5462
Sök

Behöver råd hur vi skall göra med vår stora familj o två bilar.

76 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Vår situation ser ut enligt följande.

Fyrabarnsfamilj, där barnens åldrar är, 10, 7, 6 och 2.

Vi har två bilar.

En Cheva Transport -04 som snart gått 13000 mil som används som familjebil. Går ca 1000 mil/år
    En Toyota Aygo -07 som gått 12000 mil och som jag använder i jobbet och kör 3000 mil/år

Anledningen till att vi måste kolla över situationen är att Chevan kostar en massa pengar o drar en massa bensin. Den används mest för att skjutsa barnen till skola/dagis, samt gemensamma grejer med familjen, som typ är max en till två dagar per månad.

Vi har ett lån kvar på chevan på knappt 50 000.-. Den drar ca 1,5 l milen i snitt, vi har en amortering på en dryg tusenlapp per månad som det är just nu. Försäkringen kostar ca 500.-/mån och skatten är på drygt 3000.-

Vad har vi för olika alternativ om ni skulle få säga ert? Som vi ser det så skulle vi vilja byta till en mer bensinsnål bil, fast där vi helst får plats hela familjen. Alternativet är en bil där vi har totalt fem platser och dom få ggr vi skall iväg hela familjen, så tar man två bilar.

Kom gärna med alla tips, ideér och funderingar ni kan komma på. Allt mottages tacksamt.

jorgen72
2 oktober 2011
hedde73 skrev:
Vår situation ser ut enligt följande.

Fyrabarnsfamilj, där barnens åldrar är, 10, 7, 6 och 2.

Vi har två bilar.

En Cheva Transport -04 som snart gått 13000 mil som används som familjebil. Går ca 1000 mil/år
    En Toyota Aygo -07 som gått 12000 mil och som jag använder i jobbet och kör 3000 mil/år

Anledningen till att vi måste kolla över situationen är att Chevan kostar en massa pengar o drar en massa bensin. Den används mest för att skjutsa barnen till skola/dagis, samt gemensamma grejer med familjen, som typ är max en till två dagar per månad.

Vi har ett lån kvar på chevan på knappt 50 000.-. Den drar ca 1,5 l milen i snitt, vi har en amortering på en dryg tusenlapp per månad som det är just nu. Försäkringen kostar ca 500.-/mån och skatten är på drygt 3000.-

Vad har vi för olika alternativ om ni skulle få säga ert? Som vi ser det så skulle vi vilja byta till en mer bensinsnål bil, fast där vi helst får plats hela familjen. Alternativet är en bil där vi har totalt fem platser och dom få ggr vi skall iväg hela familjen, så tar man två bilar.

Kom gärna med alla tips, ideér och funderingar ni kan komma på. Allt mottages tacksamt.

Byt chevan mot en caravelle som ni åker lika bra i o som är bensin snålare

749 Inlägg
2 oktober 2011
Det finns extrasäte till alla Volvokombi, som monteras i baksätet, då får man sammanlagt 7 sittplatser.

V70 tex drar inte mkt bränsle.

458 Inlägg
2 oktober 2011
Nyare v70 DRIVe är absolut bensinsnålaste bil jag själv kört, cirkus 0,4 ge eller ta en halv dl. Dock har jag inte Vart med om tråkigare motor heller.. finns även den med 7sits och har man inte långa ben är det riktigt skönt att åka i skuffen oxå smile

1 Inlägg
2 oktober 2011
Hej. Kan inte påstå att jag kommer med en lösning.. Men vi är nästan i samma sits. Jag har 5 ungar, både jag och min fru långpendlar (fast nu är frugan mammaledig) och har tills nu haft en Skoda Fabia (liten, bensinsnål men tråkig) och en gammal Ford Mondeo (mycket rep.kostnader, dricker en del).

Dom gånger vi har åkt alla så har vi kört med båda bilarna men det blev oftare än vi trodde det skulle bli så nu har vi bytt ut båda bilarna. Vi har införskaffat oss en gammal Chrysler Voyager och en lite nyare Mondeo -men en st220...
Knappast några ekonomiska bilar men att köra med 2 bilar vid familjeutflykter som till Liseberg, Skara sommarland eller till Mormor och Morfar är inte kul. Vi funderar på att skaffa ännu en bil (liten och billig) tills dess att frun börjar jobba igen och låta Voyagern stå och kosta pengar i veckorna.

76 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Skall kanske nämna att budgeten är ganska stram, så att vi kan inte dra på oss en större månadskostnad, då det kanske till slut går på ett ut. Har räknat med att få typ 55 000.- för chevn o då har vi ca 10 000.- att lägga i handpenning på en ny bil.

Forummoderator
18 290 Inlägg
2 oktober 2011
Mercedes W210 (Mercedes E-klass kombi 96-01) finns med 7 säten. Ofta gamla taxi tyvärr. Men då billiga. De drar mycket lite och rostar ordentligt. En diesel går på kaffepengar men skatten är hög. Bättre det än att behöva tänka på bränsletörst kanske?

En Caravelle som nämnts är en törstig rackare i bensinversion. Ford Galaxy? VW Sharan? Samma bil...

Ska du sälja TranSporten måste du lösa skulden innan den kan säljas. Alternativt att köparen och du tillsammans löser skulden och eventuellt överskott betalas till dig. Annars går ägarbytet inte igenom pga "kreditspärr"

Edit: stavning...
Senast redigerat av Dieselsmurfen (2 oktober 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

749 Inlägg
2 oktober 2011
Finns ju också Volvo 960 limosine och även fler limosin modeller.

Forummoderator
18 290 Inlägg
2 oktober 2011
Bjornn skrev:

Bra tänkt! Fast det kanske ser lite kul ut på en "svenssonfamiljs" parkering :-) Dock haft en mercedes Limo. Den drog inte mer än en vanlig släde och ungarna älskade den! (Taxi som jag körde och hade hem ibland)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

749 Inlägg
2 oktober 2011
Dieselsmurfen skrev:
Bjornn skrev:

Bra tänkt! Fast det kanske ser lite kul ut på en "svenssonfamiljs" parkering :-) Dock haft en mercedes Limo. Den drog inte mer än en vanlig släde och ungarna älskade den! (Taxi som jag körde och hade hem ibland)

Hehe precis.
Fast alla kommer åka bekvämt iallafall:)

4 257 Inlägg
2 oktober 2011
Adoptera bort ett barn?

Men skämt åsido så tror jag att den v70 drive eller kanske D5 skulle passa bra? Då kan ni åka 7 pers och den drar inte särskilt mkt heller. Sälj båda bilarna och köp en v70 om ni klarar er med en bil.

Eller så skaffar ni en 945a som ni kan ha som extra bil som också går att åka 7 pers i ifall att ni ibland behöver ha 2 bilar.  Den behöver ju inte ha dyr helförsäkring och kostar inte så mkt i skatt heller under 2000 tror jag. Den är ju inte bränslesnål men går ju att köra under en liter/mil iaf.

Och ska den inte användas så ofta så är det ju önskvärt med låga fasta kostnader och det får du med en 940. Är ju inte särskilt dyra heller så du slipper ränta på lån.

jorgen72
2 oktober 2011
Det går att köra en caravelle mellan 1 l -1,2 liter milen , jag hade aldrig valt en kombi med extra säte i lastutrymmet man måste ju tänka på krocksäkerheten

desutom är extra säte numer förbjudna
Senast redigerat av jorgen72 (2 oktober 2011)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 oktober 2011
Om ni bara vill så kan ni nog klara er utmärkt med en vanlig femsitsig bil, det har vi gjort i över tre år och vi är åtta i familjen....

Dom få gånger om året alla ska någonstans hyr man en bil över dan eller åker två bilar om man ska iväg längre, annars räcker det med fem säten. I värsta fall åker en eller fler ungar buss.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Forummoderator
18 290 Inlägg
2 oktober 2011
jorgen72 skrev:
Det går att köra en caravelle mellan 1 l -1,2 liter milen , jag hade aldrig valt en kombi med extra säte i lastutrymmet man måste ju tänka på krocksäkerheten

desutom är extra säte numer förbjudna

Jaha du.

345 Inlägg
2 oktober 2011
jorgen72 skrev:
Byt chevan mot en caravelle som ni åker lika bra i o som är bensin snålare

Objection your honor. Er Chevrolet må dra mera bensin men en Caravelle är allt annat än bekväm. En riktigt spartansk buss med onödigt hård fjädring, dålig ljudkomfort och kyrkbänkar till säten. Vill avråda er ifrån en Caravelle.

112 Inlägg
2 oktober 2011
Honda FR-V verkar vara en möjligheternas bil.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 oktober 2011
Vad TS bör köpa har ju till viss del med hans tekniska kompetens att göra, om den är god så är väl en skattefri långmersa det billigaste som finns för att transportera många personer. Löjligt låga fasta kostnader och vettig förbrukning.
Extrasäten har väl för övrigt alltid varit olagliga om de inte är registrerade?
http://www.blocket.se/varmland/Mercedes … 12&w=3 detta kanske inte är det bästa exemplet men det ger iaf en fingervisning om kostnaden. Som sagt, det kanske inte alls är det som söks men ett förslag iaf. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

564 Inlägg
2 oktober 2011
Det är ganska så svårt att få bra bränsleekonomi på sådan körning, förhållandevis kort sträcka så du hinner inte slå ut den högre bränsleförbrukningen när motorn är kall, i stadstrafik med många stop. Min Trans Sport ligger på ungefär 1.3 liter milen på samma typ av körning. Jag är tveksam till att caravelle blir så där värst mycket snålare, iaf med bensinmotor.

Ett alternativ är att titta på någon bil som är billigare på dagis/skolkörningen eftersom då klarar ni er med 5 platser, och ha Chevan kvar till de aktiviteter när ni åker hela familjen.

76 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Den lilla Aygon behöver jag i mitt jobb, så den kommer vi ha kvar, så det är chevan som skall bytas ut om något skall göras och om vi tjänar något på det så att säga.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
2 oktober 2011
Jonnsard skrev:
Nyare v70 DRIVe är absolut bensinsnålaste bil jag själv kört, cirkus 0,4 ge eller ta en halv dl. Dock har jag inte Vart med om tråkigare motor heller.. finns även den med 7sits och har man inte långa ben är det riktigt skönt att åka i skuffen oxå smile

Tror inte den drar en droppe bensin eftersom den är dieseldriven wink

Jag personligen hade ju köpt en Lincoln Navigator om jag hade haft 4 ungar.
Men då missar man ju både låg bränsleförbrukning och lågt inköpspris.

VW Sharan är kanske en hyfsat bra bil för inte så jättemycket pengar.

Sök