5989
Sök

Dålig cirkulation i värmepaketet på Volvo 740

Volvo850-92
1 682 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Jag har dålig cirkulation i värmepaketet på Volvo 740. Det blir värme i några sekunder, sen blir det svalt. Det läker inget. Det är inte termostatens fel då mätaren går upp. Jag spolade ur systemet, och då blev det lite bättre - men fortfarande kallt.

Vad är det som gör så det cirkulerar? Det är inte värmekranen för den är fungerande.

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
14 oktober 2011
säkert totalt igensatt värmepaket..

förra vintern bytte jag och polarn på en 740 som ett äldre par haft sen ny
värmen blev perfekt efter bytet av elementet i värmepaketet

testa att köra kylarrens och se om det blir bättre men oftast är det redan försent
inte skoj att riva då hela paketet måste ur

bytte värmepaket på min 740 iförgår tar rätt lång tid dock byggde jag om från ac till ecc

Kör fort så hinner inget hända...

Volvo850-92
1 682 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Growe skrev:

testa att köra kylarrens och se om det blir bättre men oftast är det redan försent

bytte värmepaket på min 740 iförgår tar rätt lång tid dock byggde jag om från ac till ecc

Men jag har spolat ur det. Det blev lite bättre, men fortfarande inte så varmt.

Vad är det som cirkulerar den då? Pump?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 oktober 2011
Volvo740-88 skrev:
Growe skrev:

vatten pumpen

749 Inlägg
14 oktober 2011
Hur testade du värmekranen?

Man kan inte se utanpå om den fungerar utan man får lossa den för att kolla.
Spjället på axlen som går igenom kranen brukar släppa och då går axlen vida men spjället kan fortfarande vara stängt.

En annan vanlig sak som sätter igen paketet är kylarcement, kör man i sånt så sätter det oftast igen hela värmepaketet fullständigt.

Jag tror att din värmekran är sönder.

Vilket värmepaket har du förresten?

Standard
AC
eller ECC paketet?
Senast redigerat av Bjornn (14 oktober 2011)

Volvo850-92
1 682 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Det är standard.
Men jag har för mig att det var varmt på enda sidan av torpedväggen, men inte andra. Direkt efter värmekranen.

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
15 oktober 2011
Volvo740-88 skrev:
Growe skrev:

vattenpumpen flyttar runt vattnet men en sån går aldrig sönder på det sättet

så den kan det inte vara

men en urspolning hjälper inte alltid
den bilen vi bytte elementet på hade blivit urspolad ordenkligt innan
men det hjälpte inte

tog oss 4timmar att byta elementet och då böt vi även bakaxel på den tiden
så det är inget mega jobb bara förbannat tråkigt

Kör fort så hinner inget hända...

749 Inlägg
15 oktober 2011
Volvo740-88 skrev:
Det är standard.
Men jag har för mig att det var varmt på enda sidan av torpedväggen, men inte andra. Direkt efter värmekranen.

Okej men ta bort värmekranen och kolla igenom hålet på den medans du vrider kranen så du ser om den funkar eller ej.
Sammtidigt kan du ju försöka blåsa igenom värmepaketet så du ser om det är cirkulation eller ej.

1 Inlägg
15 oktober 2011
Hej Björn!

Här kommer ett (lite farligt) fultrick -

blanda en stark grogg (3-4 liter) med vatten och kaustiksoda (så´nt man rensar avlopp med), men glöm inte skyddsglasögon. Använd gärna ett gammalt cyklop eller liknande, då sodan reagerar våldsamt med vatten. Får du det i ögonen är MYCKET farligt och frätande - skölj i timmar och ring sjukvårdsupplysningen!!!

Häll annars skiten i kylaren och kör motorn med full värme i 10 min. Skölj ur med färskt vatten 5-6 ggr (soda fräter på aluminium). Antagligen kommer det att forsa föroreningar ur kylsystemet, och har du tur
rensar det upp i värmeelementet. Funkar inte detta är det bara att byta element.

Janne

Volvo850-92
1 682 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Janne1953 skrev:
Hej Björn!

Här kommer ett (lite farligt) fultrick -

blanda en stark grogg (3-4 liter) med vatten och kaustiksoda (så´nt man rensar avlopp med), men glöm inte skyddsglasögon. Använd gärna ett gammalt cyklop eller liknande, då sodan reagerar våldsamt med vatten. Får du det i ögonen är MYCKET farligt och frätande - skölj i timmar och ring sjukvårdsupplysningen!!!

Häll annars skiten i kylaren och kör motorn med full värme i 10 min. Skölj ur med färskt vatten 5-6 ggr (soda fräter på aluminium). Antagligen kommer det att forsa föroreningar ur kylsystemet, och har du tur
rensar det upp i värmeelementet. Funkar inte detta är det bara att byta element.

Janne

VARNING! GÖR INTE DETTA. NaOH = Natriumhydroxid (kaustiksoda) är MYCKET frätande på aluminium. Det går på några sekunder. Sen BILDAS det VÄTGAS av det = MYCKET explosivt.

Gör INTE detta hemma. Har inte testat, men formeln och teorin säger bara sig själv mad

Volvo850-92
1 682 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Nu drar jag upp tråden igen. Jag har testat att köra med slangarna lösa, och det är ett mycket lågt tryck från pumpen, men pumpen är ändå inte sönder. Vad kan det då vara för fel?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Nu drar jag upp tråden igen. Jag har testat att köra med slangarna lösa, och det är ett mycket lågt tryck från pumpen, men pumpen är ändå inte sönder. Vad kan det då vara för fel?

Forummoderator
26 675 Inlägg
12 november 2011
Volvo740-88 skrev:

Den kanske håller på och ger upp?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Volvo740-88 skrev:

Nope, nu är jag 100% säker att värmepaketet är täppt. Eller inte direkt täppt, snarare något där inne som lurar tongue

Då är det dags att skruva upp skiten.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Volvo740-88 skrev:

Nope, nu är jag 100% säker att värmepaketet är täppt. Eller inte direkt täppt, snarare något där inne som lurar tongue

Då är det dags att skruva upp skiten.

Sök