseringar som folk som påstår att alla som kör bmw är pizzabagare eller att alla MB ägare är zigenare.
roll

Han har ju rätt. Visst, det finns andra som kör 740 men i de allra flesta 740is sitter det den typ som JapMax beskriver och ju fulare bil, yngre flickvän och omognare beteende desto bättre i dessa kretsar. Och med hjälp av en enhjulsbörn så blir det en bil med toppoäng på Garaget.

740 är en fin, bra bil men inte så perfekt som många vill dem att framstå.
(Själv hatar jag 740 om man ska jämföra med 240. Tycker 240 är snyggare, bättre byggda och skönare att köra.)
Sedan är frågan när 740 ska användas: Skapar sjösjuka på sommaren och är för lätt bak för praktiskt vinterkörning och för lätt bak för lek...

Och det är inte helt jävla omöjligt att jag skaffar en 740.

Du tycker att 740 skapar sjösjuka på sommaren men inte 240? :S

Skulle 240 vara tyngre baktill menar du? Jag är ytterst tveksam till detta. Nästan alla 740 har insprutning och samtliga har fler hk och vridmoment än din 240, kanske det som lurar ?

Diffbroms är vad som krävs för bra vägegenskaper på vintern och det gäller alla RWD bilar som inte har elektroniska diffbromsar. Enhjulsdrift är inge vidare.

4 637 Inlägg
13 januari 2012
Remiss skrev:
Navkapsel skrev:
Munkis skrev:

Jag gillar 740 och jag har varken färskt körkort eller är en blöjraggare. Du kör med samma generaliseringar som folk som påstår att alla som kör bmw är pizzabagare eller att alla MB ägare är zigenare.
roll

Han har ju rätt. Visst, det finns andra som kör 740 men i de allra flesta 740is sitter det den typ som JapMax beskriver och ju fulare bil, yngre flickvän och omognare beteende desto bättre i dessa kretsar. Och med hjälp av en enhjulsbörn så blir det en bil med toppoäng på Garaget.

740 är en fin, bra bil men inte så perfekt som många vill dem att framstå.
(Själv hatar jag 740 om man ska jämföra med 240. Tycker 240 är snyggare, bättre byggda och skönare att köra.)
Sedan är frågan när 740 ska användas: Skapar sjösjuka på sommaren och är för lätt bak för praktiskt vinterkörning och för lätt bak för lek...

Och det är inte helt jävla omöjligt att jag skaffar en 740.

Du tycker att 740 skapar sjösjuka på sommaren men inte 240? :S

Skulle 240 vara tyngre baktill menar du? Jag är ytterst tveksam till detta. Nästan alla 740 har insprutning och samtliga har fler hk och vridmoment än din 240, kanske det som lurar ?

Diffbroms är vad som krävs för bra vägegenskaper på vintern och det gäller alla RWD bilar som inte har elektroniska diffbromsar. Enhjulsdrift är inge vidare.

Jo, 240 ger även den sjösjuka vid hård körning men nu beskrev jag 740. Dock är ingen av dem hemska i väghållning, känns i det hela trygga.
240 upplevs tyngre bak, har inte vägt. smile Tycker 740 släpper lättare och är tråkigare att leka med, sämre kontroll tex men en smaksak.

4 637 Inlägg
13 januari 2012
Remiss skrev:
Rquired skrev:
Tror som "Volvo544special65" på att den är Svensk, visst det är en väldigt bra bil men jag och många andra tycker att det finns bättre. I Sverige har den dessutom med tiden fått ännu en fördel, många sålda exemplar innebär bra tillgång till reservdelar.

Sedan så är det en Volvo vilket faktiskt spelar roll, jag vågar påstå att samtida Mercedes E-klass är en bättre bil. Den var på sin tid säkrare, har mycket bättre väghållning och håller högre kvalité. Men här hemma "kan" du inte komma körandes i en Mercedes utan att vissa tolkar det fel, Mercedes är en bil för rika gubbar och en så dyr (<--Sagt utan några som helst belägg) skitbil köper bara människor som vill synas.

Och i landet lagom där ingen får sticka ut, är det en synd utan där är en Volvo 740 snudd på den optimala bilen att köra. smile

Väghållningen, bättre på mercan helt klart. Dock är båda lika lätta i bakänden och diffbromsen lyser med sin frånvaro (en del valde dock till slungdiff i Volvons fall iaf).

Kvaliten? Ja detaljkvaliten på inredning osv är nog bättre på E-klassen. Men sen har vi de där med rost och där förlorar mercan med hästlängder och det är också en del av kvaliten tycker jag. Finns såklart både bra och dåliga exemplar av bådadera men jag vidhåller ändå min uppfattning om den saken.

740 är säkrare vad jag läst genom åren...

853 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Jäklar va stor min tråd har blivit, haha. smile Dock äger jag inte en 740 längre, men ser att ni håller på och argumenterar sinsemellan än, haha. smile

Pim_Pim
13 januari 2012
Johanness skrev:
Jäklar va stor min tråd har blivit, haha. smile Dock äger jag inte en 740 längre, men ser att ni håller på och argumenterar sinsemellan än, haha. smile

Finns ju en del som måste försvara dom ju så tråden dör nog aldrig ut tongue

Smålänning
7 887 Inlägg
13 januari 2012
Navkapsel skrev:
Remiss skrev:
Rquired skrev:

Men kollar man på konstruktion är W124 säkrare då man inte blir mos vid en offsetkrock som i 740 smile Men på det stora hela ungefär likvärdiga.

Inte ens väghållningen i en W124 är särskilt mycket bättre idag, det har år och mil sett till, fler bussningar och skit som slits på mercan, en 300D med 57k mil på mätarn är rätt svampig smile

Kvalité på inredning och el är helt klart bättre på mercedes 124, men maskinerna är, om inte mindre slitstarka, så iaf mindre täta på mercedes efter några år. Verkar vara vanligare att eltaklucka m.m pajar på mercor, men har inte vart med om tillräckligt många för att avgöra det.

Bra bilar bägge två, utom rostmässigt, där hade mercedes mycket att lära smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

7 482 Inlägg
13 januari 2012
jag har bara ett svar,, förmodligen sveriges vanligaste bil,, då det finns så många av dem ,, då blir dem poppis,, å hyffsat billiga smile

9 140 Inlägg
13 januari 2012
Navkapsel skrev:
twin_cam skrev:
rostmässigt, där hade mercedes mycket att lära smile

Hade?

Har dom inte det fortfarande? tongue

Smålänning
7 887 Inlägg
13 januari 2012
Putteliten skrev:
Navkapsel skrev:
twin_cam skrev:
rostmässigt, där hade mercedes mycket att lära smile

Hade?

Har dom inte det fortfarande? tongue

Numer är dom lika bra (dåliga?) som alla andra bilar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 januari 2012
twin_cam skrev:
Navkapsel skrev:
Remiss skrev:

Men kollar man på konstruktion är W124 säkrare då man inte blir mos vid en offsetkrock som i 740 smile Men på det stora hela ungefär likvärdiga.

Inte ens väghållningen i en W124 är särskilt mycket bättre idag, det har år och mil sett till, fler bussningar och skit som slits på mercan, en 300D med 57k mil på mätarn är rätt svampig smile

Kvalité på inredning och el är helt klart bättre på mercedes 124, men maskinerna är, om inte mindre slitstarka, så iaf mindre täta på mercedes efter några år. Verkar vara vanligare att eltaklucka m.m pajar på mercor, men har inte vart med om tillräckligt många för att avgöra det.

Jag tänkte på det Twin_cam skrev angående säkerheten, sedan menade jag inte att 700 inte var en säker bil utan att den inte var "Det överlägset säkraste valet på sin tid" vilket många verkar tro. Angående rost så visst var tidiga W124 känsliga men detsamma gäller tidiga 740; Det var väl först 1988 som det blev någon ordning på Volvo´s rostskydd?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
14 januari 2012
Rquired skrev:
twin_cam skrev:
Navkapsel skrev:

Jag tänkte på det Twin_cam skrev angående säkerheten, sedan menade jag inte att 700 inte var en säker bil utan att den inte var "Det överlägset säkraste valet på sin tid" vilket många verkar tro. Angående rost så visst var tidiga W124 känsliga men detsamma gäller tidiga 740; Det var väl först 1988 som det blev någon ordning på Volvo´s rostskydd?

87 och tidiga 88 verkar okej när det gäller 740? men först 88B fick det bra skyddet. Sedan verkar det som de med 90-utseendet gärna släpper i lacken mer än tidigare årsmod????

Men jag tror inte E-klass är ett farligt köp om man tänker hålla efter sin bil, något en bilintresserad oftast gör. (240 från t ex 1981 ska rosta som fan men min har klarat sig bra i 31 år, 27 000 mil och salt och den är inte ens i närheten av pedantskött genom åren. (Men heller inte direkt illa skött)
Senast redigerat av Navkapsel (14 januari 2012)

1 067 Inlägg
14 januari 2012
7leif är som folköl.   Lite pinsamt och billigt och man vill egentligen ha något ballare.. 

Tyvärr så går det inte alltid som man tänkt sig neutral

SMR | SM Racing
651 Inlägg
14 januari 2012
Hool skrev:
7leif är som folköl.   Lite pinsamt och billigt och man vill egentligen ha något ballare.. 

Tyvärr så går det inte alltid som man tänkt sig neutral

HAHAHA! lol

SM Racing

Sök