3493
Sök

Sänka bilen utan stötdämpare.

62 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
Bil: Saab 9-3
Årsmodell: 1999
Moter: 2,0T
      Hejsan jag vill sänka min bil och hade tänkt köpa H&R sänkningsfjädrar men undrar om man ka nsätta bara fjädrarna eller man MÅSTE ha andra stötdämpare ? eller orginal funkar?

255 Inlägg
8 oktober 2011
Går utmärkt att montera fjädrarna bara! smile

62 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
har hört att bilen blir jätte svajig att köra och sen säger vissa som du tongue. men hur vet man och stötdämparna är dåliga ? för vill hellst inte köra dämpare med då ekonomin säger ifrån litte ^^

Evildan
8 oktober 2011
provgunga bilen, tryck ned ena hörnet med din kroppstyngd och se om bilen slutar gunga omgående, då är dina stötdämpare i bra skick.

62 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
har jag redan gjort tongue den slutar gunga direkt big_smile Tack så mycket för alla svaren smile hjälpte verkligen smile

Evildan
8 oktober 2011
trefligt, bara plocka på fjädrarna och ut o köra loss avgassystemet vid första bästa farthinder wink

62 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
haha tongue. ja den lär väl skrapa i rätt lätt >.< men snyggt som fan kommer det bli big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 oktober 2011
Har man tänkt sänka mycket så brukar det vara en god idé att byta till dämpare för det. Som jag fått lära så är upp till 40mm i allmänhet ok på standarddämpare, sedan blir avvikelsen för stor från det tänkta arbetsområdet. Om detta egentligen stämmer törs jag inte säga då jag aldrig sänkt mer än 35mm.
50mm säger Lesjöfors tydligen, http://www.lesjofors-automotive.com/fja … uktion.asp

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
9 oktober 2011
RD_87 skrev:
Har man tänkt sänka mycket så brukar det vara en god idé att byta till dämpare för det. Som jag fått lära så är upp till 40mm i allmänhet ok på standarddämpare, sedan blir avvikelsen för stor från det tänkta arbetsområdet. Om detta egentligen stämmer törs jag inte säga då jag aldrig sänkt mer än 35mm.
50mm säger Lesjöfors tydligen, http://www.lesjofors-automotive.com/fja … uktion.asp

Det stämmer nog ganska bra det du säger, chevan är sänkt ca 15 cm och stötdämparna va nya för 200 mil sen och när jag skulle sätta på 15" plåtisarna för vinter förvaringen, så när jag började lyfta upp bilen så började det rinna olja från stötdämparna, så man kan säga att det inte finns så mycket olja kvar i dom. lol

så ska man sänka mycket så är det nog bäst att byta till dämpare som är anpassade för sänkningen.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

7 281 Inlägg
9 oktober 2011
Men har man dåligt med pengar så är det väl bara att byta fjädrarna så får man byta stötdämpare vid ett senare tillfälle helt enkelt.

62 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
har inte tänkt sänka den mer än 30mm - max 40mm för det skrapar redan i litte när jag svänger och sånt så vill inte sänka mycket mer tongue. så då borde ju mina orginal dämpare klara av sänkningen smile.
Tack så mycket för alla svar:)

Sök