Köp råd Dodge Magnum?

KrilleM
26 september 2011 · 51 Inlägg

Tja.

Börjar bli dags för en ny familjebil! Mina funderingar går till en Dodge Magnum.
Har ni nån åsikt om denna bil? Bränsleförbrukning? Servicekostnader? Körkänsla... etc.

Vore tacksam för svar!

Ha de gött / Krille

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2011 · 17 559 Inlägg

KrilleM skrev:
Tja.

Börjar bli dags för en ny familjebil! Mina funderingar går till en Dodge Magnum.
Har ni nån åsikt om denna bil? Bränsleförbrukning? Servicekostnader? Körkänsla... etc.

Vore tacksam för svar!

Ha de gött / Krille

Jag har en Chrysler 300C vilket är samma bil fast lite yttre skillnader. Den är stor och tung och har sina rötter i en Mercedes. Absolut ingen racerbil på småvägar! Stadig som tåget och sätta farthållaren på 200 km/h gör att man utan problem kan prata med folk i baksätet utan att höja rösten. Magnum är lite ovanlig. Kanske en 300C istället? Samma bil fast lättare om något händer. Främre bromsskivor käkar dessa om du funderar på en begagnad. Fick mina bytta på nybilsgarantin. Åttan är törstig som fan. Bara att inse. Finns de med samma 2.7-liters mopedmotor som jag har kör du lätt på under litern!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MeepMeep Finraggare
27 september 2011 · 2 381 Inlägg

Jag kör dodge magnum (som förövrigt är till salu för jag jagar nytt) och här är mina tankar

Komfort
Du åker hyfsat tyst och lugnt. Utväxlingen är bra och jag brukar puttra fram i 130 i ca 1900 varv med 20" på. Helt okej. Lågt kupeljud, men med lite knarr och darr i plasten som bilen är byggd av

Soppa
Med orginalmappen och v-power i tanken dricker min 1.20 blandad, med roligare mapp i och blyfot ca 1.6 så det är inte helt billigt att åka runt, men det är förbannat roligt

Servicekostnader
Köper du min bil så har du inga (skämt å sido) - stora servicen på 6500 gick på 3120 spänn, vilket inte är så farligt. Ny fjärdring runt hela för 13 ink jobb och delar kändes helt okej med. Det enda som var trist var nya bakaxlar för damask eller abs-krans inte går att byta separat gick på 25, men vid normal körning skall du inte behöva byta dem.

Körkänsla
Du åker som en kung. SRT8 sätena med sin lätta skålning är som fotöljer, har sällan åkt så bra i en bil som ändå inte är dyrare än vad den är. Håll dig borta från 2.7 och 3.5 liters bilarna om du vill ha någon slags prestanda - 5.7 har MDS som stänger av 4 cylindrar, men i praktiken är det inte stor skillnad. Med SRT8n har du uppgraderad fjädring och ordentliga brembo-bromsar samt styvare chassi så jag tycker inte bilen gör bort sig på småvägar. visst, ingen ban-maskin, men det räcker och blir över för min familj.

Jag tycker det är den optimala familjebilen - på torsdagen kör du hem en soffa från ikea i den, på fredagen drar du till Kolmården med ungar, fru, vagn och kylväska och har fortfarande plats för lite extralast och på lördagen åker du till Kjula utan att göra bort dig..


Hör av dig om du vill ha svar på mer specifika frågor!

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Nick666 Baron
27 september 2011 · 184 Inlägg

Vill inye gå off topic, men fattar inte ovan...."kjula" ???

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
27 september 2011 · 938 Inlägg

Kjula dragway, dragracingbana...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Nick666 Baron
27 september 2011 · 184 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Kjula dragway, dragracingbana...

Men lol, hur skall man veta det :p
Känner du till meca?
Men säger man meca raceway så fattar folk smile

Ang magnum, jag hade personligen gått på srt8:an om den finns med manuell växellåda

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
palleninja
27 september 2011 · 42 Inlägg

nu har jag inte en aning om var habo ligger men om det är snö på vintern så är awd varianten jävligt bra på att ta sig fram och dra grejjer.

förbrukningen är som minst 0.98 på min efter landsväg.(awd)

MeepMeep Finraggare
27 september 2011 · 2 381 Inlägg

Nej Dodge Magnum finns inte med manuell växellåda men en automatare med autoshift så du växlar med höger vänster på spaken

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Stefan Varberg Supraman
27 september 2011 · 2 300 Inlägg

Börja med att fråga dig själv hur mkt pengar vill du lägga på bränslet.
Vi e uppe på 14 kr litern nu och den du e ute efter drar lätt över de vid blandad körning.

Bilar med hög bränsleförbrukning tappar andrahandsvärde snabbare än snåla så e de bara.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
tsdi Egenföretagare
27 september 2011 · 2 496 Inlägg

Jag har problem med motorn i min Dodge Ram Hemi (samma snurra som i 5,7ans Magnum) Bytt lyftare, Stötstänger, Vipparmsbryggor osv osv men den skramlar fortfarande som en gammal diesel när den är kall!

Köpte bilen varm (han hämtade mig på tågstationen) och hörde då inte felet. Har haft bilen i säkert 2år nu utan att den rasat men ljudet har blivit värre med tiden (ca 3000mil)

Kanske inget som händer på alla men tänk på det!

PS: Min bil hade rullat ca 10000mil vid inköp!

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
bosabengt
27 september 2011 · 2 035 Inlägg

Ska det va så ska det va, dvs V8 =O)
Tråkigt när man ändå ska köpa nytt att snåla.

Jag tycker dem är snygga utanpå men ack så fula inuti. Säterna ok samt mätarhusen var ju rätt coola annars rätt tråkigt inuti. Troode mer utav en sån snygg bil.

Biljudsveteran sen 1984!
MeepMeep Finraggare
27 september 2011 · 2 381 Inlägg

Min har SNITTAT 1.4 inklusive banåkning och raktframgasande samt frugan som kör 2 kilometer kallstart. Min Saab drar 1.1 och jag tycker jag åker fan så mycket bättre i en magnum.

Tycker andrahandsvärdet på en srt8 håller sig rätt okej, de bud jag fått är inte helt åt helsike ifrån vad jag vill ha...

Det är inte exakt samma hemi i ramen, eller iofs block är samma men ramen har lite annorlunda utformning. Det är inte magnetventilerna du hör som du tycker rasslar?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
bosabengt
27 september 2011 · 2 035 Inlägg

Tycker inte alls andrahandsvärdet är så bra. Hittade nån 07a med 7000 mil på mätaren för 165000. osäker på siffrorna men det är väl en jävla värdeminskning?
Vet dock inte nypris men jag har fått för mig att detta är ett premiummärke som kostar därefter. Typ som bmw och mercedes.

Biljudsveteran sen 1984!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 september 2011 · 3 929 Inlägg

kameramannen skrev:
Min har SNITTAT 1.4 inklusive banåkning och raktframgasande samt frugan som kör 2 kilometer kallstart. Min Saab drar 1.1 och jag tycker jag åker fan så mycket bättre i en magnum.

Tycker andrahandsvärdet på en srt8 håller sig rätt okej, de bud jag fått är inte helt åt helsike ifrån vad jag vill ha...

Det är inte exakt samma hemi i ramen, eller iofs block är samma men ramen har lite annorlunda utformning. Det är inte magnetventilerna du hör som du tycker rasslar?

De folk som ger såna bud har oftast inte ens pengarna.

Kan bara säga såhär, det är en Amerikansk bil, var beredd på plastig inredning och knarr! Inget man riktigt kan komma ifrån med en jänk ...

Senast redigerat av Thunderbird88 (27 september 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2011 · 17 559 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

kameramannen skrev:
Min har SNITTAT 1.4 inklusive banåkning och raktframgasande samt frugan som kör 2 kilometer kallstart. Min Saab drar 1.1 och jag tycker jag åker fan så mycket bättre i en magnum.

Tycker andrahandsvärdet på en srt8 håller sig rätt okej, de bud jag fått är inte helt åt helsike ifrån vad jag vill ha...

Det är inte exakt samma hemi i ramen, eller iofs block är samma men ramen har lite annorlunda utformning. Det är inte magnetventilerna du hör som du tycker rasslar?

De folk som ger såna bud har oftast inte ens pengarna.

Kan bara säga såhär, det är en Amerikansk bil, var beredd på plastig inredning och knarr! Inget man riktigt kan komma ifrån med en jänk ...

Är det inte lite olika på var de byggs? Vissa är väl byggda i Österike? Men vilka... Min är dock mycket väl ihopskruvad. Inget knarr/löst alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 september 2011 · 3 929 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Thunderbird88 skrev:

kameramannen skrev:
Min har SNITTAT 1.4 inklusive banåkning och raktframgasande samt frugan som kör 2 kilometer kallstart. Min Saab drar 1.1 och jag tycker jag åker fan så mycket bättre i en magnum.

Tycker andrahandsvärdet på en srt8 håller sig rätt okej, de bud jag fått är inte helt åt helsike ifrån vad jag vill ha...

Det är inte exakt samma hemi i ramen, eller iofs block är samma men ramen har lite annorlunda utformning. Det är inte magnetventilerna du hör som du tycker rasslar?

De folk som ger såna bud har oftast inte ens pengarna.

Kan bara säga såhär, det är en Amerikansk bil, var beredd på plastig inredning och knarr! Inget man riktigt kan komma ifrån med en jänk ...

Är det inte lite olika på var de byggs? Vissa är väl byggda i Österike? Men vilka... Min är dock mycket väl ihopskruvad. Inget knarr/löst alls.

Kul att du fick ett bra exemplar! Åkt i många nyare jänk och det är samma sak over and over. Var dock och kollade på min nästa bil vilket är en Lincoln MK Viii. Det var riktigt redigt byggd! Iallafall exemplaret jag provkörde. ALLT inne i kupén skrek "MERCEDES!!!" över sig. Varenda lilla knapp man tryckte på så var det som när man satt i min polares MB 320 CLK. Men trevlig som tusan var den att köra trots sitt groteska utséende (bilen fick mig på fall trots att jag tycker den är stenful).

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
FL3JM Inga konstigheter
27 september 2011 · 2 064 Inlägg

Jag hade min Magnum i 4 år och var väldigt nöjd med den (kolla min profil så ser du min Magnum), den drog runt 1,3 blandat om jag körde lugnt (mest förortskörning, inte så mycket landsväg/motorväg då). Men det var inte ofta jag körde lugnt, speciellt inte efter att jag skaffade cutouts, fick räkna med 1.5-1.6 i snitt då. smile
Men lyssna bara på ljudet dessa ger när man kör odämpat (öppna cutouts): http://www.garaget.org/video/30250
Vem kan hålla sig från att platta då? big_smile

MeepMeep Finraggare
27 september 2011 · 2 381 Inlägg

Premium och premium, de kostade runt 40K dollar nya när de såldes plus minus för olika utrustning, omsatt i svenska pengar - runt 380000. då är inte 170 helt illa pinkat om den gått 7000?

tycker ändå det är en optimal familjebil - men nu blir det 300C när ungarna inte behöver ha med sig vagnen överallt - blir strokat och överladdat för hela slanten.

Dieselsmurfen: Skall jag ta hem en black ops huv till dig? Tänkte sätta en på min

http://rwalshphoto.com/blackops/IMG_3653.jpg

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2011 · 17 559 Inlägg

kameramannen skrev:
Premium och premium, de kostade runt 40K dollar nya när de såldes plus minus för olika utrustning, omsatt i svenska pengar - runt 380000. då är inte 170 helt illa pinkat om den gått 7000?

tycker ändå det är en optimal familjebil - men nu blir det 300C när ungarna inte behöver ha med sig vagnen överallt - blir strokat och överladdat för hela slanten.

Dieselsmurfen: Skall jag ta hem en black ops huv till dig? Tänkte sätta en på min

http://rwalshphoto.com/blackops/IMG_3653.jpg

Oh! Den var inte ful! Men jag kör original. Tack ändå! Har 3 ungar i min 300C. Perfekt familjebil som drar under litern och folk stannar och pekar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MeepMeep Finraggare
27 september 2011 · 2 381 Inlägg

Den hamnar på min strokade 300C om bara banken kan lyckas skicka stålars hit...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang