Volvo 850 blöddrar och går dåligt, stifften blir sotig!

Nilsson10
13 oktober 2011 · 313 Inlägg

Hej! Har en volvo 850 -94 2.5 (10ventilare orginal) Har satt dit glt toppen (20 ventilare),insug,grenrör.
Får den inte att gå som den ska! har dubbel kamremen och att allt är rätt där! ( Ny den med! )
Det låter som att den får för mycke soppa eller nått, stiften är sotiga med! är slö på varven!
Vad kan detta bero på? kan det bero på att den tjuvdra luft i insuget eller liknande? Har även kollat upp fördelaren och rotorn inget fel där vad jag kan se!

Behöver ha svar så fort som möjligt! Tack på förhand!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2011 · 13 746 Inlägg

kolvar skiljer,spridare lmm inte ens samma styrsystem

motronic i glt och simens i 10v motorn

tändningen blir helt fuckad om man kör med 20v topp med 10v tändning

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nilsson10
15 oktober 2011 · 313 Inlägg

Growe skrev:
kolvar skiljer,spridare lmm inte ens samma styrsystem

motronic i glt och simens i 10v motorn

tändningen blir helt fuckad om man kör med 20v topp med 10v tändning

okej! men borde ju gå att fixa utan att byta topp igen?

Nilsson10
15 oktober 2011 · 313 Inlägg

Nilsson10 skrev:

Growe skrev:
kolvar skiljer,spridare lmm inte ens samma styrsystem

motronic i glt och simens i 10v motorn

tändningen blir helt fuckad om man kör med 20v topp med 10v tändning

okej! men borde ju gå att fixa utan att byta topp igen?

man kan inte ställa om tändningen på 850 va?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2011 · 13 746 Inlägg

isånt fall får man bygga om så man kör glt boxarna..

men hur gjorde du med kolvarna det brukar bli kolvkänning direkt med 4ventils topp på 2ventils kolvar
vet dock ej hur kolvarna ser ut på gltn

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nilsson10
16 oktober 2011 · 313 Inlägg

Growe skrev:
isånt fall får man bygga om så man kör glt boxarna..

men hur gjorde du med kolvarna det brukar bli kolvkänning direkt med 4ventils topp på 2ventils kolvar
vet dock ej hur kolvarna ser ut på gltn

värkar inte vara nått problem med de va jag sett! men funderar på att få dit boxarna men då va det nån som surra om att man behövde bara byta en kort härva i motorutrymmet kan de stämma?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2011 · 13 746 Inlägg

jo hurvida det bara är att flytta över eller inte låter jag vara osagt

glt har 2boxar en tänding en bränsle

10v har 1box

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Frosted
16 oktober 2011 · 1 878 Inlägg

Har för mig att jag har läst att du måste byta hela kabelstammen då det är skillnader på elsystemet ifrån säkrings boxen.

Sen vid toppbyte ifrån 10v till 20v så skall även grenrör samt insug bytas då det inte stämmer överens längre.
Hur blir det med kolvfrigången mot ventilerna?

Sen har jag nåt i bakhuvudet med att byta nyckel oxå. men det skall jag låta vara osagt.

Jag var inne på detta med för många år sedan, men la ner projektet då det var alldeles för mycket att göra och inte värt pengarna att lägga ner.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Mangisen
16 oktober 2011 · 1 034 Inlägg

va faen, räcker inte 144hk big_smilebig_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2011 · 13 746 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Har för mig att jag har läst att du måste byta hela kabelstammen då det är skillnader på elsystemet ifrån säkrings boxen.

Sen vid toppbyte ifrån 10v till 20v så skall även grenrör samt insug bytas då det inte stämmer överens längre.
Hur blir det med kolvfrigången mot ventilerna?

Sen har jag nåt i bakhuvudet med att byta nyckel oxå. men det skall jag låta vara osagt.

Jag var inne på detta med för många år sedan, men la ner projektet då det var alldeles för mycket att göra och inte värt pengarna att lägga ner.

nyckeln haha det var den sämsta jag hört

märkligt att min turbo startar kör med 140hk lås+nyckel smile

perfekt när man har många 850 att flytta över låsatserna när man inte har alla nycklar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Frosted
16 oktober 2011 · 1 878 Inlägg

Growe skrev:

Frozen1985 skrev:
Har för mig att jag har läst att du måste byta hela kabelstammen då det är skillnader på elsystemet ifrån säkrings boxen.

Sen vid toppbyte ifrån 10v till 20v så skall även grenrör samt insug bytas då det inte stämmer överens längre.
Hur blir det med kolvfrigången mot ventilerna?

Sen har jag nåt i bakhuvudet med att byta nyckel oxå. men det skall jag låta vara osagt.

Jag var inne på detta med för många år sedan, men la ner projektet då det var alldeles för mycket att göra och inte värt pengarna att lägga ner.

nyckeln haha det var den sämsta jag hört

märkligt att min turbo startar kör med 140hk lås+nyckel smile

perfekt när man har många 850 att flytta över låsatserna när man inte har alla nycklar smile

Har för mig det har med är avkodningen i nyckeln

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Nilsson10
16 oktober 2011 · 313 Inlägg

Mangisen skrev:
va faen, räcker inte 144hk big_smilebig_smile

Nja! wink eller orginal toppen gick ju sönder totalt och hade en glt topp över samt grenrör och insug, spridare och boxarna! de ända jag inte får dit är boxarna! tongue

Nilsson10
16 oktober 2011 · 313 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Har för mig att jag har läst att du måste byta hela kabelstammen då det är skillnader på elsystemet ifrån säkrings boxen.

Sen vid toppbyte ifrån 10v till 20v så skall även grenrör samt insug bytas då det inte stämmer överens längre.
Hur blir det med kolvfrigången mot ventilerna?

Sen har jag nåt i bakhuvudet med att byta nyckel oxå. men det skall jag låta vara osagt.

Jag var inne på detta med för många år sedan, men la ner projektet då det var alldeles för mycket att göra och inte värt pengarna att lägga ner.

Jag har satt dit grenrör,spridare,topp,insug från glt men de ända jag inte får dit är boxarna! men du tror det går att bara byta ut en kabelstammen mellan säkringsdosan och boxarna?smile vill få igån han så jag kan sälja i väg han! tongue skulle just lägga ut han på blocket men då for ju orginal toppen och hade allt de där hemma så tänkte varför inte försöka få han lite piggare på samma gång! tongue

Senast redigerat av Nilsson10 (16 oktober 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang