3185
Sök

"Att spela in basarna"?

16 197 Inlägg
2 oktober 2011
BilitZ skrev:
man ska ju ta de lite extra försiktigt i början pga (jag orkar inte förklara, lång historia) en riktig inspelning ska ske men elementet löst liggande spelandes i samma fekvens i ett x antal timmar.. enligt "skolan" ja lärt mig ifrån..

är regelbunden i kontakt med en person som är ISF & THX Certifierad om de säger dig något smile

vet mycke väl hur man spelar in basar...

THX cert e enligt mig dock inte direkt imponerande,

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 oktober 2011
BilitZ skrev:
man ska ju ta de lite extra försiktigt i början pga (jag orkar inte förklara, lång historia) en riktig inspelning ska ske men elementet löst liggande spelandes i samma fekvens i ett x antal timmar.. enligt "skolan" ja lärt mig ifrån..

är regelbunden i kontakt med en person som är ISF & THX Certifierad om de säger dig något smile

Eh.....
Enda anledningen jag ser till att man skall köra med en frekvens (alternativt musik) med elementet löst är för att korta ner inspelningstiden som det blir i praktiken då man på så vis kan låta elementet ligga 24/7......

THX har blivit SÅ urmjölkat sedan det kom....
Som så mkt annat herr Lucas har skapat..... roll
Senast redigerat av Lonefox (2 oktober 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

106 Inlägg
2 oktober 2011
de e iaf, de jag lärt mig, säger inte att det ÄR så men de e vad jag tycker och tror smile

kanske de e de men de e de ja vet namnet på som han är certifierad inom, han är med jämna mellanrum på "ljudkurser" världen över iaf

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

16 197 Inlägg
2 oktober 2011
BilitZ skrev:
de e iaf, de jag lärt mig, säger inte att det ÄR så men de e vad jag tycker och tror smile

kanske de e de men de e de ja vet namnet på som han är certifierad inom, han är med jämna mellanrum på "ljudkurser" världen över iaf

THX va "bra" när de kom för typ 20 år sen men mycke har hänt sen dess-

106 Inlägg
2 oktober 2011
han är en av 2 (kända) personer i sverige som besitter den nivån på ljud/bild kunskap.. den andra jobbar på svt om jag minns rätt.. tror nog han är rätt så uppdaterad tongue

16 197 Inlägg
2 oktober 2011
BilitZ skrev:
han är en av 2 (kända) personer i sverige som besitter den nivån på ljud/bild kunskap.. den andra jobbar på svt om jag minns rätt.. tror nog han är rätt så uppdaterad tongue

skiter i om du känner kungen..    THX e förlegat-

106 Inlägg
2 oktober 2011
jag svarade bara på ditt argument, dryga kan du väl göra bland alla andra duktigpellar på flashback är du snäll? smile

16 197 Inlägg
2 oktober 2011
BilitZ skrev:
jag svarade bara på ditt argument, dryga kan du väl göra bland alla andra duktigpellar på flashback är du snäll? smile

å ja svara tillbaka.. 

flashback intresserar mig inte.

ja känner oxå en massa ljudfolk som åker runt å bygger bla biografer åt SF å STORA PA-system.

7 281 Inlägg
2 oktober 2011
BilitZ skrev:

Enda anledning till att spela in dom löst innan man monterar dom är för att dom ska låta som det är tänkt direkt när man har monterat dom.
Kan vara skönt om bygget tar längre tid än planerat då är det bara att sätta i och börja fixa med tidskomp, eq och allt vad man nu vill göra.

4 693 Inlägg
2 oktober 2011
Har hört att om man mosar i massor med effekt i en splitt ny bas kan man slita sönder spiders och/eller upphängningen pga av att den är för hård.

Ingen jag bryr mig om, jag mosar på fullt direkt och det har funkat hittills och då har jag ändå haft hyffsat mycket effekt (4-8000 rms på papper)

Men det är ju bara snacket om basar, diskanter där emot är en annan sak.
Dom ändrar karaktär rätt så mycket enligt mig iaf

Booyakasha!

3 466 Inlägg
2 oktober 2011
Softis skrev:
Har hört att om man mosar i massor med effekt i en splitt ny bas kan man slita sönder spiders och/eller upphängningen pga av att den är för hård.

Ingen jag bryr mig om, jag mosar på fullt direkt och det har funkat hittills och då har jag ändå haft hyffsat mycket effekt (4-8000 rms på papper)

Mosar man på massor effekt i en bas kan man göra det om den så är inspelad eller inte wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
2 oktober 2011
M_icke_ skrev:
Softis skrev:

Mosar man på massor effekt i en bas kan man göra det om den så är inspelad eller inte wink

Precis det jag sa cool
Men sa också vad jag HÖRT. Man hör så mycket, men det är väl inte ens 10% av det som är sant.
Vet vad som funkar och inte funkar för mig, det är vad jag kör på

Booyakasha!

3 466 Inlägg
2 oktober 2011
BilitZ skrev:

Det är alltid roligt när någon som "känner någon som vet" kommer in och ska vara duktig utan att ens kolla igenom tidigare svar i tråden. Sen dessutom säga emot dom som vet för att han "har hört från denna någon som vet".

Inspelning innan montering gör man som tidigare sagt för att slippa spela in högtalaren när den sitter monterad och ska användas.
Detta gör man ofta med elementet liggandes löst just för att man inte får så mycket motstånd på konen så den rör sig betydligt mer med mindre effekt. Dessutom genererar den inte särskilt mycke ljud när den ligger löst.

Du kan mycket väl göra detta med en bilbas om du vill men vad är vitsen? efter ett par veckor kommer du inte höra skillnad på basen om den är inspelad på detta sättet eller normalt spelad från första början.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bäst
57 Inlägg
2 oktober 2011
Vill bara berätta om mina bravader och det är att jag har ägt många basar sen man började med billjud och märkt en tendens att basen blir fortare varm när den inte är inspelad och detta pga att spiders inte mjuknat tillräckligt men har klarat effekten galant. Så tror inte att kylningen funkar optimalt med en oinspelad bas.

51 Inlägg
2 oktober 2011
Som sagt så är inspelning till för att mjuka upp upphängning och spider. Precis i början kan dessa vara ganska hårda vilket innebär att elementets parametrar inte är exakt samma som på ett inspelat element. Talspolen kan med andra ord behöva arbeta lite hårdare för att man ska uppnå samma ljudtryck. Det är dock i regel ganska marginelt och för det mesta innebär det bara att elementet låter lite sämre under inspelningen, inte att det skulle ta skada för att man krämar på.

Förstärkare, cd spelare och annat kan också ändra karaktär efter inspelning då komponenterna i dessa ändrar egenskaperna efter ett tag. Likaså kan ett slutsteg man precis har startat låta annorlunda mot ett man kört ett tag som har blivit varmt.

Osponsrad
1 631 Inlägg
2 oktober 2011
Lonefox skrev:
BilitZ skrev:

THX har blivit SÅ urmjölkat sedan det kom....
Som så mkt annat herr Lucas har skapat..... roll

+1

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

376 Inlägg
2 oktober 2011
Om det nu skulle va så viktigt att ta det lugnt i början med nya högtalare.
Borde inte högtalartillverkarna känna till det då? Och då kanske rekommendera att man spelar försiktigt i början?
Det gör de inte.
Däremot så står det nästan alltid i papperna man får med en ny högtalare att den ändrar karaktär, och låter som den är tänkt att låta efter ett visst antal timmar..
Sen skadar det såklart inte att vänta lite med att pressa elementet i botten, men det är inget som tillverkaren verkar har åsikter om. Och sunt förnuft får väl råda, som alltid..

4 693 Inlägg
2 oktober 2011
Simon76 skrev:
Borde inte högtalartillverkarna känna till det då? Och då kanske rekommendera att man spelar försiktigt i början?
Det gör de inte.

Däremot så står det nästan alltid i papperna man får med en ny högtalare att den ändrar karaktär, och låter som den är tänkt att låta efter ett visst antal timmar..
Sen skadar det såklart inte att vänta lite med att pressa elementet i botten, men det är inget som tillverkaren verkar har åsikter om. Och sunt förnuft får väl råda, som alltid..

Finns många som rekommenderar att man spelar in basarna innan man bränner på med full effekt

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 oktober 2011
Simon76 skrev:
Det gör de inte.

Vad som syftas på här i tråden är extrema effektuttag och höga tryck.
Dvs inte för vardagsanvändaren.
Så släpp det nu.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
2 oktober 2011
Simon76 skrev:
Det gör de inte.

Taget från  B2 Audio´s hemsida:
"AS12
Power handling*:                   600 wrms
Effeciency:                           89,7 dB
Nominal impedance:              Dual 2Ω
X-Max:                                 22 mm 
Equivalent Compliance (Vas): 46,8 L
Free Air Resonance (Fs):       32,7 Hz
Electrical “Q” (Qes):              0,54 
Mechanical “Q” (Qms):          5,55
Total Speaker “Q” (Qts):        0,49
DC Resistance (Re):             2Ω
Magnet weigth (Oz):              2 x 65 Oz   

*It is essential that our woofers are given time to allow the suspension to soften up.

Depending on usage, this may take several weeks.
While this process is undergoing, it is not recommended to apply full amplification power according to the woofers specs.
Once the moving parts have been broken in, the performance of your subwoofer will increase."

Så nog finns det tillverkare som rekomenderar att prylarna spelas in.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök