3697
Sök

Volvo s60 2,4t visslande ljud

262 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Tjena
Som rubriken lyder

Har ett visslande eller vinnande ljud som jag hör inne i kupen när jag gasar..
Har fått några råd som jag skall kolla upp så som

gasspjället
Läckage i avgasgrenrörspackningen
Läckande vakuumslang
Blåst topplockspackning
Delvid igentäppt eller läckande vevhusventilation

Någon som har haft samma ljud och som har några goda råd vad jag bör kolla först?

Mvh

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
7 oktober 2011
är nog turbon du hör vissla lite sådär halv mysigt wink

gasspjället-ska nog inte göra så att blien tjuter ( kan ha fel)
Läckage i avgasgrenrörspackningen kn nog göra at du hör turbon mer men då borde bilen "brumma" mer än tjuta
Läckande vakuumslang-hade antagligen bilen gått dåligt också
Blåst topplockspackning- bilen går då hel konstigt och ryker vitt som bara den
Senast redigerat av CHEEVA (7 oktober 2011)

262 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
menar du att jag ska kolla upp turbon eller?
kan det var magnetventilen?

Avstängd
10 388 Inlägg
7 oktober 2011
CHEEVA skrev:
är nog turbon du hör vissla lite sådär halv mysigt wink

gasspjället-ska nog inte göra så att blien tjuter ( kan ha fel)
Läckage i avgasgrenrörspackningen kn nog göra at du hör turbon mer men då borde bilen "brumma" mer än tjuta
Läckande vakuumslang-hade antagligen bilen gått dåligt också
Blåst topplockspackning- bilen går då hel konstigt och ryker vitt som bara den

Bilen behöver inte alls gå dåligt för att topplockspackningen gått, behöver inte heller ryka vitt, beror helt på hur den går sönder.
Senast redigerat av it_mutt (7 oktober 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

262 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
inget är sönder det hörs bara ett visslande ljud .. luftljud typ

262 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
någon volvo proffs här ?

2 419 Inlägg
7 oktober 2011
CHEEVA menar nog turbo tjut right?

Du har inte öppet luftfilter eller liknande? Så du hör när turbon andas? Är det samma ljud hela tiden eller försvinner det på tomgång högre/lägre när du gasar osv! Mer info!!

262 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
det kom efter att jag öppna luftfiltret rensa och pilla lite.. så måste vara det. det hörs mellan 2000-4000 varv.
på tomgång försvinner det inte

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 oktober 2011
Precis, lägg upp ett klipp där du filmar med huven öppen och låter någon varva lite.

Jag vara i princip vad som helst. Är ljudet varvtalsberoende så kan det mycket väl vara någon komponent som aggregatremmen driver runt. Remspännare, generatorfrihjul, servopump, magnetkoppling etc.

Jag hade ett missljud på min och det visade sig vara magnetkopplingen som sitter på AC-kompressorn. Detta lät ungefär som att man varvade en elmotor.

Vill du felsöka detta så är det bara till att ta av remmen och se om ljudet försvinner. Gör det de så vet du ju i vilken ände du ska börja i iaf. smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

262 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
lägger jag upp ett videoklipp på hur de hörs så tror jag inte att det kommer låta. men jag kan tänka mig kanske drivremen eller remspännare.. kan den vara kamrem?

Avstängd
10 388 Inlägg
9 oktober 2011
Nej, men det skulle MÖJLIGEN kunna vara ett lager till någon spännare eller liknande. Är väl bara att spela in en filmsnutt med mobilen o se om det hörs. Om inte=lägg inte upp. Om det låter=lägg upp

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

262 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
F4S4N sa någonting där....

Jag hade ett missljud på min och det visade sig vara magnetkopplingen som sitter på AC-kompressorn. Detta lät ungefär som att man varvade en elmotor.
Där har vi det.. låter precis som en elmotor när man varvar.. Men magnetkopplingen som sitter på AC-kompressorn.. Förtstod inte riktigt .. vart sitter den? Har den något annat namn? som jag kan hitta på skruvat eller mekonomen?
Senast redigerat av Ibbee (9 oktober 2011)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 oktober 2011
Ibbee skrev:
lägger jag upp ett videoklipp på hur de hörs så tror jag inte att det kommer låta. men jag kan tänka mig kanske drivremen eller remspännare.. kan den vara kamrem?

Som sagt, testa utan multiremmen så får du ett snabbt svar smile

262 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
jag behöver mer detaljer vad du menar :p är nämnligen amatör xD

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 oktober 2011
Ibbee skrev:
F4S4N sa någonting där....

Där har vi det.. låter precis som en elmotor när man varvar.. Men magnetkopplingen som sitter på AC-kompressorn.. Förtstod inte riktigt .. vart sitter den? Har den något annat namn? som jag kan hitta på skruvat eller mekonomen?

Postade visst exakt samtidigt som dig, helt otroligt big_smile

Magnetkopplingen sitter på AC-kompressorn. Remmen driver hjulet som sitter på magnetkopplingen. När ACn är avstängd så snurrar hjulet bara runt utan motstånd. När du slår på ACn så aktiveras magnetkopplingen som kopplar in sig på detta hjulet och driver på så sätt även kompressorn.

Är denna kass så är det ny kompressor som gäller. Ingen idé att köpa lös magnetkoppling. Den kostar nästan 3000 om du frågar på Volvo. Kollar du på t.ex skruvat.se så får du hela kittet för 3000, alltså kompressor med kopplingen på.

Gör som så att du ställer dig på tomgång med huven öppen. Slå på/av ACn och lyssna om ljudet blir svagare/högre. Detta kräver att du har kylmedium i ACn annars kommer den inte att slå på alls. Alltså ACn måste vara påfylld.

Ska du byta kompressorn så är det hur enkelt som helst. Tar max 1 timma. Beroende på vilken remspännare du har så kan det behövas en torx 60.

262 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
o fyfan detta blir dyrt

262 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
men byte du din? gick ljudet bort då? köpte du din från skruvat eller? vad gick allting på ? smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 oktober 2011
Jag bytte den. Fick tag på en helt ny original-kompressor för 3000kr av en bekant. Annars kostar den 5-6000 på bilia. Men för 3000 får du en på skruvat. Den hade jag köpt annars. Jag bytte även spännaren när jag höll på. Kosta 600 tror jag. Remmen såg fräsch ut så den fick sitta kvar smile
Senast redigerat av F4S4N (9 oktober 2011)

262 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
men på skroten borde man kunna hitta kompressor?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 oktober 2011
Kollar du på bildelsbasen så får du en fräsch för ungefär 2500kr. Då hade jag mycket hellre köpt en ny på skruvat för 3000kr.

Edit: Såg att den bara kostar 2300kr på skruvat.se smile
Senast redigerat av F4S4N (9 oktober 2011)

Sök