För stor låda?

Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

nesum skrev:

Daanielm skrev:
Men jag menar hur djup själv hatthyllan är. från nackstöd till rutan.

Såg ju nice ut nesum. Vad hade du för storlek på lådan/port? Vilka basar och steg?

Bas: alpine type-R 12". Steg Mds T5... Låda: de bägge små slutna delarna innehöll 20L, den stora med port 46L och port blev 6".

Okej tack smile

nesum
12 oktober 2011 · 695 Inlägg

Daanielm skrev:

nesum skrev:

Daanielm skrev:
Men jag menar hur djup själv hatthyllan är. från nackstöd till rutan.

Såg ju nice ut nesum. Vad hade du för storlek på lådan/port? Vilka basar och steg?

Bas: alpine type-R 12". Steg Mds T5... Låda: de bägge små slutna delarna innehöll 20L, den stora med port 46L och port blev 6".

Okej tack smile

eller så bygger du som bosabengt skrev, men se till så att det blir helt tätt runt lådan mot bilen, annars blir de bättre med basarna vända bakåt, eller brukar bli iallafall enligt mina tidigare erfarenheter..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
bosabengt
12 oktober 2011 · 2 035 Inlägg

Daanielm skrev:

bosabengt skrev:

Daanielm skrev:
Men jag menar hur djup själv hatthyllan är. från nackstöd till rutan.

Såg ju nice ut nesum. Vad hade du för storlek på lådan/port? Vilka basar och steg?

Jag tolkar det som att du menar att du undrar om det går att ha basarna i hatthyllan. eller?

Ska du ha basar i en 740 så gör du en rekomenderad låda.

Basarna riktade antingen framåt, då gör du baffeln (den sida som basarna sitter i) efter bilens/bagagets utrymme. Så det blir tätt.

Är ju lite pill med det så om du bara gör en låda så kan du testa att ha den antingen bakåt eller framåt.

En polare hade 2 st 10" are och ett GAS Steg på 350w rms. (tror jag) och hade det inte tätt eller nåt sånt. Och basarna riktade bakåt. Han spelade 137db i framrutan.

Om jag förstår det rätt så menar du att man gör en sluten låda som passar bra och att man sätter basarna mot baksätena?

Ja eller portad. Det ska ju vara åtminstone 5-10 cm till sätet. Och har du skidlucka öppnar du den och riktar porten igenom luckan.

Biljudsveteran sen 1984!
Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

Okej. OKej smile portad genom skidluckan hade ju varit nice smile

bosabengt
12 oktober 2011 · 2 035 Inlägg

Daanielm skrev:
Okej. OKej smile portad genom skidluckan hade ju varit nice smile

Ja och det smidigaste typ.

KAn du länka till steget. Exterminator hmm tomtewatt steg??

Biljudsveteran sen 1984!
Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

Någon som har gjort det eller vet hur stor porten ska vara in i skidluckan? smile

bosabengt
12 oktober 2011 · 2 035 Inlägg

Daanielm skrev:
Någon som har gjort det eller vet hur stor porten ska vara in i skidluckan? smile

Beror på vad det är för basar, volym på låda och hur mycket effekt du kan skicka på. Och vilken avstämning du ska ha. osv.

Biljudsveteran sen 1984!
Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

http://www.audiodiscounters.com/shoppin … -2647.html steget...

Ingen som kan räkna på vad jag borde ha ungefär för port genom skidluckan eller genom hatthyllan om jag ska ha den under hatthyllan på en 740. Men 2 stycken mutant 10" mt1007 600w och steget på länken då jag bryggar det så jag får 2x 450 w

Drönirettab
12 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

80 liter netto och 1 st 6" port, det borde bara behövas tratt i ena änden (lämpligen i yttre änden). Röret görs 31 cm långt.

Vill du prova en bandpasslåda (trekammars med portad mitteenkammare) så är mitt förslag:

Sluten kammare (per bas): 20 liter netto, dämpmatta på innervägarna
Portad kammare: 55 liter, ingen dämpmatta
Port: 1 st 6", röret görs 13 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar

Senast redigerat av Drönirettab (12 oktober 2011)

Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

Okej. Tusen tack smile på bandpasslådan. är basarna "i" lådan så som "nesum" länkade eller ska dom vara mot ryggstöden?

Drönirettab
12 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

I en bandpasslåda sitter alltid basarna inuti lådan. smile

Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

okej smile ska basarna vara mot kammaren i mitten eller in mot sina slutna. om du fattar vad jag menar ;P och är det någon skillnad ifall basarna är vinklade eller raka? smile

Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

Sen är det stor skillnad på om man drar porten in mot skidluckan eller genom hatthyllan ljudmässigt? För ifall man har tre i baksätet så har man ju stängt skidluckan... smile

Drönirettab
12 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

Daanielm skrev:
okej smile ska basarna vara mot kammaren i mitten eller in mot sina slutna. om du fattar vad jag menar ;P

För att få bästa kylning av talspolen så monteras basarna med magneten i den portade kammare, men det är inte alltid som det får plats att göra så och då blir det med magneten i den slutna kammaren istället. smile

Daanielm skrev:
är det någon skillnad ifall basarna är vinklade eller raka? smile

Vinklade basar kan få en viss "hörnförstärkning" i ljudet, men hur pass stor skillnaden är vet jag inte. Monteringen förenklas ju om väggarna är raka.

Daanielm skrev:
Sen är det stor skillnad på om man drar porten in mot skidluckan eller genom hatthyllan ljudmässigt? För ifall man har tre i baksätet så har man ju stängt skidluckan... smile

I ditt fall blir det svårt att dra upp porten genom hatthyllan, den måste vinklas inuti kammaren för att få plats. Jag utgick ifrån att den kunde dras ut genom skidluckan. Ljudmässigt kan det bli viss skillnad med tanke på att bakrutan reflekterar ljudet, fast även där vet jag inte hur stor skillnaden är.

Senast redigerat av Drönirettab (12 oktober 2011)

Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

Okej. Kung tusen tack för många bra svar och tips. Typ sista fråga. Vilket material är det bästa att göra en bandpasslåda av? smile

Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

kan man inte ta samma längd på porten som på skidluckan fast dra den uppåt ist? När du säger "genom skidluckan", menar du att man gör så att röret kommer ända till framkanten av sätena? Du menar väl att röret slutar där lådan slutar?

Drönirettab
12 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

Jag menade att porten skulle sticka ut en bit ur lådan, annars får den troligen inte plats. smile

Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

Okej smile kan man bara låta porten sticka ut eller ska man bygga någon liten låda runt om den biten som sticker ut? Vilket material är bäst att bygga av? Man man inte bara dra porten upp genom hatthyllan istället? smile

Nitromast Dr. Scanner
12 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

Daanielm skrev:
Okej smile kan man bara låta porten sticka ut eller ska man bygga någon liten låda runt om den biten som sticker ut? Vilket material är bäst att bygga av? Man man inte bara dra porten upp genom hatthyllan istället? smile

Jag personligen skulle byggt i 19mm MDF

Drönirettab
12 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

Det behövs ingen "låda" runt om en portdel som sticker utanför.
MDF är stummare än spånskiva och får oftast bättre kapytor, spånskiva är mer lättarbetad.

Om du drar upp porten genom hatthyllan så ska avståndet från lådbotten till portöppningen helst vara minst rörets egen diameter, dvs runt 15 cm. Av den anledningen tror jag inte att det funkar utan att vinkla porten inuti lådan, men jag kan inte säga absolut säkert att det blir så. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang