Avbrutna bultar grenrör/motor

chickwheels
16 oktober 2011 · 26 Inlägg

Saab 9000 CDE 2.3L Turbo -96
2 biltar från grenrör till motorn ska va av (ska ev hämta bilen idag) och jag undrar dels hur detta fixas, hur sitter grenröret på denna bil ? Åtkommligt ?
Vad behövd för verktyg ?
I bästa fall ?
I värsta fall?
Och VARFÖR har de gått sönder från början ? Värmeväxlingar/expansion ?
Endel varnar att turbon kan va sönderkörd osv..,

Som sagt, ska ev (99% säker) hämta bilen idag, men vill ha kött på benen inför detta innan helst. Är det döfött eller föööör stor risk så skiter jag i det.

I övrigt undrar jag med vad jag ska titta på ang kaross och turboladd m.m så jag vet att bilen är i ok skick.

Tackar för aaas snabba svar wink

Mvh Paulin

dawwe ...has left the building...
16 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Tja...grenrörsbultar som går av hör inte till de extrema ovanligheterna, oavsett bil/motor, dessa bultar lever ett hårt liv, avgaserna håller "bra" temp, skulle tippa på kring 800 grader om inte mer...
Har du tur så har bultarna gått av så långt ut så man kan få ordentligt grepp med nån form av tång o lossa de så, givetvis bör man ha värmt/kylt om vart annat innan, men man måste vara försiktig, för skada toppen vill man inte. Ett annat alternativ är att borra i de så man kan "slå" in en lämplig torx-bits o hoppas att det håller, även här efter att man värmt/kylt. Sista utvägen är att borra ut de, men då gäller det att vara riktigt stadig...Att borra med motorn på plats i bilen brukar vara knixigt, en vanlig borrmaskin funkar sällan, däremot kan en vinklad tryckluftsdriven borrmaskin funka, om man har tillräckligt med utrymme...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Dirq
16 oktober 2011 · 305 Inlägg

ett alternativ annars är om man har svets och kan svetsa på skruven lite sen svetsa fast en mutter så man kan dra loss den.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
kwansa Hmm, vet inte?
16 oktober 2011 · 1 775 Inlägg

Grenröret sitter jätte bra till för att skruvas med smile bara och ta bort kylfläkten så har man gott om plats.

oftas så går de av långt innei gängorna och är jobbiga och byta, på 9000 skulle jag hellre byta topplock än att byta 2st grenrörsbultar big_smile

hör av dig om du behöver lite hjälp, har både nya grenrörsbultar/grenrör och toppar ligger roll

Senast redigerat av kwansa (16 oktober 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
chickwheels
16 oktober 2011 · 26 Inlägg

Tack för svaren ännu så länge, de bekräftade väl mer eller mindre de svar jag fått från andra, men jag gillar att trippelkolla all info.. smile
Ja hjälp mottas ev gärna wink

Jag antar att jag måste byta packningen ?

Är det 7 bultar tot till grenröret ? Så ja kollat på rätt packning fall de behövs.

Noxxer
16 oktober 2011 · 1 482 Inlägg

Annars kan du ju borra ur dom och köra i helicoil.

BLT Service
Theracords Music Label
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

Att få bort bultarna är antingen lätt som en plätt eller jobbigt så in i helvete...

Är bulten av utanför toppen så kan du bara dra skiten med två muttrar som du spärrar på bulten (genom att skruva på bägge och sen dra muttrarna mot varandra). Men det är extremt ovanligt att man har sådan tur och har bulten gått av inuti toppen som den gjorde för mig så blir det till att plocka bort kylfläkten och eventuellt kylaren med för att komma åt att få in en borrmaskin och borra ett hål i bulten.

Använda gärna centreringsdon till borret så att du borrar i mitten av bulten och helt rakt, sen slår man bara in en billig torx-hylsa från biltema i hålet du borrat upp i bulten, sätter på spärrskaftet, börjar vrida runt och hoppas att bulten släpper innan hylsan gör det eller går sönder tongue

EDIT: Såhär ser det ut sen när den kommer ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65889/65889-fea937b5fccb2832ba182a1453adfb71_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65889/65889-ff212da3c39bb53e2dde7aeb1ec28685_large.jpg

Senast redigerat av TBOC_Razor (16 oktober 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
kwansa Hmm, vet inte?
16 oktober 2011 · 1 775 Inlägg

chickwheels skrev:
Tack för svaren ännu så länge, de bekräftade väl mer eller mindre de svar jag fått från andra, men jag gillar att trippelkolla all info.. smile
Ja hjälp mottas ev gärna wink

Jag antar att jag måste byta packningen ?

Är det 7 bultar tot till grenröret ? Så ja kollat på rätt packning fall de behövs.

japp, 7 bultar.... 4 långa och 3 korta smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2011 · 13 748 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Att få bort bultarna är antingen lätt som en plätt eller jobbigt så in i helvete...

Är bulten av utanför toppen så kan du bara dra skiten med två muttrar som du spärrar på bulten (genom att skruva på bägge och sen dra muttrarna mot varandra). Men det är extremt ovanligt att man har sådan tur och har bulten gått av inuti toppen som den gjorde för mig så blir det till att plocka bort kylfläkten och eventuellt kylaren med för att komma åt att få in en borrmaskin och borra ett hål i bulten.

Använda gärna centreringsdon till borret så att du borrar i mitten av bulten och helt rakt, sen slår man bara in en billig torx-hylsa från biltema i hålet du borrat upp i bulten, sätter på spärrskaftet, börjar vrida runt och hoppas att bulten släpper innan hylsan gör det eller går sönder tongue

EDIT: Såhär ser det ut sen när den kommer ut:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

inte att rek att göra så där för drar man av torxen så är man tok körd..smile

svetsa fast muttrar eftersom det är alutopp är detta inga problem smile
polarn är kung på detta
har sätt honom få loss dom mest tokavdragna bultar i alu smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

Growe skrev:

TBOC_Razor skrev:
Att få bort bultarna är antingen lätt som en plätt eller jobbigt så in i helvete...

Är bulten av utanför toppen så kan du bara dra skiten med två muttrar som du spärrar på bulten (genom att skruva på bägge och sen dra muttrarna mot varandra). Men det är extremt ovanligt att man har sådan tur och har bulten gått av inuti toppen som den gjorde för mig så blir det till att plocka bort kylfläkten och eventuellt kylaren med för att komma åt att få in en borrmaskin och borra ett hål i bulten.

Använda gärna centreringsdon till borret så att du borrar i mitten av bulten och helt rakt, sen slår man bara in en billig torx-hylsa från biltema i hålet du borrat upp i bulten, sätter på spärrskaftet, börjar vrida runt och hoppas att bulten släpper innan hylsan gör det eller går sönder tongue

EDIT: Såhär ser det ut sen när den kommer ut:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

inte att rek att göra så där för drar man av torxen så är man tok körd..smile

svetsa fast muttrar eftersom det är alutopp är detta inga problem smile
polarn är kung på detta
har sätt honom få loss dom mest tokavdragna bultar i alu smile

Ja det är kanske skitbra att svetsa fast en mutter men vad hjälper det om man dels inte har någon svets och dels har en bult som är av ett par millimeter in i toppen ??

Alla har inte en hel verkstad hemma......

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2011 · 13 748 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Growe skrev:

TBOC_Razor skrev:
Att få bort bultarna är antingen lätt som en plätt eller jobbigt så in i helvete...

Är bulten av utanför toppen så kan du bara dra skiten med två muttrar som du spärrar på bulten (genom att skruva på bägge och sen dra muttrarna mot varandra). Men det är extremt ovanligt att man har sådan tur och har bulten gått av inuti toppen som den gjorde för mig så blir det till att plocka bort kylfläkten och eventuellt kylaren med för att komma åt att få in en borrmaskin och borra ett hål i bulten.

Använda gärna centreringsdon till borret så att du borrar i mitten av bulten och helt rakt, sen slår man bara in en billig torx-hylsa från biltema i hålet du borrat upp i bulten, sätter på spärrskaftet, börjar vrida runt och hoppas att bulten släpper innan hylsan gör det eller går sönder tongue

EDIT: Såhär ser det ut sen när den kommer ut:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

inte att rek att göra så där för drar man av torxen så är man tok körd..smile

svetsa fast muttrar eftersom det är alutopp är detta inga problem smile
polarn är kung på detta
har sätt honom få loss dom mest tokavdragna bultar i alu smile

Ja det är kanske skitbra att svetsa fast en mutter men vad hjälper det om man dels inte har någon svets och dels har en bult som är av ett par millimeter in i toppen ??

Alla har inte en hel verkstad hemma......

det kvittar om den är av en bit in det går endå..

grejen är att om man drar av något skit i bulten så är det tok kört!!!!!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang