2384
Sök

Hur länge håller en kamrem på en golf 3a årsm 96? alltså hur många mill?

230 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Hejsan! Jag undrar hur många mil man kan köra med en golf 3a årsm 96 innan kamremen behövs bytas? samt hur länge vattenpumpen plus rem håller?

Hör av er så fort som möjligt!

MVH Nils

Avstängd
10 388 Inlägg
25 september 2011
Om jag inte är helt snett på det så är det var 12000:e mil ELLER vart 5e år (vilket som nu kommer först)

Sen tycker jag nog att med tanke på att en vattenpump kostar 3-4-500:- så är det nog lika bra att byta den när man ändå "håller på",tillsammans med termostat,  en ganska billig "försäkring".

- - Edit - -

Rätt ska vara rätt osv

- - Edit 2 - -

Det är förbannat svårt att få rätt att BLI rätt...nu så! tongue
Senast redigerat av it_mutt (25 september 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
26 455 Inlägg
25 september 2011
Hur långt är ett snöre?

Min farfars bror visste inte om att man skulle byta kamrem över huvudtaget med sin Volvo 245:a, vilket resulterade i att han passerade två intervaller innan den slutligen blev bytt.
Men han hade förmodligen tur.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
10 388 Inlägg
25 september 2011
Självklart är det så. Vet också folk som kört bra mycket längre än vad som är rekommenderat utan problem. Men, man kan ju kanske ha rekommenderad intervall som en bra fingervisning iaf smile

230 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
Om jag inte är helt snett på det så är det var 12000:e mil ELLER vart 5e år (vilket som nu kommer först)

- - Edit - -

Rätt ska vara rätt osv

- - Edit 2 - -

Det är förbannat svårt att få rätt att BLI rätt...nu så! tongue

Okej bilen har gått 25.500mil och min kompis har inte hört några missljud eller så. men vad händer om den går av? blir det bara skrot? Sen har vi ett lite större problem. det låter som ett lager till vattenpumpen håller på att gå. är inte riktigt säker på att det är de lagret men jag tror det nästan. vad händer om det skär? går hela motorn eller?

Avstängd
10 388 Inlägg
25 september 2011
Jag är inte helt hundra, men jag tror att det INTE blir ventilsallad på golfarna (jag är som sagt inte helt säker).

Och det behöver iofs inte bli några missljud, även om jag personligen oftast anser att NORMALT sett så går inte en kamrem av av sig själv, utan det är "pga något" (spännare som skär eller liknande). Men visst, har den gått det dubbla så kan det ju så klart vara som så att den har blivit väldigt utsliten o skulle kunna gå av pga det.

Mnja, skär vattenpumpen, som i att den stannar, så drar väl tempen iväg då vattnet inte cirkulerar, o det finns väl risk för att den kokar som följd. Vilket då för med sig en del .

Tror som sagt vattenpumpen springer lös på runt 400:- på biltema,  och en kamremsats på en 6-700:- på samma ställe (vet inte om spännaren ingår då dock, och det varierar ju lite beroende på motor). Och vad jag vill minnas från när vi bytte på polarens, så var det typ 2/5 i svårighetsgrad enligt Haynes, så det är inte heller något som är toksvårt.
Senast redigerat av it_mutt (25 september 2011)

230 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
Jag är inte helt hundra, men jag tror att det INTE blir ventilsallad på golfarna (jag är som sagt inte helt säker).

Och det behöver iofs inte bli några missljud, även om jag personligen oftast anser att NORMALT sett så går inte en kamrem av av sig själv, utan det är "pga något" (spännare som skär eller liknande). Men visst, har den gått det dubbla så kan det ju så klart vara som så att den har blivit väldigt utsliten o skulle kunna gå av pga det.

Mnja, skär vattenpumpen, som i att den stannar, så drar väl tempen iväg då vattnet inte cirkulerar, o det finns väl risk för att den kokar som följd. Vilket då för med sig en del .

Tror som sagt vattenpumpen springer lös på runt 400:- på biltema,  och en kamremsats på en 6-700:- på samma ställe (vet inte om spännaren ingår då dock, och det varierar ju lite beroende på motor). Och vad jag vill minnas från när vi bytte på polarens, så var det typ 2/5 i svårighetsgrad enligt Haynes, så det är inte heller något som är toksvårt.

Okej okej för han har nog sålt bilen och sagt att vattenpumpen och kamremen är såld. varför vet jag inte. men kan dem stämma honom om den går av? Han ska sälja den för 8-9tusen!

Avstängd
10 388 Inlägg
25 september 2011
Vet inte vad dom faktiskt KAN göra. Personligen vill jag ju alltid gärna se något papper på sådant, om inte annat iaf kvitto på att sakerna är inköpta. Men ptja, det är ju att ha sålt något o sagt att det är något, eller i ett visst skick, som det inte är. Så det skulle väl kunna trilla under bedrägeri

230 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
Vet inte vad dom faktiskt KAN göra. Personligen vill jag ju alltid gärna se något papper på sådant, om inte annat iaf kvitto på att sakerna är inköpta. Men ptja, det är ju att ha sålt något o sagt att det är något, eller i ett visst skick, som det inte är. Så det skulle väl kunna trilla under bedrägeri

jo men det är en gammal bil allt kan ju hända liksom. han har sagt att han gjort det själv och inte har några kvitto på det. men jag tycker bara det är dumt av honom och säga så. men är man en vanlig svenssron och köper en bil från 96 som nästan gått 26tusen så förstår man nog att allt kan hända, inte för att ja vill skydda honom men så tycker ja i alla fall att det är

Avstängd
10 388 Inlägg
25 september 2011
Mnja, men som sagt, om någon säger sig ha bytt kamrem osv, så "ska" inte den gå sönder på ytterligare 12000mil, men ja.

Det kan ju gå, även om det inte är något jag själv skulle rekomendera

230 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
Mnja, men som sagt, om någon säger sig ha bytt kamrem osv, så "ska" inte den gå sönder på ytterligare 12000mil, men ja.

Det kan ju gå, även om det inte är något jag själv skulle rekomendera

jovisst är det så, men allt kan hända, nej ja tycker inte heller det låter som en bra idè. Men det hade varit skillnad om det va en bil för 200tusen som dem sa att kamremen va nybytt på fast den inte va det, tycker jag iaf 8tusen är ju inga pengar för en bil om man tänker så

Avstängd
10 388 Inlägg
25 september 2011
Nej, men 8000 för en bil som ger upp efter en månad är kanske inte så roligt...

Ser man det så så är ju en bil för 200.000 mer lönt att fixa till om kamremen går

230 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
Nej, men 8000 för en bil som ger upp efter en månad är kanske inte så roligt...

Ser man det så så är ju en bil för 200.000 mer lönt att fixa till om kamremen går

jo men skulle det hända något får det ju bli ett återköp det är ju inte svårare än så.

Sök