2291
Sök

Köpråd: Tjänstebiluttag 6,5 basblopp (ca 280 tkr efter nyår), kombi, 4X4, diesel. Vilken?

6 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej som överskriften låter. Skall plocka ut en sk förmånsbil och har lönepåslag som täcker 6,5 prisbasblopp. Mina önskemål som rubriken säger, Kombi, fyrhjulsdriven och diesel. Kör ca 50-60 jobbmil i veckan. Sen ska den fungera att dra mindre släpvagn med skoter eller mc på (alltså inga jättevikter).

Har funderat lite på golf varianten 1,6 diesel 4 M, Finns det någon som har något annat bra förslag???

Är 1,6 105 hk diesel lite när man kör släpvagnar i fjällen (även om de inte är så tugnt lastade)?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#2
Jag tror du får mest bil för pengarna om du tittar på en Skoda Yeti, den är med sitt baksäte minst lika praktisk som stora kombibilar utan att vara lika klumpig att köra. Och den kan både dra släp och klättra i terräng! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
16 oktober 2011
#3
Skoda oktavia 140hk diesel manuell låda 4x4 röstar jag på

nog svårt att hitta en bättre bil i den storleken för dom pengarna

250k för lite halv okej  utrustning bara snabb kollade

tex tidsur till dieselvärmaren farthållare och lite sånt smäck
Senast redigerat av Growe (16 oktober 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#4
Måste nog åka och provköra lite skodabilar. Även om Yetin inte passar mig i smaken utseendemässigt. Finns det alltså inga andra "billiga" bilar med mina krav på bilen?

212 Inlägg
16 oktober 2011
#5
Octavian är rätt trevlig, Subaru?


6 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#6
Har provkört golf varianten någon gång. Hur är skodans komfort i jämförelse. Eller kanske ska omformulera mig, Jag kommer inte att svära över vägljud och motorljud i denna bil eller???.

Nog för allt är väl bättre än Santa fe:n jag kör idag vägljudsmässigt...

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
16 oktober 2011
#7
JohanW skrev:
Octavian är rätt trevlig, Subaru?

tror faktist octavian är den bilen man får mest bil för pengarna i den storleksklassen med 4wd

sen finns det mängder med olika motorer osv

jag tycker man ska undvika undermotoriserade fordon för dom blir så sjukt sega att köra i längden
derför valde jag att räkna på den vassare dieseln så man åtminstånde har en chans att köra om säkert

Kör fort så hinner inget hända...

212 Inlägg
16 oktober 2011
#8
Kör förrästen TDI 105 i jobbet, dragit lite släp med den men inga tyngre grejer, motorn räcker helt klart till vardags, mer effekt är aldrig fel helt klart.

Körde en Golf Variant som hyrbil med MPI-motorn, den var verkligen undermotoriserad, händer ingenting på låga varv och varvar man mer händer fortfarande ingenting wink

Måste säga att jag tycker skodan är tystare än Golfen, Octavian fick skit för vägljudet i början men det ordnades förra året med mer ljudisolering.


Dieslarna har iaf lite vrid från botten.
Senast redigerat av JohanW (16 oktober 2011)


6 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#9
140 hk dieseln har jag kört några gånger i Audi och passat och alltid tyckt att den fungerat alldeles utmärkt som vardagsmotor.

Kanske blir det att låna hem en Octavia till veckan och provköra.

Är rädd att 105 hk dieselmotorn i golf och octavian skulle kännas svag med släpvagn. Finns det någon med erfarenhet av denna motor?

6 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#10
JohanW skrev:
Kör förrästen TDI 105 i jobbet, dragit lite släp med den men inga tyngre grejer, motorn räcker helt klart till vardags, mer effekt är aldrig fel helt klart.

Körde en Golf Variant som hyrbil med MPI-motorn, den var verkligen undermotoriserad, händer ingenting på låga varv och varvar man mer händer fortfarande ingenting wink

Måste säga att jag tycker skodan är tystare än Golfen, Octavian fick skit för vägljudet i början men det ordnades förra året med mer ljudisolering.


Dieslarna har iaf lite vrid från botten.

Hur är förbrukningen på 105 hk bilen???

212 Inlägg
16 oktober 2011
#11
Över 1500mil (hämtade ut den 1 Mars) 0,59l/mil i snitt (rätt stor del stadskörning)
Lägsta noterade förbrukningen (över 1 tank) är 0,475l/mil i somras när jag körde till Öland.
Åkte Stockholm-Böda-Göteborg och fick tanka första gången strax utanför Göteborg efter c:a 105mil och 48liter diesel.
Högsta noteringen är 0,7l/mil och det är bara stads/kökörning i Stockholm.

Förbrukningen verkar ha gått ner något efter 1000mil, första 500milen kom jag inte under 0,6 nu ligger jag rätt stadigt 0,53-0,58

Allt beräknat på trippmätare vid pumpen
Senast redigerat av JohanW (16 oktober 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
16 oktober 2011
#12
undra hur stor skillnaden är på förbrukningen mellan 105hk och 140hk för är det inte i grunden samma motor?!

Kör fort så hinner inget hända...

212 Inlägg
16 oktober 2011
#13
Growe skrev:
undra hur stor skillnaden är på förbrukningen mellan 105hk och 140hk för är det inte i grunden samma motor?!

Skulle tro att den är snarlik, man får väl 140hk om man chippar 105hk, hade nog väntat mig att 105hk skulle varit snålare i förhållande till effekten.


Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
16 oktober 2011
#14
JohanW skrev:
Growe skrev:
undra hur stor skillnaden är på förbrukningen mellan 105hk och 140hk för är det inte i grunden samma motor?!

Skulle tro att den är snarlik, man får väl 140hk om man chippar 105hk, hade nog väntat mig att 105hk skulle varit snålare i förhållande till effekten.

är motorerna i övrigt identiska så borde förbrukningen vara densamma så länge man inte utnyttjat mer effekt

är jhu ganska stor skillnad i effekt det handlar endå om 35hk skillnad så det borde skilja något tex större turbo

Kör fort så hinner inget hända...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#15
Growe skrev:
JohanW skrev:
Growe skrev:
undra hur stor skillnaden är på förbrukningen mellan 105hk och 140hk för är det inte i grunden samma motor?!

Skulle tro att den är snarlik, man får väl 140hk om man chippar 105hk, hade nog väntat mig att 105hk skulle varit snålare i förhållande till effekten.

är motorerna i övrigt identiska så borde förbrukningen vara densamma så länge man inte utnyttjat mer effekt

är jhu ganska stor skillnad i effekt det handlar endå om 35hk skillnad så det borde skilja något tex större turbo

140hk och 170hk 2.0TDI är samma motor, jag vet inte om TDI105 hör dit också men i så fall borde det inte vara några problem att få ut 170hk eller mer ur den om det är samma grund?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
16 oktober 2011
#16
Rquired skrev:
Growe skrev:
JohanW skrev:

Skulle tro att den är snarlik, man får väl 140hk om man chippar 105hk, hade nog väntat mig att 105hk skulle varit snålare i förhållande till effekten.

är motorerna i övrigt identiska så borde förbrukningen vara densamma så länge man inte utnyttjat mer effekt

är jhu ganska stor skillnad i effekt det handlar endå om 35hk skillnad så det borde skilja något tex större turbo

140hk och 170hk 2.0TDI är samma motor, jag vet inte om TDI105 hör dit också men i så fall borde det inte vara några problem att få ut 170hk eller mer ur den om det är samma grund?

fast när vi talar om tjänsterbilar så är det orginal effekt som gäller smile

nu när du skriver så där så vill jag helt plötsligen minnas att 105hk har 1.9:an medans 140hk har 2.0

kan ha fel kan väldigt lite om vag

Kör fort så hinner inget hända...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#17
Growe skrev:
Rquired skrev:
Growe skrev:

är motorerna i övrigt identiska så borde förbrukningen vara densamma så länge man inte utnyttjat mer effekt

är jhu ganska stor skillnad i effekt det handlar endå om 35hk skillnad så det borde skilja något tex större turbo

140hk och 170hk 2.0TDI är samma motor, jag vet inte om TDI105 hör dit också men i så fall borde det inte vara några problem att få ut 170hk eller mer ur den om det är samma grund?

fast när vi talar om tjänsterbilar så är det orginal effekt som gäller smile

nu när du skriver så där så vill jag helt plötsligen minnas att 105hk har 1.9:an medans 140hk har 2.0

kan ha fel kan väldigt lite om vag

Jo det förstår jag, men i teorin så om 105 och 140 är samma motor så borde 170hk vara möjligt utan problem även i en TDI105. Om det sista stämmer vet jag dock ej!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

212 Inlägg
16 oktober 2011
#18
Verkar skilja mellan 105 och 140
Båda är dock på 1598cc

105
Cylinderdiameter/slaglängd
79,5/80,5

140
Cylinderdiameter/slaglängd
81,0/95,5
Senast redigerat av JohanW (16 oktober 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
16 oktober 2011
#19
JohanW skrev:
Verkar skilja mellan 105 och 140
Båda är dock på 1598cc

105
Cylinderdiameter/slaglängd
79,5/80,5

140
Cylinderdiameter/slaglängd
81,0/95,5

fast slaglängden och cylinder diametern stämmer inte om båda ska ha 1.6liter ;-)


140 med det borret och slaglängd säger 1968cc
105 1598cc

så 140hk borde vara en 2liters maskin
medans 105hk är en 1.6liters

Kör fort så hinner inget hända...

212 Inlägg
16 oktober 2011
#20
Growe skrev:
JohanW skrev:
Verkar skilja mellan 105 och 140
Båda är dock på 1598cc

105
Cylinderdiameter/slaglängd
79,5/80,5

140
Cylinderdiameter/slaglängd
81,0/95,5

fast slaglängden och cylinder diametern stämmer inte om båda ska ha 1.6liter ;-)


140 med det borret och slaglängd säger 1968cc
105 1598cc

så 140hk borde vara en 2liters maskin
medans 105hk är en 1.6liters

Står faktiskt att båda modellerna har 1598cc på skoda.se, tänkte inte i vidare banor wink
Men det stämmer ju som du säger smile



Sök