Byta/rengöring vevhusvent 855 T5R

Barkvik Crime Village
6 oktober 2011 · 111 Inlägg

Tjena, min 850 t5r sprutar lite olja från stickan och tänkte ta och byta vevhusventilationen.
Är det nödvändigt att ta ner tråget och göra rent också (som jag läste nånstans).

verkar som en ganska basic sak att göra på 850, men uppskattningsvis hur långtid tror ni det tar? Har aldrig gjort det förrut men har tillgång till lyft osv på jobbet!

Nått annat man ska tänka på när man ändå är i fatren? Tacksam för svar smile

Tinjection Stabil som fan
6 oktober 2011 · 304 Inlägg

Man kan väl ta ner tråget och rengöra det om man känner för det, jag har aldrig gjort det så jag förstår inte varför man skulle behöva det, å så vitt jag vet rullar alla bilarna än.

Man klarar det galant utan en lyft, Det tar en kväll beroende på tempo, verktyg mm. se till att köpa nya oringar å packningar av alla slag. Jag tycker att den nedersta bulten längst åt vänster till insuget är lite halvtrist att få bort. Speciellt med fel verktyg! tongue

Bjornn
6 oktober 2011 · 749 Inlägg

Tråget behöver du ej ta ner men insugsgrenröret får du lossa men rengör kanalerna in i blocket.
Man gör bäst i att byta ut alla delar i vevhusventilationen då slangar brukar spricka samt är mkt svårt att rengöra.

Att du läst nånstans att tråget demonteras beror nog på att dessa motorer bland får sugsilen till oljepumpen igensatt med sludge och shit som ger sämmre eller inget oljetryck, så de är den man rengör.
Beror på körning med dåliga oljor som avger mkt sludge och skit och att man ej sköter oljebyten.

Bjornn
6 oktober 2011 · 749 Inlägg

Högt vevhustryck kan också bero på utslitna kolvringar vilket är händer ibland på T5 motorerna.
Speciellt på hårt påfrestade motorer och motorer som gått långt.

Senast redigerat av Bjornn (6 oktober 2011)

Tinjection Stabil som fan
6 oktober 2011 · 304 Inlägg

Fast att rengöra vevhusventilationen är nog rätt ende att börja i smile

Barkvik Crime Village
6 oktober 2011 · 111 Inlägg

Okej tack då har jag lite och gå på!
Men kan det ha och göra något med vad man har för box/chip i? ett steg 3 satt i vid köpet och efter lite hård körning så fanns det lite olja här och där,men testade idag att byta till org och än sålänge har den inte sprutat någon olja efter lite gaspådrag :S

Bajen_Adde
6 oktober 2011 · 20 Inlägg

folk verkar glömma att returen från oljefällan faktiskt går ända ner i botten på tråget ovh där finns ett litet litet genomsläpp som brukar vara tvär igensatt!

Börja med att riva insuget och kolla kanalerna in i blocket/&ner mot tråget.
är det igensat storlek större så är nog trågrivning att föredra för absolut bästa resultat.
då brukar man ofta se att även olje pick-upen är rätt kläggig.

Barkvik Crime Village
6 oktober 2011 · 111 Inlägg

låter det rimligt att trimchippat kan va problemet? som sagt motorn är ju inte utrustad för dom grejjerna, original system ända från downpipe till det ovala ändröret:P ska väll sitta annan bränsletrycks regulator på om man kör steg 3 också? verkar inte som att jag har det iallafall x)

Bjornn
7 oktober 2011 · 749 Inlägg

Ingen aning, kör steg 3 på min V70 å där tror jag inte att något är ändrat, men iallafall så orsakar det inte detta problemet. Utan det beror på slitage.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang