Bredden på fälgarna spelar mindre roll.
Viktigare är att ytterdiametern(rullomkretsen) är EXAKT lika fram och bak.
Således inte ens olika slitna däck fram och bak.
På en bil med RIKTIG 4x4 spelar det inte så stor roll.
Subaru(inte alla modeller), LADA NIVA, Mercedes G-Wagen, Toyota LandCruiser, Mitsubishi Pajero(inte alla modeller) har en mellandifferential som fördelar drivningen mellan axlarna på samma sätt som en differential i en drivaxel.
Men på en bil med "låssas4x4"(Volvo, BMW, AUDI, KIA m fl) skulle jag akta mig för att ha annat än EXAKT samma hjul fram och bak.
Värst är det för bilar med visco mellan axlarna.
Torsen, som på Subaru, är inte lika känslig för olika stora hjul fram och bak.
Nyare bilar får en varning genom TPMS-systemet, eller liknande, om något eller några hjul har annan diameter = rullningshastighet.