4054
Sök

Gnidande ljud vid gaspådrag Saab 900.

614 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Får ett väldigt konstigt gnidande ljud från motorrummet på min saab 900 års 87 när man gasar.
Ljudet låter nästa som när man gnider en ballong mot något.

Händer bara när man gasar och släpper man gasen försvinner ljudet.
Det blir lixom friktion någonstans. Går lite i banorna på om det skulle kunna vara ett motorfäste som börjar ge upp.?

Någon som har koll`?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Svetsare
3 150 Inlägg
20 september 2011
Är du helt säker på att det inte är generatorremmen?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

614 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
ZonaX skrev:

Att generatorremmen blivit torr och gammal menar du så att den spinner runt hjulet??

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Svetsare
3 150 Inlägg
20 september 2011
rybbe skrev:
ZonaX skrev:

Att generatorremmen blivit torr och gammal menar du så att den spinner runt hjulet??

Exakt, kolla om den verkar slak och sliten smile
Annars har jag nog ingen aning tongue
Senast redigerat av ZonaX (20 september 2011)

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

614 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
ZonaX skrev:
rybbe skrev:
ZonaX skrev:

Kunde ju varit värt att kolla upp faktiskt. Skulle ju även kunna vara remmen till servon i såna fall. big_smile
Vet du förresten hur man kollar om ett motorfäste är dåligt? dom ska vara ganska hårda antar jag ifrån början så borde väl börja bli dåliga ifall dom är spruckna och mjuka

Svetsare
3 150 Inlägg
20 september 2011
rybbe skrev:
ZonaX skrev:
rybbe skrev:

Kunde ju varit värt att kolla upp faktiskt. Skulle ju även kunna vara remmen till servon i såna fall. big_smile
Vet du förresten hur man kollar om ett motorfäste är dåligt? dom ska vara ganska hårda antar jag ifrån början så borde väl börja bli dåliga ifall dom är spruckna och mjuka

Jag vet faktiskt inte riktigt hur man kollar motorfästena men jag kan tänka mig att växlarna kanske blir svårare att få i samt att det kanske uppstår mer vibrationer och grejer när dom är dåliga  tongue  Sen som du säger så borde de ju  vara spruckna o mjuka typ när dom är kassa.
Senast redigerat av ZonaX (20 september 2011)

Sök