4640
Sök

Batteri spöket!!!!! hjälp?

11 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
händelseförlopp: Jag laddar mitt batteri fullt monterar det startar o kör och det laddar ur efter några få mil, har bytt generatorkol och jordkablarna. men det fungerar inte ändå:O bilen är en volvo 245 gl-88 vad är problemet? kan det vara så att batteriet är så dåligt att generatorn inte orkar ladda upp det?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
25 september 2011
kan vara dioderna på generatorn som har packat o därmed drar ur batteriet, plus att batteriet ev. är kass o ej klarar av belastning...

11 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
okej då ska jag jaga tag på en ny generator och byta batteri då o se hur det fungerar, Tack på förhand

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
25 september 2011
börja med o byta batteri samt när motorn är igång mäta på polerna om du har runt 14.4v vilket gen. bör ladda

11 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Det är sant så sant smile

1 482 Inlägg
25 september 2011
sir_daniel skrev:
börja med o byta batteri samt när motorn är igång mäta på polerna om du har runt 14.4v vilket gen. bör ladda

En frisk generator levererar runt 14.4 volt i testbänk, i bilen är det helt normalt att det kan ligga på 13.2+volt med helt ny o frisk generator. Allt under 13volt är dock inge vidare. Beror helt på vilka förbrukare som finnns.

Fast en 240 bör ladda kanska högt metanke på att det inte finns spec mycket förbrukare.
Senast redigerat av Noxxer (25 september 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

21 761 Inlägg
25 september 2011
Noxxer skrev:
i bilen är det helt normalt att det kan ligga på 13.2+volt med helt ny o frisk generator. Allt under 13volt är dock inge vidare. Beror helt på vilka förbrukare som finnns.

Fast med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget så ska spänningen kunna ligga runt 14-14,4 V, ligger det nedåt 13,2 V i det läget så är antingen tomgången ruskigt låg (typ 500 varv eller liknande) eller så har man laddningsproblem. smile

1 482 Inlägg
25 september 2011
Drönirettab skrev:
Noxxer skrev:
i bilen är det helt normalt att det kan ligga på 13.2+volt med helt ny o frisk generator. Allt under 13volt är dock inge vidare. Beror helt på vilka förbrukare som finnns.

Fast med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget så ska spänningen kunna ligga runt 14-14,4 V, ligger det nedåt 13,2 V i det läget så är antingen tomgången ruskigt låg (typ 500 varv eller liknande) eller så har man laddningsproblem. smile

Jo i en tex Volvo 240 är det ju så, men nyare bilar med väldigt mycket elektronik så är det ingen ovanlighet att laddströmen ligger strax under 14volt på tomgång pga många förbrukare man inte kan göra något åt.

Jag har väll mätt runt 100+ bilar på lackverkstaden just för att se om 14.4volt stämmer. Ingen nyare bil har vart över 14volt på tomgång. Inte ens en Splitterny Bmw 335D låg över 14volt på tomgång.

Mustange ligger dock på 16volt vid tomgång, och 14-15 vid körning. Så beror mycket på bil.

Väldigt offtopic men jag anser att det kanske värt att ta upp så folk inte springer o spenderar pengar på en generator när det igentligen är något annat som kan spöka.
Senast redigerat av Noxxer (25 september 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

11 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
jag ska ta min mätarmojäng och gå ut o prova i morgon så får vi se vad som händer. tack för tipsen btw, är alltid kul att få ingående beskrivningar!big_smile

Sök