Audi S2 turbon fladdrar/laggar helt plötsligt?

dank
17 september 2011 · 60 Inlägg

Tjena,  Köpte mig en S2 92:a igår och den gick finemang hem och motorn är ny renoverad sen 4k mil med top/packningar/pump/turbo osv. Men tjejen tankade i 95 oktan i den så jag tänkte ähh va fan idag och slängde i 98:a! Och nu undrar jag kan detta orsaka mitt turbo problem? För den fladdrar som fan när man maler på 2-3 typ? Kan det behövas lite ordentligare mappning? För Turbo laddar ganska sent med mycket ketchup effekt.

Men det som är gjort via förra ägarn är:
Chippad tror steg 2 ? för den ska leverera 300-330.
7A kam
Öpper filter med 3" avg system.

Eller finns det några "Standard" läckage på dom här asen? för man tappar laddet och den laggar ibland och mindre ibland!

Hoppas med bra svar!

Söker du rekond? Ta en titt på www.Servtech.se !
fish Allfixare
18 september 2011 · 1 475 Inlägg

Bränslet tror jag har mindre betydelse... Märker ingen skillnad alls på min mellan 95 och 98. Är det originalturbon på den så kan du glömma 330hk. Original turbon maxar som absolut mest 300hk och då är den slut efter inte så lång stund. 7a kammen är nog det som gör att den laggar, det du gör med 7a kammen är att enkelt förklarat flyttar lite av botteneffekten och lägger den effekten längre upp i topp registret. Dvs att blir slöare på botten och att  den varvar längre eller orkar dra längre ist för att dö ut runt 6k rpm som original gör.

Det jag skulle tro är fel är att din wastegate kärvar så den inte stänger riktigt och håller sig smygöppen eller så är turbon slut.

dank
18 september 2011 · 60 Inlägg

kan det vara magnetventilen med? får kolla upp det där med wastegaten helt enkelt, hur kollar man upp den som lättast?

Söker du rekond? Ta en titt på www.Servtech.se !
fish Allfixare
18 september 2011 · 1 475 Inlägg

Kan ju ifs vara N75 ventilen oxå (magnetventilen) Wastegaten skruvar du av locket på och drar kolven upp och ner lite försiktigt och känner om den kärvar på axeln eller glappar på axeln.

Krogis
18 september 2011 · 96 Inlägg

dank skrev:
kan det vara magnetventilen med? får kolla upp det där med wastegaten helt enkelt, hur kollar man upp den som lättast?

DU känner att den har förspänning dvs att klockan drar i stången någorlunda så att plattan där inne håller emot avgastrycket.Det går mäta också om man är osäker. Sen kan du testa med trycklyft o se att den även öppnar vid rätt tryck. Man kan göra en lättare kolla på MV genom att blåsa i hålen och då vill jag minnas att det inte skall komma luft ur ett av dem. Sen kan man även koppla förbi den o testa om det är skillnad osv...

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
fish Allfixare
18 september 2011 · 1 475 Inlägg

Krogis skrev:

dank skrev:
kan det vara magnetventilen med? får kolla upp det där med wastegaten helt enkelt, hur kollar man upp den som lättast?

DU känner att den har förspänning dvs att klockan drar i stången någorlunda så att plattan där inne håller emot avgastrycket.Det går mäta också om man är osäker. Sen kan du testa med trycklyft o se att den även öppnar vid rätt tryck. Man kan göra en lättare kolla på MV genom att blåsa i hålen och då vill jag minnas att det inte skall komma luft ur ett av dem. Sen kan man även koppla förbi den o testa om det är skillnad osv...

Sitter en separat WG På S2 original så du vet... Ingen klocka eller lock i turbon. Ser ut som en omodern HKS WG typ, monterad uppepå grenröret. Finns en bild på min motor bland mina bilder, sitter strax till höger om LMM på bilden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang