2345
Sök

Koppling eller generator?

14 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
Jag står alltså i valet och kvalet. Jag har fått reda på att generatorn är kaputt och jag har bokat tid på verkstad för att byta detta, men mina växlar har kärvat ett tag och jag gissar på att det är kopplingen som måste bytas ut.

Vad borde jag prioritera först? Fixa kopplingen och om ca 3 månader fixa generatorn?

Jag har en Volvo s70-99 smile

Skulle vara tacksam för alla svar!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
13 oktober 2011
Utan generator kommer bilen att bli okörbar (längre sträckor) Både tändsystem och insprutning drar mycket störm och ett vanligt 60Ah batteri håller inte länge.

Jag skulle bytt generator och väntat på att koplingen rasar helt.

När du sen byter koppling. Se till att byta både tryckplatta, lamell och durtrampningslager. Är samma jobb och delarna kostar inte tillräckligt mycke för att motivera att snåla (med tanke på vad jobbet kostar)

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

21 761 Inlägg
13 oktober 2011
Kör helst inte bilen innan generatorn är fixad, men om du måste använda den så rekommenderar jag följande:

Med fulladdat batteri körs bilen max 30 minuter, använd inte fläkten på hög hastighet eller andra strömförbrukare (typ elbakruta, extraljus, stereoanläggning). Efter 30 minuters total körtid laddas batteriet upp med en batteriladdare i helst ett helt dygn innan den används igen. Då bör batteriet inte ha djupurladdats alltför mycket och inte tagit mycket stryk. smile

Sök