Glapp i hjullager Volvo 850

MT-Adam
17 september 2011 · 272 Inlägg

Hej!

Efter avslag på besiktningen med glapp i hjullager fram åkte jag till skroten. Köpte styrknoge/styrspindel eller vad det heter för 800kr, säljaren säger att det är 1 mån garanti på den, men lik förbannat så är det ju ändå glapp i lagret från den köpta delen.. Ska/ får det glappa lite grand, eller har säljaren tagit 2h tur/retur från mig..? Lagret går ojämnt trögt åxå, vilket jag sa när jag köpte den, ska jag lämna tillbaka det och fixa min gamla ist? (saknar dock hel ABS sensor och bromssköld


Mvh

Xoff Volvo tönt... =)
17 september 2011 · 2 344 Inlägg

hjullagerhubben är ju en lös del som endast sitter i 4skruvar bakifrån i spindlen? har du plockat hela spindlen med hjullager på skroten då?

hjullagerhubben kostar 549:- och en ABS givare kostar 299:- på biltema, sköld 99:- altså helt nya grejjer för ungefär samma peng...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
MT-Adam
17 september 2011 · 272 Inlägg

Xoff skrev:
hjullagerhubben är ju en lös del som endast sitter i 4skruvar bakifrån i spindlen? har du plockat hela spindlen med hjullager på skroten då?

hjullagerhubben kostar 549:- och en ABS givare kostar 299:- på biltema, sköld 99:- altså helt nya grejjer för ungefär samma peng...

ja det stämmer, det är bara att enligt kollega där jag jobbade så har biten gått i graven då jag bad honom lossa skruvarna som rostat fast med hjälp av svetsen. Något gick dock fel. Allvarligt fel... Enligt honom och en annan så är delen skrot nu. Jag har inte sett den själv, ska hämta den på måndag och kolla om det går att rädda den tänkte jag.

Men av någon anledning sägs det ligga svets i abs-sensorn och alla bultarna sitter kvar osv.. O_o

Don´t drink and weld! roll^^

Xoff Volvo tönt... =)
17 september 2011 · 2 344 Inlägg

har man bara rätt verktyg brukar man kunna få bort hubben, tror den sitter med TORX skruvar redan på 850 (det gör den iaf på x70) så bara man har en torx hylsa och riktigt krafthandtag brukar man få väck dem, om inte så är det smidigare att ta vinkelslipen och kapa bort skallen på dem, kvittar ju att skruvarna sitter kvar i hubben, den skall ju ändå kastas. (jag fick kapa 1 när jag delade spindlarna jag renoverade)

så ifall nu spindlen mot förmodan är kass och bortom att fixa tror jag ändå det är bättre att isåfall hitta en spindel (lös) på en skrot eller liknande, och köpa ny hubb/ABS/sköld till den.

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
strandberg31
17 september 2011 · 2 419 Inlägg

Det är lätt att förstöra nedre infästningen på spindeln! Har jag märkt tongue

Lagret ska inte glappa gå trögt osv! Ska gå hur fint som helst! Köp en ny spindel (beg) Sen åker du till biltema och köper resten du behöver! smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
MT-Adam
18 september 2011 · 272 Inlägg

Ja det är torx skruvar, och nej det gick inte att dra upp dom, nästan 20 år har bitit lite på bilen om man säger så! ^^

Okej då lämnar jag tillbaka helvetet! Surt att ha lagt 1h /7liter soppa enkel väg för delen å behöva få göra det igen bara... -.-

Borde varit lite mer kritisk när jag hämtade delen, fanns dock bara den och säljaren påstod att den är bra och har garanti, men nu när jag känner på den märker jag ju att det knappast kan vara bra, tror inte ens den går igenom ombesiktningen med detta lager...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang