Låda till en zr12a :P

Ahlbom
17 september 2011 · 651 Inlägg

tjo  nu äre så en har skafat en såndära mds zr12a och får inget märkvärdigare bas så undrar vad för låda ska man ha.

ska de vara portad eller sluten och vad för lådmåt.
är ingen mds älskare så kan ej så mycke om dom och vad dom vill ha men testar denna för skoj skull.
så är tacksam för svar
big_smile

Wiper_Swe
17 september 2011 · 93 Inlägg

Hejsan smile

Finns färdiga lådritningar för ZR12 i portad och sluten låda på MDS hemsida.

Specs för basen:  http://www.mds.se/sv/product/15315/ZR12

Lådritningar: http://www.mds.se/sv/category/2460/Ladritningar

Mvh

MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /
Audi RS4 B5 (2001)
Ahlbom
17 september 2011 · 651 Inlägg

Wiper_Swe skrev:
Hejsan smile

Finns färdiga lådritningar för ZR12 i portad och sluten låda på MDS hemsida.

Specs för basen:  http://www.mds.se/sv/product/15315/ZR12

Lådritningar: http://www.mds.se/sv/category/2460/Ladritningar

Mvh

åfan tack så mycket wink

Wiper_Swe
17 september 2011 · 93 Inlägg

inga problem smile

Mvh

MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /
Audi RS4 B5 (2001)
Drönirettab
17 september 2011 · 21 761 Inlägg

Om lådan ska sitta i en 945 så tror jag dock inte att den spelar så väldigt mycket djupbas med tanke på att de två lådförslagen har 48/46 Hz avstämning, jag skulle nog föredra 35-40 Hz istället. Men det är ju bara att prova deras förslag och se hur det blir, teori och praktik går inte alltid ihop. smile

Ahlbom
17 september 2011 · 651 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om lådan ska sitta i en 945 så tror jag dock inte att den spelar så väldigt mycket djupbas med tanke på att de två lådförslagen har 48/46 Hz avstämning, jag skulle nog föredra 35-40 Hz istället. Men det är ju bara att prova deras förslag och se hur det blir, teori och praktik går inte alltid ihop. smile

okej du. för den lådan en har nu är ju iallafal dålig för har inte alls den bas som känns som de kan se plus hörs att den e liten för basen slår lite sad

vist mds är ju inte så bra men zr ska ju gå och hämta ut lite tongue

en är igentligen för mtx å dls men fick denna för bra pris så ska se om kan få fart pån.

du tror inte du kan  greja en bra ritning ? big_smile

Drönirettab
17 september 2011 · 21 761 Inlägg

Du skriver att basen slår lite, i så fall kan det vara slutsteget som inte orkar driva på basen ordentligt. Skriv vilket slutsteg du har och hur många liter nuvarande låda är på, även portens diameter och totala längd, då kan man kolla upp vad som mest troligt gör att lådan inte spelar som den ska. smile

Är det alltså din 945 det gäller?

Byggritning kan jag inte ge, men teoretiskt förslag på lådvolym och port är inga problem.

Ahlbom
17 september 2011 · 651 Inlägg

steg är allt så de duger. dls ultimate a6. vet en som drev 2st kicker l7 15 tumare med sådant steg tongue

ajjemen är 945an som är tängt. har 50 kvadrat stöm och jord kablar med extra batteri och 3,5 farad koding.

liter jadu vetej. jag som ej byggd lådan. är fusk för den läker lite luft med tongue

Drönirettab
17 september 2011 · 21 761 Inlägg

Har du parallellkopplat basens talspolar?

Den har dubbla 4 Ohms spolar, vilket blir 2 Ohm vid parallellkoppling och då ska steget kunna ge ut 870 WRMS enligt specen (nästan 800 W enligt test i en tidning), då borde basen röra på sig ganska hyfsat tycker jag. Om lådan dessutom är otät så bör konen röra på sig extra mycket. Men oavsett om basen rör sig mycket eller lite så ska inte lådan läcka luft, här är ett förslag på yttermått med 22 mm material:

Höjd: 344 mm
Bredd: 461 mm
Djup: 401 mm

Porten är en slotport som är 3,4 cm i innerbredd och totalt 73 cm lång, kanterna i båda ändar ska rundas av för att minska risken för flåsljud. Beräknad avstämning är 35 Hz, vilket brukar funka i en kombi för lite djuare bas. smile

Senast redigerat av Drönirettab (17 september 2011)

Ahlbom
17 september 2011 · 651 Inlägg

ser där smile hade vart kul och se om en kan få fart på basen smile steg å stöm har en. tror du kan göra en ritning i paint eller något liknade så en kan skicka te han som ska bygga lådan åt mej så den blir seriöst wink

men är väldidt tacksam för dit svar big_smile

Drönirettab
17 september 2011 · 21 761 Inlägg

Inte ritning, men mått på alla bitar (22 mm materialtjocklek) kan jag ge:

2 st 461 x 344 mm (baffel+bakre vägg)
2 st 461 x 360 mm (lock+botten)
2 st 360 x 300 mm (sidoväggar)
1 st 304 x 300 mm (första portväggen)
1 st 349 x 300 mm (andra portväggen)

Porten ska sitta på frontväggen precis bredvid basen, den blir vinklad inuti lådan och går parallellt med bakre väggen, den ska sluta precis 34 mm från sidoväggen om jag har räknat rätt. Det innebär att avståndet mellan sidoväggen och portväggens slut fungerar som en "osynlig sista bit" och den totala längden kommer att vara 72 cm, vilket är tillräckligt exakt. Portens innerbredd ska vara 34 mm hela vägen. smile

Ahlbom
17 september 2011 · 651 Inlägg

Drönirettab skrev:
Inte ritning, men mått på alla bitar (22 mm materialtjocklek) kan jag ge:

2 st 461 x 344 mm (baffel+bakre vägg)
2 st 461 x 360 mm (lock+botten)
2 st 360 x 300 mm (sidoväggar)
1 st 304 x 300 mm (första portväggen)
1 st 349 x 300 mm (andra portväggen)

Porten ska sitta på frontväggen precis bredvid basen, den blir vinklad inuti lådan och går parallellt med bakre väggen, den ska sluta precis 34 mm från sidoväggen om jag har räknat rätt. Det innebär att avståndet mellan sidoväggen och portväggens slut fungerar som en "osynlig sista bit" och den totala längden kommer att vara 72 cm, vilket är tillräckligt exakt. Portens innerbredd ska vara 34 mm hela vägen. smile

tackar. ska en se om detta kan bli en bra låda här tongue blir iväg å handla på måndag nu big_smile

Drönirettab
17 september 2011 · 21 761 Inlägg

Porten blir förresten ca 74 cm totalt, jag glömde att räkna med hålet i baffeln. smile

Hoppas alla mått blev rätt nu, blev en del räknande med miniräknaren.

Ahlbom
18 september 2011 · 651 Inlägg

Drönirettab skrev:
Porten blir förresten ca 74 cm totalt, jag glömde att räkna med hålet i baffeln. smile

Hoppas alla mått blev rätt nu, blev en del räknande med miniräknaren.

jupp ska se om en kan får ihop något smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang