tjo nu äre så en har skafat en såndära mds zr12a och får inget märkvärdigare bas så undrar vad för låda ska man ha.
ska de vara portad eller sluten och vad för lådmåt. är ingen mds älskare så kan ej så mycke om dom och vad dom vill ha men testar denna för skoj skull. så är tacksam för svar
Om lådan ska sitta i en 945 så tror jag dock inte att den spelar så väldigt mycket djupbas med tanke på att de två lådförslagen har 48/46 Hz avstämning, jag skulle nog föredra 35-40 Hz istället. Men det är ju bara att prova deras förslag och se hur det blir, teori och praktik går inte alltid ihop.
Om lådan ska sitta i en 945 så tror jag dock inte att den spelar så väldigt mycket djupbas med tanke på att de två lådförslagen har 48/46 Hz avstämning, jag skulle nog föredra 35-40 Hz istället. Men det är ju bara att prova deras förslag och se hur det blir, teori och praktik går inte alltid ihop.
okej du. för den lådan en har nu är ju iallafal dålig för har inte alls den bas som känns som de kan se plus hörs att den e liten för basen slår lite
vist mds är ju inte så bra men zr ska ju gå och hämta ut lite
en är igentligen för mtx å dls men fick denna för bra pris så ska se om kan få fart pån.
Du skriver att basen slår lite, i så fall kan det vara slutsteget som inte orkar driva på basen ordentligt. Skriv vilket slutsteg du har och hur många liter nuvarande låda är på, även portens diameter och totala längd, då kan man kolla upp vad som mest troligt gör att lådan inte spelar som den ska.
Är det alltså din 945 det gäller?
Byggritning kan jag inte ge, men teoretiskt förslag på lådvolym och port är inga problem.
Den har dubbla 4 Ohms spolar, vilket blir 2 Ohm vid parallellkoppling och då ska steget kunna ge ut 870 WRMS enligt specen (nästan 800 W enligt test i en tidning), då borde basen röra på sig ganska hyfsat tycker jag. Om lådan dessutom är otät så bör konen röra på sig extra mycket. Men oavsett om basen rör sig mycket eller lite så ska inte lådan läcka luft, här är ett förslag på yttermått med 22 mm material:
Höjd: 344 mm Bredd: 461 mm Djup: 401 mm
Porten är en slotport som är 3,4 cm i innerbredd och totalt 73 cm lång, kanterna i båda ändar ska rundas av för att minska risken för flåsljud. Beräknad avstämning är 35 Hz, vilket brukar funka i en kombi för lite djuare bas.
Senast redigerat av Drönirettab (17 september 2011)
ser där hade vart kul och se om en kan få fart på basen steg å stöm har en. tror du kan göra en ritning i paint eller något liknade så en kan skicka te han som ska bygga lådan åt mej så den blir seriöst
Inte ritning, men mått på alla bitar (22 mm materialtjocklek) kan jag ge:
2 st 461 x 344 mm (baffel+bakre vägg) 2 st 461 x 360 mm (lock+botten) 2 st 360 x 300 mm (sidoväggar) 1 st 304 x 300 mm (första portväggen) 1 st 349 x 300 mm (andra portväggen)
Porten ska sitta på frontväggen precis bredvid basen, den blir vinklad inuti lådan och går parallellt med bakre väggen, den ska sluta precis 34 mm från sidoväggen om jag har räknat rätt. Det innebär att avståndet mellan sidoväggen och portväggens slut fungerar som en "osynlig sista bit" och den totala längden kommer att vara 72 cm, vilket är tillräckligt exakt. Portens innerbredd ska vara 34 mm hela vägen.
Inte ritning, men mått på alla bitar (22 mm materialtjocklek) kan jag ge:
2 st 461 x 344 mm (baffel+bakre vägg) 2 st 461 x 360 mm (lock+botten) 2 st 360 x 300 mm (sidoväggar) 1 st 304 x 300 mm (första portväggen) 1 st 349 x 300 mm (andra portväggen)
Porten ska sitta på frontväggen precis bredvid basen, den blir vinklad inuti lådan och går parallellt med bakre väggen, den ska sluta precis 34 mm från sidoväggen om jag har räknat rätt. Det innebär att avståndet mellan sidoväggen och portväggens slut fungerar som en "osynlig sista bit" och den totala längden kommer att vara 72 cm, vilket är tillräckligt exakt. Portens innerbredd ska vara 34 mm hela vägen.
tackar. ska en se om detta kan bli en bra låda här blir iväg å handla på måndag nu