3112
Sök

Scorpion startade ej. All el försvann vid tändning.

892 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
Min Ford Scorpio startade ej nyss. Den hade gått utan problem kanske 5-10 min precis innan, men sen skulle jag starta den igen, och all el bara dog. Jag testade några gånger att vrida om tändningen, och ibland så klickade lampor och instrument igång, ibland inte. Så fort jag försökte starta bilen så dog allt.
Jag hade verkligen ingen aning om vad det kunde vara, så jag testade bara att "gnugga" lite med kablarna till batteriet (vad 17 gör man på en affärsparkering), drog mig i skägget, och testade sedan igen och då startade den!

Kan det vara något så simpelt som dålig kontaktyta? ...att startmotorn drog all ström som kom från batteriet och det inte var tillräckligt (gissar hejvilt här)...eller kan det vara startmotorn som börjar ge sig? ...kan det vara något annat som kortslutning t.ex?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
24 augusti 2006
Kan vara kolen i startmotorn som hänger sig ibland..
Kan även vara fel i tändningslåset eller dåligt batteri eller dålig kontakt *som du skrev* kanske manöverströmmen (50 har jag för mig) till starten..

5 710 Inlägg
24 augusti 2006
Låter precis som:
Android skrev:
så simpelt som dålig kontaktyta? ....

...och att när du vrider på starten är "bryggan" mellan batteripol --> kabel så dålig att den inte "orkar" bära över all ström som behövs i startögonblicket.

Lossa, rengör kabelsko/poler och dra fast ordentligt!

MVH Jonas
..............

892 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
Tack för svaren!

Då ska jag rengöra och hoppas det funkar smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 augusti 2006
Kolla över jordpunkter med när du endå håller på... Rent och snyggt ska det va, dra på lite kopparpasta med så funkar det längre...

Sök