Saab 900 frågor!

Guzzen
10 oktober 2011 · 5 Inlägg

Tjena!

Köpte mig en Saab 900 Talladega -98 i sommras. Den importerades 2003 från Italien och efter vad jag har lyckats ta reda på är det speciella kjolpaketet som fanns på 900og:n ett speciellt tillval endast i Italien till ng:n. Vad jag har sett här på garaget så finns det under ca 5-6 med likadana, men alla är aero. Min är talladega. Vad jag inte förstår är vad som är speciellt med aeron då även den verkar ha 185 hk original. Någon som sitter inne på lite historia om denna modell? Har även funderat lite på min baklucka. Kanske är något simpelt jag missar men har inte sett en enda som ser ut som min, likt 9-3an har den ingen reflexramp, men ändå formerna av 900ans samt att bromsljuset sitter uppe på taket och inte under vingen. Någon som vet vad detta kan vara?neutral

Vad jag skulle vilja ha är alltså information om denna modell, kjolpaket och baklucka! smile

http://www.garaget.org/?car=256681&image=2426909

Tack på förhand, Mvh Jon!

Senast redigerat av Guzzen (10 oktober 2011)

Turbocab
10 oktober 2011 · 83 Inlägg

Du borde söka dig till STCS forum också, där finns den stora kunskapen om Saab, särskilt från og/ng900 och framåt.

Din modell fanns mkt riktigt bara i Italien. Jag kan inte exakt historien, men troligen så ville dom Italienska handlarna ha en 900 Aero djävligt mkt, även när nya modellen kom. Men jag antar GM satte stopp för den, det var ju rätt rörigt på Saab redan då, 1994. Så dom tog tag i det själva och monterade egna Aeropaket och sålde bilarna som "900 Aero". Rätt många har hittat hit. Så nån "riktig" 900 Aero är väl synd att kalla den, men en udda och snygg vagn är det i alla fall.

Mitt tips: Krocka eller skada inte dina kjoldelar. Du lär inte kunna gå in på Saab och beställa dom, mkt tveksamt om dom går att hitta alls, utan det är nog reparation som gäller isåfall.

Guzzen
10 oktober 2011 · 5 Inlägg

okej tack för svar, får lägga upp på stcs, borde jag ju tänkt på. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang