Volvo 745 glt 16v går getpiss!

Slain
2 oktober 2011 · 199 Inlägg

Nu har min bil fått mens eller något liknande å vill inte samma som jag vill längre.
Han började idag knacka som satan(!) när jag var inne i östersund och körde, svängde in på en avfart och öppnade huven, fullt med snö överallt! och knackade som faan från toppen.. Happ tänkte jag, rensade undan all snö och styrde tillbaka mot hammarn (hellre att han är död hemma på gården än 10mil bort) och kännde genast att bilen var helt jävla orkeslös! Maxfart ja kom upp i under dessa 7mil jag hann ta mig var 70. så jag tog mig som tidigare nämnt ca 7mil innan han började hosta (typ nästan som soppatorsk) för att sedan dö helt.. Så farsan drog mig nästan hela vägen hem.
Dock en av dom sista backarna innan hemmet gick min fars mindre älskade xsara bet på å dra stora stygga volvon å stod bara och spann. hakade lös bilen å testade att starta, å de gjorde den men denna gång var han helt tyst i motorn, inget knack alls(?!). Körde iväg hemmåt men han var fortfarande lika pigg som min döde farmor och kom man över ett visst varv var det som nån blödderrotor slog in å han lät bara skumt och ville inte varva alls. Så vad är felet? Känns inte som toppen rasat då han slutade knacka, men de känns även inte som att ett elfel kan orsaka knackandet? Någon som har en aning om vad det kan vara?

Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av Slain (19 december 2011)

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
SlIdE
3 oktober 2011 · 121 Inlägg

Jag hade börjat med att kolla att det kommer bränsle till motorn så ta loss bränsleslangen till förgasare/insprut och kör ner den i en flaska be gärna någon kompis kolla flödet när du vrider tändningen eller tvärtom och kör 10 sek och titta så att det kommer ut bränsle i gämnt flöde.

Slain
3 oktober 2011 · 199 Inlägg

han får både soppa å gnista så han borde ju gå men i helvete heller..

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
VWiktor Proffsig amatör
3 oktober 2011 · 91 Inlägg

jag tror det har med att den inte startar å göra.

Så länge det är dyrt är det bra!
Dagge88
3 oktober 2011 · 629 Inlägg

Tänder den till eller är den bara totaltjurig?

Kanske har för dålig gnista?

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
twin_cam Smålänning
3 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

Ta väck returslangne från BTR, kommer det soppa?

Nej.

Kolla så att bägge bränslepumparna går, särskilt den under B-stolpen som ska få upp trycket. Annars kolla bränsletrycket, går mycket dåligt med för högt tryck.

Ja.

Kolla bränsletrycket. Den går dåligt med för lågt tryck också.

16 vipp så ska du ha felsökninsdosa på vänster fjäderbenstorn, kolla felkoder.
Står på många ställen här hur du gör.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bjornn
3 oktober 2011 · 749 Inlägg

Slain skrev:
Nu har min bil fått mens eller något liknande å vill inte samma som jag vill längre.
Det som är är att ibland kan han starta på nyckeln men oftast måste man rulla igång den. ibland går det inte å rulla igång den heller.

Han brukar hosta till å gå allmänt getpiss men om man varvar till rejält så brukar han sluta hosta. sen efter en stund äre som att man bara skulle vrida av nyckeln, han bara dör av å vägrar därefter gå igång!
Hitills har jag bytt: Tändlägesgivare, tändingslås, båda pumparna och bränsle/tändnings relät, lmm, spridare, tändstift, fördelare, tändspolen, bränslebox, tändbox. 

Så nu tyckte jag att bilen borde ha funkat men icke! Någon som varit med om detta tidigare eller nån som vet vad det kan vara?
Bilen är som det står i rubruken en volvo 745 -89 med b234f.
Tacksam för svar!

Kan även lägga till att ibland blir det som en fördröjning när man vrider om nyckeln så det tar någon sekund innan startmotorn börjar snurra.

Onödigt att byta en massa saker i onödan, bättre att kontrollera om de fungerar om man misstänker att det är något fel på dem.
Kan kamremmen hoppat, en sprucken/ skadad ventil eller finns det luftläckage nånstans kanske?

Senast redigerat av Bjornn (3 oktober 2011)

Slain
4 oktober 2011 · 199 Inlägg

tänder inte alls. Soppa kommer det toll btr å får inte fram nå felkoder på dosan alls.
Kamremmen är där den ska men börjar fundera om insuget kan ha sprucke eller dylikt, kan de ha någon inverkan på varför han gör som han gör?

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
SlIdE
4 oktober 2011 · 121 Inlägg

Slain skrev:
tänder inte alls. Soppa kommer det toll btr å får inte fram nå felkoder på dosan alls.
Kamremmen är där den ska men börjar fundera om insuget kan ha sprucke eller dylikt, kan de ha någon inverkan på varför han gör som han gör?

Borde vara ett stoort hål eller läcka då men du har inte fifflat med tändkablarna då? Då får du aldrig igång den. Men har den gått förut så låter det märkligt.. Kan det vara någon rostig/ärgad punkt till jorden som kan göra detta då?

Slain
4 oktober 2011 · 199 Inlägg

SlIdE skrev:

Slain skrev:
tänder inte alls. Soppa kommer det toll btr å får inte fram nå felkoder på dosan alls.
Kamremmen är där den ska men börjar fundera om insuget kan ha sprucke eller dylikt, kan de ha någon inverkan på varför han gör som han gör?

Borde vara ett stoort hål eller läcka då men du har inte fifflat med tändkablarna då? Då får du aldrig igång den. Men har den gått förut så låter det märkligt.. Kan det vara någon rostig/ärgad punkt till jorden som kan göra detta då?

har bytt kablar men har satt dit dom rätt. 1342, har även kört bilen efter det å han gick som han skulle. ett tag, sen vare samma visa igen.
men upptäckte även att soppaslangen hade "sugits" ihop, bytte den men har den gjort det må det ju inte gå någon soppa i den? Dock går ju pumparna men kanske blir nå fel när man kör så dom dör av? sen hoppar igång igen när man rullar bilen

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
SlIdE
4 oktober 2011 · 121 Inlägg

Slain skrev:

SlIdE skrev:

Slain skrev:
tänder inte alls. Soppa kommer det toll btr å får inte fram nå felkoder på dosan alls.
Kamremmen är där den ska men börjar fundera om insuget kan ha sprucke eller dylikt, kan de ha någon inverkan på varför han gör som han gör?

Borde vara ett stoort hål eller läcka då men du har inte fifflat med tändkablarna då? Då får du aldrig igång den. Men har den gått förut så låter det märkligt.. Kan det vara någon rostig/ärgad punkt till jorden som kan göra detta då?

har bytt kablar men har satt dit dom rätt. 1342, har även kört bilen efter det å han gick som han skulle. ett tag, sen vare samma visa igen.
men upptäckte även att soppaslangen hade "sugits" ihop, bytte den men har den gjort det må det ju inte gå någon soppa i den? Dock går ju pumparna men kanske blir nå fel när man kör så dom dör av? sen hoppar igång igen när man rullar bilen

Kanske komm på vad det kan va. Prova att köra utan tanklocket för att se till så att det inte bildas vakum där. Har hört om bilar som går ett tag tills det blir så mycke vacum att den tillslut inte orkar suga in till motorn.

Slain
4 oktober 2011 · 199 Inlägg

SlIdE skrev:

Slain skrev:

SlIdE skrev:

Borde vara ett stoort hål eller läcka då men du har inte fifflat med tändkablarna då? Då får du aldrig igång den. Men har den gått förut så låter det märkligt.. Kan det vara någon rostig/ärgad punkt till jorden som kan göra detta då?

har bytt kablar men har satt dit dom rätt. 1342, har även kört bilen efter det å han gick som han skulle. ett tag, sen vare samma visa igen.
men upptäckte även att soppaslangen hade "sugits" ihop, bytte den men har den gjort det må det ju inte gå någon soppa i den? Dock går ju pumparna men kanske blir nå fel när man kör så dom dör av? sen hoppar igång igen när man rullar bilen

Kanske komm på vad det kan va. Prova att köra utan tanklocket för att se till så att det inte bildas vakum där. Har hört om bilar som går ett tag tills det blir så mycke vacum att den tillslut inte orkar suga in till motorn.

får kolla upp det! Men det var en kompis som bytte pumpen i tanken, kan det vara så att han har kopplat något fel så han därför inte får bort vacumet?

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
SlIdE
4 oktober 2011 · 121 Inlägg

Slain skrev:

SlIdE skrev:

Slain skrev:

har bytt kablar men har satt dit dom rätt. 1342, har även kört bilen efter det å han gick som han skulle. ett tag, sen vare samma visa igen.
men upptäckte även att soppaslangen hade "sugits" ihop, bytte den men har den gjort det må det ju inte gå någon soppa i den? Dock går ju pumparna men kanske blir nå fel när man kör så dom dör av? sen hoppar igång igen när man rullar bilen

Kanske komm på vad det kan va. Prova att köra utan tanklocket för att se till så att det inte bildas vakum där. Har hört om bilar som går ett tag tills det blir så mycke vacum att den tillslut inte orkar suga in till motorn.

får kolla upp det! Men det var en kompis som bytte pumpen i tanken, kan det vara så att han har kopplat något fel så han därför inte får bort vacumet?

Minns inte riktigt vad det berodde på men det ska väl vara en avluftning någonstans kanske sitter det i själva tanklocket? Du får ut och köra utan locket och testa och uppdatera hur det gick sen.

Slain
4 oktober 2011 · 199 Inlägg

SlIdE skrev:

Slain skrev:

SlIdE skrev:

Kanske komm på vad det kan va. Prova att köra utan tanklocket för att se till så att det inte bildas vakum där. Har hört om bilar som går ett tag tills det blir så mycke vacum att den tillslut inte orkar suga in till motorn.

får kolla upp det! Men det var en kompis som bytte pumpen i tanken, kan det vara så att han har kopplat något fel så han därför inte får bort vacumet?

Minns inte riktigt vad det berodde på men det ska väl vara en avluftning någonstans kanske sitter det i själva tanklocket? Du får ut och köra utan locket och testa och uppdatera hur det gick sen.

ska testa det! Dock blire det nog inte förrens på torsdag då bilen står 10mil härifrån hemma hos farsgubben just nu.
Men tack för tipset!

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
SlIdE
4 oktober 2011 · 121 Inlägg

Slain skrev:

SlIdE skrev:

Slain skrev:

får kolla upp det! Men det var en kompis som bytte pumpen i tanken, kan det vara så att han har kopplat något fel så han därför inte får bort vacumet?

Minns inte riktigt vad det berodde på men det ska väl vara en avluftning någonstans kanske sitter det i själva tanklocket? Du får ut och köra utan locket och testa och uppdatera hur det gick sen.

ska testa det! Dock blire det nog inte förrens på torsdag då bilen står 10mil härifrån hemma hos farsgubben just nu.
Men tack för tipset!

Du får säga till honom att han får testa smile

Slain
4 oktober 2011 · 199 Inlägg

SlIdE skrev:

Slain skrev:

SlIdE skrev:

Minns inte riktigt vad det berodde på men det ska väl vara en avluftning någonstans kanske sitter det i själva tanklocket? Du får ut och köra utan locket och testa och uppdatera hur det gick sen.

ska testa det! Dock blire det nog inte förrens på torsdag då bilen står 10mil härifrån hemma hos farsgubben just nu.
Men tack för tipset!

Du får säga till honom att han får testa smile

skulle gjort det om ja inte hade bilnyckeln på samma nyckelknippa som lägenhetsnyckeln.. smile

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Slain
19 december 2011 · 199 Inlägg

Bumpar upp denna tråd med ett nytt bekymmer istället för att starta en ny!

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
19 december 2011 · 1 201 Inlägg

komptesta motorn!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Nybergrobin
19 december 2011 · 2 378 Inlägg

Slain skrev:
Bumpar upp denna tråd med ett nytt bekymmer istället för att starta en ny!

Vad är det nya felet då? smile

Slain
19 december 2011 · 199 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
komptesta motorn!

har ej verktyg till det. Dock så startar han och går nu, dock fortfarande skit.. misstänker att det kan ha kommit in vatten någonstans då det varit närmare 3dm bitvis. Men kan det ha något att göra med att han knackat? Typ om han spikade eller något sånt?


Nybergrobin skrev:

Slain skrev:
Bumpar upp denna tråd med ett nytt bekymmer istället för att starta en ny!

Vad är det nya felet då? smile

Står längst upp, redigerade gamla inlägget bara.

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang