Att tänka på vid köp av volvo V40?

Christoffer92
12 oktober 2011 · 20 Inlägg

Hejsan,

Måste köpa mig en bil nu innan November. Har kollat runt en del och har fastnat för en Volvo v40.
Vad jag har förstått så ska det helst vara en fas 2 (alltså <01) och motor 2,0T?
Jag undrar också hur många ägare man kan tänka sig att den har haft som mest, och hur många mil den har gått så man vågar köpa den?
Några kända fel man ska kolla extra på vid provkörning?
Vågar man lita på att det inte blir turboras efter en månad?


Kommer att äga den i ca ett år och ligger på max 2000 mil om året.   

Min budjet ligger på runt 30,000 kr.

Tacksam för gensvar!

LordLife
12 oktober 2011 · 998 Inlägg

Kolla om det finns rost. Dom här bilarna rostar ganska mycket om man inte sköter om dom. Vilket många inte gör.
Titta mycket på framvagnen, styrstag, krängstag, finns där glapp. Titta på spruckna bromsslangar fram, väldigt vanligt på lite äldre volvo. Drar bilen snett? drar den snett när du bromsar?
2.0T är en trevlig motor, bra att trimma. Kolla också så att bromsarna inte är slut och att dom inte ligger på. Man vill ju inte köra hem bilen och sen upptäcka en massa dyra fel.

Titta på mer än 1 bil, åk och titta på några du tycker känns rätt. Känns det fel när du läser annonsen skit i bilen. Det är av min erfarenhet.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Seth
12 oktober 2011 · 3 354 Inlägg

undvik "helst" 1,8I. mitsubishimotorn är tyvärr känslig o sotar igen lätt etc.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Busgrabb Rejsa ?
12 oktober 2011 · 2 959 Inlägg

LordLife skrev:
Kolla om det finns rost. Dom här bilarna rostar ganska mycket om man inte sköter om dom. Vilket många inte gör.
Titta mycket på framvagnen, styrstag, krängstag, finns där glapp. Titta på spruckna bromsslangar fram, väldigt vanligt på lite äldre volvo. Drar bilen snett? drar den snett när du bromsar?
2.0T är en trevlig motor, bra att trimma. Kolla också så att bromsarna inte är slut och att dom inte ligger på. Man vill ju inte köra hem bilen och sen upptäcka en massa dyra fel.

Titta på mer än 1 bil, åk och titta på några du tycker känns rätt. Känns det fel när du läser annonsen skit i bilen. Det är av min erfarenhet.

Fas II 2.0T motorn är raka motsaten till var du skriver, den är INTE bra för trim då den har otroligt svaga kolvar.
Fas II har galvade karossdelar så något stort problem med rost borde den inte vara.
Till skillnad från 60, 70 och 80 serien har inte 40 bilarna några direkta problem med slitna framvagnsdelar.
Klart att allt slits men håller bättre än andra Volvomodeller.

Bromsarna bak däremot bör kollas då det är vanligt att dom används för lite och kärvar.
Handbromsen verkar på bromsoken bak och den funktionen bör med kollas så handbromsen tar bra.

Senast redigerat av Busgrabb (12 oktober 2011)

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
12 oktober 2011 · 2 959 Inlägg

Seth skrev:
undvik "helst" 1,8I. mitsubishimotorn är tyvärr känslig o sotar igen lätt etc.

Finns ej i Fas II modellerna så det behöver han inte tänka på.

Autotech
BMW 335D (2008)
Christoffer92
13 oktober 2011 · 20 Inlägg

Tack för alla svararen!! Kommer att vara till hjälp! smile

Andromeda Rumpmas
13 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

Att tänka på är också att det är en fruktansvärt trång och tråkig bil som hellre borde kallas småbil än kombi, med plastig interiör. Skaffa en V70 istället, de drar lika mycket soppa ungefär.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Christensson Laaaang
13 oktober 2011 · 320 Inlägg

Andromeda skrev:
Att tänka på är också att det är en fruktansvärt trång och tråkig bil som hellre borde kallas småbil än kombi, med plastig interiör. Skaffa en V70 istället, de drar lika mycket soppa ungefär.

Nuff Said.

Here you go way to fast
don't slow down you're gonna crash!
Busgrabb Rejsa ?
13 oktober 2011 · 2 959 Inlägg

Felplacerad skrev:
Hoppa över 01 och gå rakt på 02-04. Helst 03-04 där i princip allt är nytt.
01-02 har ju kvar lite fula gamla detaljer från Fas1.

Fel! 1800 punkter ändrades mellan 00 och 01 när det bled såkallade Fas II modell.
Det är bara några få saker som ändrades till 03-04 modellerna.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
13 oktober 2011 · 2 959 Inlägg

Andromeda skrev:
Att tänka på är också att det är en fruktansvärt trång och tråkig bil som hellre borde kallas småbil än kombi, med plastig interiör. Skaffa en V70 istället, de drar lika mycket soppa ungefär.

Ehh nej, X40 är betydligt bensinsnålare än V70 modellerna.
Ca 1350 Kg och 2 liters 4:a mot ca 1600 Kg 2.3-2.5 liters 5:a säger väg en del.
Samma grundmotor med en cylinder kort bara.

Autotech
BMW 335D (2008)
Cupra_
13 oktober 2011 ·

Precis, som t.ex. instrumentbrädans belysning o lite sånt, inget man märker av egentligen..
Hade sj en S40 2,0T -02 ett tag och jag upplevde den som en bil med ganska bra kvalité och driftsäker. Min hade gått ca 17000 mil när jag sålde den.

Men som sagt, bak-oken ska man kolla lite extra på.

Rquired Allmänt envis
13 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Nog skiljer det mellan V40 och V70, jag tycker ändå inte en V40 är något bra köp. Modellen är som en japansk bil, billig, plastig och lite bullrig, utan att vara i närheten av lika driftsäker. Köp en Nissan Primera eller Honda Accord istället, då får du en bil som håller mycket bättre, dricker mindre soppa, är rymligare och mycket roligare att köra.

Eller så köper du en riktig Volvokombi istället, V70. Då får du mycket bättre byggkvalité, rejäla utrymmen och god komfort. Femman är vass och trevlig dessutom, men totalt sett är V70 inte lika pigg i uppförandet som V40 är. Jag har dock aldrig upplevt x40 som en rolig bil så det känns onödigt att ens jämföra dem bägge...

Så ser jag på det i alla fall! smile

Senast redigerat av Rquired (13 oktober 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LordLife
13 oktober 2011 · 998 Inlägg

Busgrabb skrev:

LordLife skrev:
Kolla om det finns rost. Dom här bilarna rostar ganska mycket om man inte sköter om dom. Vilket många inte gör.
Titta mycket på framvagnen, styrstag, krängstag, finns där glapp. Titta på spruckna bromsslangar fram, väldigt vanligt på lite äldre volvo. Drar bilen snett? drar den snett när du bromsar?
2.0T är en trevlig motor, bra att trimma. Kolla också så att bromsarna inte är slut och att dom inte ligger på. Man vill ju inte köra hem bilen och sen upptäcka en massa dyra fel.

Titta på mer än 1 bil, åk och titta på några du tycker känns rätt. Känns det fel när du läser annonsen skit i bilen. Det är av min erfarenhet.

Fas II 2.0T motorn är raka motsaten till var du skriver, den är INTE bra för trim då den har otroligt svaga kolvar.
Fas II har galvade karossdelar så något stort problem med rost borde den inte vara.
Till skillnad från 60, 70 och 80 serien har inte 40 bilarna några direkta problem med slitna framvagnsdelar.
Klart att allt slits men håller bättre än andra Volvomodeller.

Bromsarna bak däremot bör kollas då det är vanligt att dom används för lite och kärvar.
Handbromsen verkar på bromsoken bak och den funktionen bör med kollas så handbromsen tar bra.

Det med motorn visste jag inte.. trodde dom använde samma skit som i dom andra..
Men om inte jag minns helt fel så är 740 också galvade. Mercedes är ju det men dom rostar ju som en ford om man inte sköter dom.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Busgrabb Rejsa ?
13 oktober 2011 · 2 959 Inlägg

LordLife skrev:

Busgrabb skrev:

LordLife skrev:
Kolla om det finns rost. Dom här bilarna rostar ganska mycket om man inte sköter om dom. Vilket många inte gör.
Titta mycket på framvagnen, styrstag, krängstag, finns där glapp. Titta på spruckna bromsslangar fram, väldigt vanligt på lite äldre volvo. Drar bilen snett? drar den snett när du bromsar?
2.0T är en trevlig motor, bra att trimma. Kolla också så att bromsarna inte är slut och att dom inte ligger på. Man vill ju inte köra hem bilen och sen upptäcka en massa dyra fel.

Titta på mer än 1 bil, åk och titta på några du tycker känns rätt. Känns det fel när du läser annonsen skit i bilen. Det är av min erfarenhet.

Fas II 2.0T motorn är raka motsaten till var du skriver, den är INTE bra för trim då den har otroligt svaga kolvar.
Fas II har galvade karossdelar så något stort problem med rost borde den inte vara.
Till skillnad från 60, 70 och 80 serien har inte 40 bilarna några direkta problem med slitna framvagnsdelar.
Klart att allt slits men håller bättre än andra Volvomodeller.

Bromsarna bak däremot bör kollas då det är vanligt att dom används för lite och kärvar.
Handbromsen verkar på bromsoken bak och den funktionen bör med kollas så handbromsen tar bra.

Det med motorn visste jag inte.. trodde dom använde samma skit som i dom andra..
Men om inte jag minns helt fel så är 740 också galvade. Mercedes är ju det men dom rostar ju som en ford om man inte sköter dom.

Senare 740 har galvade delar men galv rostar inte men lacksläpp på galven ser man ju en del.

Autotech
BMW 335D (2008)
LordLife
13 oktober 2011 · 998 Inlägg

Busgrabb skrev:

LordLife skrev:

Busgrabb skrev:

Fas II 2.0T motorn är raka motsaten till var du skriver, den är INTE bra för trim då den har otroligt svaga kolvar.
Fas II har galvade karossdelar så något stort problem med rost borde den inte vara.
Till skillnad från 60, 70 och 80 serien har inte 40 bilarna några direkta problem med slitna framvagnsdelar.
Klart att allt slits men håller bättre än andra Volvomodeller.

Bromsarna bak däremot bör kollas då det är vanligt att dom används för lite och kärvar.
Handbromsen verkar på bromsoken bak och den funktionen bör med kollas så handbromsen tar bra.

Det med motorn visste jag inte.. trodde dom använde samma skit som i dom andra..
Men om inte jag minns helt fel så är 740 också galvade. Mercedes är ju det men dom rostar ju som en ford om man inte sköter dom.

Senare 740 har galvade delar men galv rostar inte men lacksläpp på galven ser man ju en del.

ok smile

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Syst3m
13 oktober 2011 · 1 079 Inlägg

Felplacerad skrev:

Andromeda skrev:
Att tänka på är också att det är en fruktansvärt trång och tråkig bil som hellre borde kallas småbil än kombi, med plastig interiör. Skaffa en V70 istället, de drar lika mycket soppa ungefär.

Pfft!! tråkig bil? Turbobil på 1300kg (ish) Så roligt det kan bli wink
Dock fruktansvärt trång som du säger..
Drar betydligt mindre än en V70 som om någon har plastig interiör och noll körglädje.

V70, plastig interiör och noll körgläde? haha...

https://www1.garaget.org/archive/73/72929/113332/113332-2429226.jpg

Jämfört med farsans nya V70 my12 är den gamla mycket mera gedigen i inredningen, känns att det är en Volvo och ingen Ford (eller Mitsubitshi som en x40 är). En bekant har en V40 och skulle aldrig vilja äga en sådan själv, riktigt kasst galvad (ett stenskott - rost omgående, undertill rostar det som bara den), dessutom kass körkänsla, växellådan är kass (femman måste tryckas i med full kraft, funkar 1 gång av 10) osv osv... x40 är ingen riktig Volvo!!

Med rätt utrustning och motor är en V70 riktigt underhållande att köra. Har relativt nytt Volvo originalchassi så den går riktigt fint även i hög fart.

Muttley
13 oktober 2011 ·

Felplacerad skrev:

Syst3m skrev:

Felplacerad skrev:

Pfft!! tråkig bil? Turbobil på 1300kg (ish) Så roligt det kan bli wink
Dock fruktansvärt trång som du säger..
Drar betydligt mindre än en V70 som om någon har plastig interiör och noll körglädje.

V70, plastig interiör och noll körgläde? haha...

http://www1.garaget.org/archive/73/72929/113332/113332-2429226.jpg

Jämfört med farsans nya V70 my12 är den gamla mycket mera gedigen i inredningen, känns att det är en Volvo och ingen Ford (eller Mitsubitshi som en x40 är). En bekant har en V40 och skulle aldrig vilja äga en sådan själv, riktigt kasst galvad (ett stenskott - rost omgående, undertill rostar det som bara den), dessutom kass körkänsla, växellådan är kass (femman måste tryckas i med full kraft, funkar 1 gång av 10) osv osv... x40 är ingen riktig Volvo!!

Med rätt utrustning och motor är en V70 riktigt underhållande att köra. Har relativt nytt Volvo originalchassi så den går riktigt fint även i hög fart.

Okej eftersom din bekants V40 är kass så är alla det? Du kanske ska ha ägt i alla fall en innan du uttrycker dig så starkt wink

Persnoligen tycker jag att V70 är som att köra en båt.. Klumpig, svajjar fram och du känner inte att däcken ligger mot marken.. och jag har kört miiiinst 15-20st... Alla likadana.-

Fräckt. Jag närmar mig snart 30 tusen mil i en v70 och känner inte igen mig wink

Syst3m
13 oktober 2011 · 1 079 Inlägg

Felplacerad skrev:
Okej eftersom din bekants V40 är kass så är alla det? Du kanske ska ha ägt i alla fall en innan du uttrycker dig så starkt wink

Persnoligen tycker jag att V70 är som att köra en båt.. Klumpig, svajjar fram och du känner inte att däcken ligger mot marken.. och jag har kört miiiinst 15-20st... Alla likadana.-

Jag behöver inte köpa på mig bilar för att få köra dem vet du, har kört den en del och även om alla fel V40:n har skulle vara ordnade skulle det ändå vara en genomrutten bil. Stor skillnad mot V70 i det mesta. Det beror ju på att x40 är bygg av en Mitsubitshi Carisma och inte ens du kan säga att en Mitsubitshi är en mer gedigen bil än en Volvo?!

V70 är komfortinriktad. V40 har ingen komfort. Därför upplever du att V70:n är som att köra en båt. Men en V70 är definitivt inte klumpig, definitivt inte svajig. Kör en V70 T5 med sportchassi (Volvo original) så lär du förstå vad jag pratar om, perfekt avvägning mellan komfort och sport.

Kristian_L
13 oktober 2011 · 1 893 Inlägg

Jag har ägt min V40 i snart tre år...

Den är mindre än en V70, inget snack där. Bakom mina 1,81cm blir det inte mycket plats för baksätes passagerarens fötter. Men det finns gott om skjutmån i stolen, jag har den ändå inte längst bak..
(Hur många behöver frakta fler än två vuxna, ofta och långt? De köper en V70!)

Turbo modellerna av X40 har de flesta delarna i drivlinan, gemensamt med store bror S/V70. Motorn är en cylinder kort, men V-lådan är samma, länkar och bussningar, samma dimensioner, drivaxlar likaså... Detta i en bil som är ca 300kg lättare...

Har du familj och behöver lasta barnvagn m.m... köp inte X40, för liten... MEN.!
På landsväg kan jag köra min på UNDER 0.6 l/mil.
Jag har lyckats med konststycket att få bilen att dra över 1 l/mil, TVÅ GÅNGER på TRE ÅR!
(En gång lekte jag i nysnö hela natten. =1.01 l/mil. Andra gången låg ena bakbromsen an. = 1.05 l/mil.)
Den som köper en X70 kommer sällan under 1 l/milen! (Fråga dig själv hur stor bil du behöver.)

Fas-2 är rejält mera ljudisolerad än vad en fas-1. (Kritiken för ljudnivå gäller mao inte, eftersom TS skall köpa en fas-2.)
När bakbromsen låg an, köpte jag ett nytt ok på biltema för 700kr. Knappast lönt att köpa rep-sats och laga den gamla. (OK reservdels priser..)

Totalt har jag bytt delar som ej omfattas av service, under mina tre år med V40. = Två broms OK. Ett fram och ett bak.
Bilen har idag rullat drygt 16'000mil.

"Syst3m"
Du har kört en X40 med fransk växellåda (Bilar utan turbo) och är snabb att dömma ut hela bilen.?
X40 delar bottenplatta med Carisma. Det är inte likamed att det är en Mitsubitshi.!

Om TS hade 400'000kr att köpa bil för, hade TS kanske köpt en V70 D5. 185 pigga och drar strax över halvlitern...
Men nu ville TS köpa en bil för 30 lök...

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Syst3m
13 oktober 2011 · 1 079 Inlägg

Felplacerad skrev:

Syst3m skrev:

Felplacerad skrev:
Okej eftersom din bekants V40 är kass så är alla det? Du kanske ska ha ägt i alla fall en innan du uttrycker dig så starkt wink

Persnoligen tycker jag att V70 är som att köra en båt.. Klumpig, svajjar fram och du känner inte att däcken ligger mot marken.. och jag har kört miiiinst 15-20st... Alla likadana.-

Jag behöver inte köpa på mig bilar för att få köra dem vet du, har kört den en del och även om alla fel V40:n har skulle vara ordnade skulle det ändå vara en genomrutten bil. Stor skillnad mot V70 i det mesta. Det beror ju på att x40 är bygg av en Mitsubitshi Carisma och inte ens du kan säga att en Mitsubitshi är en mer gedigen bil än en Volvo?!

V70 är komfortinriktad. V40 har ingen komfort. Därför upplever du att V70:n är som att köra en båt. Men en V70 är definitivt inte klumpig, definitivt inte svajig. Kör en V70 T5 med sportchassi (Volvo original) så lär du förstå vad jag pratar om, perfekt avvägning mellan komfort och sport.

Du är så trög att jag inte vet vad jag ska skriva... eller är det jag som är trög då roll äh jag vet inte... Så lägger ner direkt, orkar inte...Adjö-

Ja inte fan är jag trög, så det återstår ju bara ett alternativ...


Kristian_V skrev:
---------

Det är ju givetvis inte enbart pga växellådan som jag inte tycker om bilen... En Volvo ska inte rosta så som en x40 gör, inte heller ska det kännas som man åker utan dörrar och inredningen ska vara mera gedigen och ha bättre kvalité. Vem som helst kan se att Mitsubitshi fick för mycket inflytande över x40. Både S40 och V40 tillverkades i Born, Nederländerna, av NedCar, ägt av Mitsubitshi. Efter 2004 drog Volvo sig bort från Born och man förstår ju varför. En riktig kvalité-Volvo ska inte göras av Mitsubitshi-anställda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang