Mitsubishi Galant -01, "Skrikande ljud" vid start och uppvarvning

Malware
21 september 2011 · 1 Inlägg

Hejsan!

Jag har ett problem med min nyinköpta bil, den har börjat skrika - ungefär som när man drar en ballong mot frigolit, varje gång man startar den. Den skrek lite mindre förut, men jag vet inte om det är i och med kyla eller att problemet bara blir värre - för nu skriker den från 0 - 1000 varv. Går man högre än så låter ljudet normalt.

Jag har upplevt att bilen skakar mer på tomgång än tidigare och att den ibland låter som en symaskin när man varvar den. Det är som ett tickande som tickar snabbare när man varvar upp och långsammare när man varvar ner - men det är liksom där, och jag tror inte att det har varit där förut.

Så vitt jag vet så är den servad och kammrem bytt efter 12 eller 14.000 mil. Nu har den gått 18 ungefär och jag har inte kört några längre sträckor med den.

Jag kan sjukt lite om bilar, så jag hoppas på att kunna få lite hjälp, och gissningar på ungefär vad kostnaden skulle vara att laga den.

Tackar!

Acke88
21 september 2011 · 345 Inlägg

"Skrikljud" skulle typa på styrservons eller generatorns rem slirar. Om tickandet kommer inifrån motorn är det antagligen ventilerna som behöver justeras.

Volvo 940 (1995)
Volvo XC70 (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang