4850
Sök

Oljetråg trasigt 166 TS ( Söker Råd )

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
Hej. Sitter här nu och är smått road. Bestämde mig för att byta olja på min Alfa Romeo 166TS idag. Ringde Alfa igår och fråga lite "bra att veta" innan jag satte igång. Fick förklarat att Alfa har aluminium tråg och dessa har väldigt lätt för att gå sönder vid pluggen.. Jo tack sånt händer inte mig tänkte jag..

Sagt och gjort så satte jag igång. Allt gick bra till en början . Tog bort oljepluggen samt oljefilter. Medans oljan rann ur från tråget installera jag nya filtret..

När det var dags att skruva tillbaka oljepluggen så märkte jag att det bara snurra och snurra, tog då ut skruven och stoppa upp ett finger och kände mig för ..
Kunde då konstatera att halva innanmätet var borta, men andra ord så fanns det gängvägg på ena halvan men på andra sidan var det bara ett stort hål och ju mer jag peta ju mer flisor ramlade det ur. Det är alltså inte gängorna som saknas utan det är hela aluminium stycket..

Drog slutsatsen att han på Alfa hade rätt och jag stod och svor som en galning.. Efter ett tag fick jag tag på en vän som kunde  bogsera hem mig och bilen..

Så nu till min fråga .. Bör man köpa helt nytt tråg eller kan man köpa ett begagnat (hitta för 900kr) men är risken stor att det händer igen med begagnat?

Om man nu bör köpa ett nytt , vad kostar ett sådant med montering och materiel i runda slänger?

Någon mer som varit med om detta?

Tacksam för tips och råd. / Conny.
Senast redigerat av SolidSnake (15 oktober 2011)

458 Inlägg
15 oktober 2011
Lämna till någon som kan svetsa alu? Svetsa in en alu mutter eller ett gängat rör du kan gänga pluggen i?
Det borde bli tom under 900kr och du kan få ett förbättrat tråg tom som tål att bytas olja på roll
Mvh John

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 oktober 2011
Kanske läge att montera en insatsgänga i stål typ "helicoil"? Vet dock inte om det blir helt tätt, men det borde gå att få till det kan man tycka...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Jonnsard skrev:
Lämna till någon som kan svetsa alu? Svetsa in en alu mutter eller ett gängat rör du kan gänga pluggen i?
Det borde bli tom under 900kr och du kan få ett förbättrat tråg tom som tål att bytas olja på roll
Mvh John

Tjena.. Det där låter ju inte så tokigt , dok är ju frågan om det funkar i praktiken. Men helt värt att titta närmare på då jag fick en prisuppgift på 4-6000kr för ett nytt tråg :S

dawwe skrev:
Kanske läge att montera en insatsgänga i stål typ "helicoil"? Vet dock inte om det blir helt tätt, men det borde gå att få till det kan man tycka...

gängor finns på ena halv sidan bara men på andra delen av hålet finns det inte någon aluminium alls, det är ett stort hål där det saknas material för att kunna göra nya gängor eftersom ett helt stycke av gängans väggar smulades sönder..Så det finns inte ens ett runt hål utan det är ett halvt hål.
Senast redigerat av SolidSnake (16 oktober 2011)

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Hej. Tänkte uppdatera om hur det gått.. Jag lämnade in bilen idag till en bekant som kunde konstatera att tråget var skadad i innanmätet till oljepluggen. Därav ville han ändå försöka fixa det på ett effektivt sätt utan att behöva byta oljetråg då det är ett omfattande arbete.

Min bekant ville testa den version som dawwe tipsa om. Vi gjorde ett större hål med hjälp av helicoil och använde en medföljande större insats. Det visa sig att detta gjorde susen. jag är enormt tacksam för erat engagemang och viljan att hjälpa..  Jag hoppas denna lösning håller .. Nu är det bara kamremsbyte och kopplingsbyte kvar som står i agendan big_smile
Senast redigerat av SolidSnake (20 oktober 2011)

Sök