2202
Sök

Ljudbygge, väghållning, mm. - Volvo 940

764 Inlägg
15 december 2011
Riktigt snyggt blir det big_smile

70 Inlägg
15 december 2011
TurboLundin skrev:
Riktigt snyggt blir det big_smile

Tack! big_smile

Du är inte ensam med de tankarna ;D

Vi är spända på slutresultatet, Kommer bli kanon! tongue

219 Inlägg
15 december 2011
Bort med japs de ska bara vara på japs bilar.. Mitt tycke big_smile annars ser den väldigt fin ut

Team Radioactive

161 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
Trik skrev:
Bort med japs de ska bara vara på japs bilar.. Mitt tycke big_smile annars ser den väldigt fin ut

Då blir den kvar! Bara för att jävlas wink Hur går det med din?

161 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Då är det dags för en lite update igen nu. Julen är över och det har ramlat in lite saker till bilen. (Tack tomten! smile )

Blev en snowcap, stänkskydd och en liten kondning, så nu kan bygget fortsätta smile Det som ska införskaffas är lite kabel och någon säkring till. Baslådan åker in i bilen så fort mattan hamnar i min ägo. När bagaget är avslutat och allt är klart där så börjar arbetet med framdörrarna och kommer att involvera lite plastning. Kommer mer info om det när det är dags smile

http://www.niclasrc.se/volvo_940/jul_2011/pic_001.jpg
De julklappar som rörde bilen. Fick även en keps med brodyren "Volvo 940 Turbo" som såklart fått sin plats på hatthyllan i bilen smile

http://www.niclasrc.se/volvo_940/jul_2011/pic_002.jpg
Närbild på kondensatorn. Rediga grejer smile

http://www.niclasrc.se/volvo_940/avstallning/pic_001.jpg
Bilen är även avställd nu. Vi får väl se vad man hittar på med bilen i övrigt. Finns planer på att plocka av bakaxeln för lite uppfräshning av underredet samt bakaxeln, men vi får se vad det blir längre fram wink

Det var allt för mig. Over And Out! cool
Senast redigerat av niclasm (26 december 2011)

161 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
Har pillat lite på bilen idag. Inte hänt mer än att en dörrsida har kommit av och tänkt ut lite trevliga planer för den med Simon över telefon. Nu lägger jag projektet på is tills nästa år... I alla fall när det gäller att jobba på bilen. Ska norr ut en sväng imorgon och införskaffa lite prylar till bilen. Hemligt än så länge wink

Mattan till bagaget har tyvärr inte kommit än och vet tyvärr inte heller när den kommer. Undertiden så kommer antagligen arbetet med dörrsidorna fram att påbörjas. Kommer involvera lite plastning som många kanske redan listat ut. Men det blir nästa år!

Så tills vidare Gott Nytt Bilbyggar-År på er så ser vi till att 2012 blir lika bra som 2011 smile

/Niclas

54 Inlägg
31 december 2011
verkar bli bra de här smile ha själv lite planer på å bygga en låda så de är bra med lite ideér å din ser riktigt bra ut smile

161 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
D_Svensson skrev:
verkar bli bra de här smile ha själv lite planer på å bygga en låda så de är bra med lite ideér å din ser riktigt bra ut smile

Tack! kul att du funderar på att bygga en baslåda. Detta är första gången jag försöker mig på att bygga riktigt ljud i praktiken. Man får mycket kunskap genom att kolla runt på forumet samt att prata med folk smile

/Niclas

54 Inlägg
1 januari 2012
niclasm skrev:
D_Svensson skrev:

Tack! kul att du funderar på att bygga en baslåda. Detta är första gången jag försöker mig på att bygga riktigt ljud i praktiken. Man får mycket kunskap genom att kolla runt på forumet samt att prata med folk smile

/Niclas

Jo det verkar ett roligt projekt såhär i kylan smile

Är det bra ljud i basarna du valt?

Mvh

161 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
Ingen personlig erfarenhet av dem än. Men det är inga skit basar.

Lite filmer från Woodmans bygge. Iof. 8 st där men likadana basar smile
http://www.garaget.org/video/104827

http://www.garaget.org/video/104396

God fortsättning! smile
Senast redigerat av niclasm (1 januari 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
1 januari 2012
ett tips innan du monterar lådan är att bygga en ram runt lådan som tätar ordenkligt mot ryggstödet

ljudet kommer bli väldigt mycket trevligare då
är svårt att bygga bra ljud i en sedan men en ram runt så brukar det bli stor skillnad

Kör fort så hinner inget hända...

54 Inlägg
1 januari 2012
Tänkte ställa en fråga till, varför har du bytt ut måttet från 900 till 1100 på bredden? smile

Är det för att basarna kommer spela bättre eller vad beror det på? smile

161 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
D_Svensson skrev:
Tänkte ställa en fråga till, varför har du bytt ut måttet från 900 till 1100 på bredden? smile

Frågor ska man ställa! smile

Är en ganska enkel anledning. Portarna fick inte plats annars wink Då jag ändånder aeroportar så måste man tänkte på bredden på trattorna också smile

54 Inlägg
1 januari 2012
niclasm skrev:
D_Svensson skrev:

Är en ganska enkel anledning. Portarna fick inte plats annars wink Då jag ändånder aeroportar så måste man tänkte på bredden på trattorna också smile

Aha då förstår ja smile Men på ritningen sitter portarna ovanpå varandra? smile Gick inte det heller?

161 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
D_Svensson skrev:
niclasm skrev:
D_Svensson skrev:

Aha då förstår ja smile Men på ritningen sitter portarna ovanpå varandra? smile Gick inte det heller?

Nej, rören får plats men inte trattarna.

54 Inlägg
1 januari 2012
okej då är jag med smile

161 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
ett tips innan du monterar lådan är att bygga en ram runt lådan som tätar ordenkligt mot ryggstödet

är svårt att bygga bra ljud i en sedan men en ram runt så brukar det bli stor skillnad

Jo, har klurat lite på det också. Har dock bara en springa på ca 1 - 2 cm mellan toppen av lådan och hatthyllan. Ska testa hur ljudet blir först. Funderar på att sätta 2 st trattar i hatthyllan också som komplement för att leda in ljudet i cupen.

Bra att du påpekar, lätt man glömmer smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
1 januari 2012
niclasm skrev:
Growe skrev:

Jo, har klurat lite på det också. Har dock bara en springa på ca 1 - 2 cm mellan toppen av lådan och hatthyllan. Ska testa hur ljudet blir först. Funderar på att sätta 2 st trattar i hatthyllan också som komplement för att leda in ljudet i cupen.

Bra att du påpekar, lätt man glömmer smile

svårt att leda ljud men stoppar man ljudet från att gå bakåt är hälften vunnit så med en ram runt lådan som håller det tätt mot ryggstödet så blir det märkbart bättre är min erfarenhet

Kör fort så hinner inget hända...

161 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
Tror absolut blir bäst ljud med ram. Men tänkte passa på att testa lite. Lätt att slänga ihop en ram smile

54 Inlägg
2 januari 2012
Har en fråga till jag smile Du har byggt med 22 mm va? Blir det bäst ljud med det för den här lådan eller går det att köra med typ 16 mm? tongue

Aldrig byggt förut så tänkte fråga lite wink

Sök