Saab 9-5 2,0T -00 går dåligt på höga varv och blåreyker

Bjornn
6 oktober 2011 · 749 Inlägg

metarkingen skrev:
vet inte vilken färg oljefiltret har, vad spelar det för roll? Vad kostar en ny torbo och vars köper man billigast en ? :S

Det är känt att oljefilter ifrån biltema orsakar sämmre oljeflöde till Turbon som sen går sönder pga det.

azid Det som inte dödar gör ont
6 oktober 2011 · 2 668 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
ja om det ska gå så långt så gör det ju det smile

Gå så långt? När turbon går sönder så sticker oljan ut igenom avgasröret och därmed faller oljetrycket ögonblickligen.

2slow
Bjornn
6 oktober 2011 · 749 Inlägg

azid skrev:

Kalasgasarn skrev:
ja om det ska gå så långt så gör det ju det smile

Gå så långt? När turbon går sönder så sticker oljan ut igenom avgasröret och därmed faller oljetrycket ögonblickligen.

Oljan kan även försöra, förorena katalysatorn och förorenar lambdasonderna.

metarkingen
6 oktober 2011 · 34 Inlägg

okey, måste köra bilen, om jag vill ta bort turbon och köra utan hur gör jag då? tänker slangar osv? Mvh peter

Janneutanb
6 oktober 2011 · 7 271 Inlägg

En riktig fullösning skulle väl vara att man kör en svetsloppa eller något för att stoppa impellern och sen pluggar oljerören till turbon....

micke-opel
7 oktober 2011 · 562 Inlägg

De äldre oljefiltrena till B205/B235 hade även de en blå färg och sitter ett sådant på är det verkligen gammalt..

hur som, ska man vara seriös så byter man ju turbon. Plocka bort kobran/snorkeln och känn på impellern så kan du få dig en uppfattning om hur stort glappet..

Har en 9-5 stående på jobbet just nu med turboras.. (GT17) där var turbon rejält med glapp.. Skulle även rekommendera dig att ta ner tråget och byta sugsil, alternativt rengöra sugsil och oljetråg grundligt samt byta o-ringar. Inga större problem att ta ner tråget på 9-5 smile (Förutom B235R)

9-5 Aero Sedan -05
metarkingen
7 oktober 2011 · 34 Inlägg

Okey vet fan inte vad jag ska göra, hur svårt är ett turbo byte?

micke-opel
9 oktober 2011 · 562 Inlägg

jonnielahti skrev:
lämna in den på turbobyte, kostar inte mkt, och kräv funktionsgaranti och kvitto, bäst på Saab förstås!

Det är väl en definitionsfråga, ca 15 lakan inklusive material är ju trots allt en del smile

9-5 Aero Sedan -05
Kalasgasarn
9 oktober 2011 · 937 Inlägg

Brains skrev:
En riktig fullösning skulle väl vara att man kör en svetsloppa eller något för att stoppa impellern och sen pluggar oljerören till turbon....

haha ja det kan man kalla fullösning x)

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Bjornn
9 oktober 2011 · 749 Inlägg

Lämna till Mekonomen!
De har längre garanti än SAAB och alla andra.

Janneutanb
9 oktober 2011 · 7 271 Inlägg

jonnielahti skrev:

Kalasgasarn skrev:

Brains skrev:
En riktig fullösning skulle väl vara att man kör en svetsloppa eller något för att stoppa impellern och sen pluggar oljerören till turbon....

haha ja det kan man kalla fullösning x)

blir bara aningen sämre flöde, man måste ju ändå byta turbon så tongue

Japp men måste man ha bilen fungerande och man har inte råd att byta så går det alltid att göra så wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang