3726
Sök

Volvo 850 - 3 olika problem - Hjälp mig lösa dem

853 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
Hej, god afton osv.

För en vecka sen vart jag ägare till en 1993 årsmodell av en Volvo 850 GLT Automat, 170hk

Bilen hade stått i cirka 1.5 år och körts minimalt. Jag har löst det mesta nu, som tex. bromsar som inte vill fungera, lampor och relä till bensinpumpen osv.

Men har tre problem som återstår:

1. Trög styrning, detta kom bara för någon dag sen. Lite halft servo, halft utan känns det. Kan det vara den där "ledkulan" som sitter inne i kupén efter rattstången?

2. Tomgången är konstig. Den är helt okej när jag står i N, men när jag lägger i D så händer det att den åker ner 200-250 varv/minut. Detta märks tydligt, blir lite halvt motorstopp känsla. Alltså när jag står stilla med D i så hoppar den ner och sedan går upp till normalt varv på cirka 900-950, sen ner igen efter ibland någon sekund, ibland 30 sekunder i bland 1 minut.

Det enda jag gjort är att jag tagit av tomgångsmotorn och smörjt och blåst rent den. Ingen skillnad.
Bränslefiltret är inte bytt på år och dar, rostigt och fult.

3. Farthållare vägrar fungera, dock det enda jag gjort är att kolla att säkringen är hel samt bytt relät.

Jag vore jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig.

roll
Senast redigerat av Johanness (24 september 2011)

513 Inlägg
25 september 2011
Olja?
Om nu bilen stått ett tag så kolla oljan och kanske även ett byte av den. Det gäller både problem ett och två.
Kan ju vara så att den är dålig och lite av den i servot och då funkar den ju inte optimalt.
Samma gäller automatlådan, kan göra stor skillnad med ny olja speciellt om den stått länge.
Vad det gäller farthållaren så vet jag att det sitter ett gäng slangar osv under batterihyllan/ vid ljuset. Kolla där men du får nog säkert bättre svar av dom som verkligen kan.

853 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Melin82 skrev:
Olja?
Om nu bilen stått ett tag så kolla oljan och kanske även ett byte av den. Det gäller både problem ett och två.
Kan ju vara så att den är dålig och lite av den i servot och då funkar den ju inte optimalt.
Samma gäller automatlådan, kan göra stor skillnad med ny olja speciellt om den stått länge.
Vad det gäller farthållaren så vet jag att det sitter ett gäng slangar osv under batterihyllan/ vid ljuset. Kolla där men du får nog säkert bättre svar av dom som verkligen kan.

Oljan är bytt, dock hade jag i bara fem liter, så halva stickan är fylld bara. Om det på verkar det hela vet jag inte?

Automatoljan ser sisådär ut, tappa fastheten som olja har, kanske lär byta. Vet inte.

Sök